„Edukacja ku wolności” – wprowadzenie do waldorfskiej perspektywy uczenia się i rozwoju

Frode Barkved

Streszczenie w języku polskim


W artykule opisano głównie to, co można nazwać dydaktyką rozwoju oświaty waldorfskiej. To podejście dydaktyczne opiera się na idei rozwoju człowieka przez okresy siedmioletnie Rudolfa Steinera. W czasach Steinera idea ta, wywodząca się ze starożytnego podziału ludzkiego życia na heptomade, była do pewnego stopnia nadal w użyciu. We współczesnym rozwojowym dyskursie psychologicznym idea siedmioletnich okresów jest jednak praktycznie nieobecna. Termin ten znajduje się w programach i w literaturze pedagogicznej Waldorfa, ale poza tym nigdzie nie funkcjonuje. Interpretacja Steinera dotycząca rozwoju dziecka przez pierwsze trzy siedmioletnie okresy miała wyraźny wpływ na programy i dydaktykę szkoły waldorfskiej. W opracowaniu podano kilka przykładów. W części pierwszej skupiono się na pojęciach imitacji, rytmu i zabawy. W części drugiej omówiono procesy życiowe, wyobraźnię i sztukę. W części trzeciej skoncentrowano się na rozwoju poznawczym, rozwoju złożonych emocji (takich jak wstyd i poczucie winy) i rozwoju autonomii. Przyjrzano się również bliżej temu, w jaki sposób idee dotyczące uczenia się i rozwoju, które Steiner podkreślał ponad sto lat temu, można postrzegać w świetle ostatnich badań, zwłaszcza w neuronauce.


Słowa kluczowe


edukacja waldorfska; naśladownictwo; wyobraźnia; samodzielne myślenie; rozwój; uczenie się

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Brodal, P. (2019). Kan nevrovitenskap bidra til bedre læring i barnehagen? Barnehagefolk, 36(2), 25–30.

Carlsson, M. (2018). Notater fra Kjeld FredensMennesket i hjernen, grunnbok i neuropedagogikk. https://dokumen.tips/documents/mine-udvalgte-notater-fra-kjeld-fredens-grundbog-imarie-mine-udvalgte-notater.html?page=1 (access: 12.05.2022).

Fredens, K. (2019). Læring – Et samspill mellom hjerne, kropp og omverden. Cappelen Damm Akademisk.

Huber-Reebstein, E., Huber, H. (Hrsg.) (1982). Ausführungen Rudolf Steiners zum Verständnis des dritten Jahrsiebts in seinem allgemeinen Vortragswerk. Stuttgart: Bund der Freien Waldorfschule.

Johnson, K. (2013). Place and Public Health: The Impact of Architecture on Wellbeing. The Guardian. https://www.theguardian.com/sustainable-business/public-health-architecture-impact-wellbeing (access: 11.09.2021).

Kranich, E.M. (2003). Pedagogisk antropologi. Oslo: Antropos Forlag.

Lindholm, M. (2021). Nysgjerrighet – dybdelæring i informasjonssamfunnet. Oslo: Universitetsforlaget.

Loebell, P. (2016). Begründungssätze für das Konzept der Jahrsiebte in der Waldorfpädagogik. In: J. Schieren (Hrsg.), Handbuch Waldorfpädagogik und Erziehungswissenschaf – Standortbestimmung und Entwicklungsperspektiven. Weinheim – Basel: Beitz Juventa.

Mathisen, A. (2021). Læreplanens grunnideer og steinerpedagogisk praksis. In: En læreplan for steinerskolen 2020 – grunnskolen. Steinerskoleforbundet.

McKenna, M. (2014). The Tortoise and the Hare: A Comparative Look at Waldorf Methods and Trends in Modern Public Education. Academia.edu. https://www.academia.edu/45334076/_reformatted_Mc_Kenna_Tortoise_and_Hare (access: 5.12.2021).

Schieren, J. (Hrsg.). (2016). Handbuch Waldorfpädagogik und Erziehungswissenschaf – Standortbestimmung und Entwicklungsperspektiven. Weinheim – Basel: Beitz Juventa.

Spitzer, M. (2006). Brain research and learning over the life cycle. In: Personalising Education: From Research to Policy and Practice. OECD. https://www.researchgate.net/publication/265172819_Personalising_Education_from_research_to_policy_and_practice (access: 14.03.2022).

Stabel, A.-M. (2013). Visjon og vilkår – om Steinerskolens utvikling i Norge fra 1926–2004. Oslo: Universitetet i Oslo.

Steiner, R. (1966). Sjælelivets forvandlinger. København: Antroposofik Forlag.

Steiner, R. (1978). Kunsten å undervise. Oslo: Antropos Forlag.

Steiner, R. (1989). Die Pädagogische Praxis vom Gesichtspunkte geisteswissenschafticher Menschenkunde. Dornach: Rudolf Steiner Verlag.

Steiner, R. (1997). The Essentials of Education. New York: Anthroposophic Press.

Steiner, R. (2008). Antroposofi og pedagogikk. Foredrag i Norge 1921 og 1923. Oslo: Antropos Forlag.

Steiner, R. (2013). Sjelegåter. Oslo: Antropos Forlag.

Sørensen, M.A. (2018). Hva skjer med kroppen under puberteten. Forskning.no. https://forskning.no/hormoner-menneskekroppen-hjernen/spor-en-forsker-hva-skjer-med-kroppenunder-puberteten/1230352 (access: 11.06.2022).

Sundt, A.H. (2015). SPOR – om etterligningens betydning. In: B. Edlund, T.-N. Skeie (red.), Steinerpedagogikk i førskolealderen (pp. 15–33). Oslo: Steinerhøyskolen.

Wagemann, J. (2017). Zur Anthropologie der Waldorfpädagogik – ein Bewusstseinphänomenologischer Zugang. RoSE, 8(1), 1–21.

Wiehl, A. (2015). Propädeutik der Unterrichtmethoden in der Waldorfpädagogik. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Wolden, G. (2016). Babies Exposed to Stimulation Get Brain Boots. Norwegian SciTech News. https://norwegianscitechnews.com/2016/12/babies-exposed-stimulation-get-brain-boost/ (access: 11.04.2022).

Zech, M. (2019). Steiner’s Understanding of Puberty as a “Grand Metamorphosis”. WaldorfResources. https://www.waldorf-resources.org/single-view/steiners-understanding-of-puberty-as-a-grand-metamorphosis (access: 14.02.2022).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.183-196
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:30
Data złożenia artykułu: 2022-06-20 19:13:33


Statystyki


Widoczność abstraktów - 694
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 323

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Frode Barkved

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.