Badania, internacjonalizacja i kształcenie nauczycieli w czasach pandemii – mikroetnograficzne badania
Streszczenie w języku polskim
Potrzeba przeformułowania praktyk nauczania w obliczu zmiany metodologii w efekcie pandemii COVID-19 zmusiła naukowców do przeniesienia ich podstawowego obszaru badań, czyli szkoły i jej aktorów, do dziedziny wciąż nieznanej większości – badań online. Znaczenie słuchania przedmiotów zaangażowanych w procesy uczenia się zawodu nauczyciela – ze wszystkimi artefaktami z nim związanymi: uczniami, przestrzenią szkolną, dyrektorami, rówieśnikami, rodzinami i społecznościami – wymusiło zmianę paradygmatu w badaniach. Badania etnograficzne w edukacji, bogate w interakcje z podmiotami, ze względu na pandemię umieściły badacza (uczestnika) i obserwowanego (podmiot zaangażowany i zdolny do przekierowania badania) w relacji hybrydowej, w której fizyczna obecność zaczęła być mediowana i uwarunkowana przepisami formułowanymi przez ministerstwa zdrowia każdego kraju zaangażowanego w badanie. Na terytorium każdego kraju badacze mają możliwość udania się na miejsce badania lub pozostania w domu. Fizyczna obecność badacza z badanymi pozwala zrozumieć ich pozycję w przestrzeni (choreografia w klasie) i ich interakcję/wydajność dotyczącą drugiego człowieka (nauczyciela, ucznia, rodziny, menedżerów, społeczności). Dynamika ta została zmieniona przez niemożność bycia obecnym i wejście na scenę tzw. trzeciego rozmówcy – kamery używanej do komunikacji online. W obliczu tego wyzwania i biorąc pod uwagę potrzebę utrzymania relacji badacza z przedmiotem badania, dzielimy się narracją uzyskaną w badaniach. Badania te miały na celu obserwację/zrozumienie wpływu pandemii na praktyki nauczania przy użyciu różnych metod w celu zbadania połączeń hybrydowych. Zastosowana metodologia ma charakter jakościowy. Autorzy wykorzystali w badaniach strategie mikroetnograficzne, aby uzyskać opinie osób badanych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Alves, A. (2003). Para uma Cartografi da Visita Domiciliária. Práticas de Educação de Infância. Tese de Mestrado. Universidade de Lisboa (n/p).
Basilaia, G., Kvavadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARSCoV-2 Coronavirus (COVID-19) Pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5, Article No. em0060. doi:10.29333/pr/7937
Bennis, W., Nanus, B. (1985). Leaders: Strategies for Taking Charge. New York: Collins Business Essentials.
Di Pietro, G., Biagi, F., Dinis Mota Da Costa, P., Karpinski, Z., Mazza, J. (2020). The Likely Impact of COVID-19 on Education: Reflctions Based on the Existing Literature and Recent International Datasets. EUR 30275 EN. Publications Office of the European Union, Luxembourg. doi:10.2760/126686, JRC121071
Eradze, M., Bardone, E., Dipace, A. (2021). Theorising on COVID-19 Educational Emergency: Magnifying Glasses for the Field of Educational Technology. Learning, Media and Technology, 46(4), 404–419. doi:10.1080/17439884.2021.1961802
Garcez, P.M. (2017). Microethnography in the Classroom. In: K. King, Y.J. Lai, S. May (Eds.), Research Methods in Language and Education. Encyclopedia of Language and Education (3rd ed.). Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-319-02249-9_31
Karousiou, C., Hajisoteriou, C., Angelides, P. (2019). Teachers’ Professional Identity in Super-Diverse School Settings: Teachers as Agents of Intercultural Education. Teachers and Teaching, 25(2), 240–258.
Marshall, C., Rossman, G. (2011). Designing Qualitative Research (5th ed.). New York: Sage.
OECD. (2021a). OECD Digital Education Outlook 2021: Pushing the Frontiers with Artificial Intelligence, Blockchain and Robots. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/589b283f-en
OECD. (2021b). The State of School Education: One Year into the COVID Pandemic. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/201dde84-en
Paniagua, A., Istance, D. (2018). Teachers as Designers of Learning Environments: The Importance of Innovative Pedagogies. Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing. doi:10.1787/9789264085374-en
Pokhrel, S., Chhetri, R. (2021). A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133–141. doi:10.1177/2347631120983481
Robson, C. (2013). Real World Research (3rd ed.). Oxford: Blackwell.
Rovelli, C. (2022). A Humanidade é um Imenso Esforço Colaborativo. Expresso, 2588. Lisboa: Expresso.
Suarez, V., McGrath, J. (2022). Teacher professional identity: How to develop and support it in times of change. OECD Education Working Paper, 267.
Tadesse, S., Muluye, W. (2020). The Impact of COVID-19 Pandemic on Education System in Developing Countries: A Review. Open Journal of Social Sciences, 8, 159–170. doi:10.4236/jss.2020.810011
Trueba, H., Wright, P. (1981). On Ethnographic Studies and Multicultural Education. NABE Journal, 5(2), 29–56. doi:10.1080/08855072.1981.10668403
www1: https://en.wikipedia.org/wiki/Volatility,_uncertainty,_complexity_and_ambiguity#VUCA_
0 (access: 15.05.2022).
www2: https://education.ec.europa.eu (access: 15.05.2022).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.147-154
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:26
Data złożenia artykułu: 2022-06-13 19:44:04
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Ana Paula Alves
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.