Nauczyciel jako artysta: perspektywy roli i cech nauczyciela jako artysty w dobie zmian i niestabilności

Josefin Winther

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest przedstawienie nowego spojrzenia na rolę nauczyciela poprzez połączenie epistemologicznej i artystycznej perspektywy edukacji. W epoce naznaczonej zmianami i niestabilnością nauczyciel musi odgrywać rolę, która sprzyja rozwojowi prężnych i niezależnych uczniów. W artykule nacisk położono na renegocjację poglądu na wiedzę i na to, jak można ją osiągnąć. „Myślenie otchłaniowe” zachodniej nowoczesności, które w dużym stopniu opiera się na abstrakcyjnym myśleniu intelektualnym, jest zakorzenione w systemie edukacyjnym, co generuje ogromne wyzwania w spotkaniu między jednostkami a edukacją. Wyzwania te przejawiają się w narastających chorobach psychicznych i wyzwaniach pedagogicznych w szkołach i salach lekcyjnych, ponieważ coraz więcej uczniów nie jest w stanie sprostać obecnym wymaganiom i oczekiwaniom. Aby stawić czoła temu wyzwaniu, nauczyciel potrzebuje nowych narzędzi koncepcyjnych i praktycznych, aby zapewnić edukację, która może pomieścić całość ludzkiej egzystencji i potencjału. W tym miejscu perspektywy i podejścia artystyczne mogą okazać się bardzo skuteczne i korzystne dla dalszego rozwoju edukacji. W artykule wykorzystano perspektywy edukacji Pestalozziego, Steinera, Freire’a i Biesty. Omówiono wymiary edukacyjne w świetle teorii epistemologicznych Bubera i Herona, które zostały poszerzone o relację między sztuką a wolnością sformułowaną przez Arendta, Tolle’a, Kleina i Csikszentmihalyi. Złożoność społeczeństwa prawdopodobnie wzrośnie jeszcze bardziej, dlatego uczniowie będą potrzebować nowych i głębszych narzędzi do radzenia sobie z życiem. Celem artykułu jest wskazanie obszarów potencjalnego rozwoju, które mogą zapewnić uczniom niezbędne wsparcie emocjonalne i egzystencjalne oraz środki wyrazu.


Słowa kluczowe


sztuka; epistemologia; edukacja; zdrowie psychiczne; indywidualność

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Antonovsky, A. (1979). Health, Stress and Coping. California: Jossey Bass Publishers.

Arendt, H. (2006). Between Past and Future. New York: Penguin Books.

Buber, M. (2012). I and Thou. New York: Charles Scribner’s Sons.

Biesta, G. (2006). Beyond learning: Democratic Education for a Human Future. New York: Routledge.

Biesta, G. (2015). Beautiful Risk of Education (1st ed.). New York: Taylor and Francis.

Boal, A. (2019). Theatre of the Oppressed (4th ed.). London: Pluto Press.

Boland, N., McAlice, J. (2023). Towards Pedagogical Creativity: Considerations and Recommendations for Steiner Teacher Education. Dornach: Goetheanum Pedagogical Section.

Bortoft, H. (2012). Taking Appearance Seriously: The Dynamic Way of Seeing in Goethe and European Thought. Edinburgh: Floris Books.

Burns, D., Howard, J., Ospina, S. (2021). The SAGE Handbook of Participatory Research and Inquiry (1st ed.). California: SAGE Publications.

Castells, M. (2011). The Rise of the Network Society (2nd ed.). New Jersey: Wiley-Blackwell.

Csikszentmihalyi, M. (2013). Flow: The Psychology of Happiness. New York: Random House.

de Sousa Santos, B. (2007). Beyond Abyssal Thinking: From Global Lines to Ecologies of Knowledges. Review (Fernand Braudel Center), 30(1), 45–89. http://www.jstor.org/stable/40241677 (access: 15.07.2023).

Dyssegaard, C.B., Larsen, M.S. (2013). Viden om inklusion. Aarhus: Aarhus University.

Freire, P. (2018). Pedagogy of the Oppressed (4th ed.). London: Bloomsbury Publishing.

Heron, J. (1992). Feeling and Personhood: Psychology in Another Key. London – New Delhi: Sage – Newbury Park.

Heron, J. (1996). Co-Operative Inquiry: Research into the Human Condition. London – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE Publications.

Heron, J., Reason, P. (1997). A participatory inquiry paradigm. Qualitative Inquiry, 3, 3.

Heron, J., Reason, P. (2008). Extending Epistemology within a Co-operative Inquiry. In P. Reason, H. Bradbury (Eds.), The SAGE Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice (pp. 366–380). London: SAGE Publications.

Klein, Y. (2007). Overcoming the Problematics of Art: The Writings of Yves Klein. New York: Putnam.

Malinen, T., Anderson, H. (2004). Interview: The Wisdom of Not Knowing? A Conversation with Harlene Anderson. Journal of Systemic Therapies, 23(2), 68–77. doi:10.1521/jsyt.23.2.68.36646

Maté, G. (2022). The Myth of Normal: Trauma, Illness, and Healing in a Toxic Culture. London: Ebury Publishing.

Mulder, G. (1988). Antroposofiska verksamheter inom kulturlivet. Järna: Tellebybokförlag.

Pestalozzi, J.H. (1898). How Gertrude Teaches Her Children: An Attempt to Help Mothers to Teach Their Own Children and an Account of the Method. New York: C.W. Bardeen.

Pestalozzi, J.H. (2022). The Education of Man. Philosophical Library/Open Road.

Schiller, F. (2012). On the Aesthetic Education of Man. New York: Dover Publications.

Steiner, R. (1922a). Spiritual Ground of Education, VI: The Teacher as Artist in Education. GA 305. Anthroposophic Press, New York. https://rsarchive.org/Lectures/GA305/English/APC1947/19220822p01.html (access: 15.07.2023).

Steiner, R. (1922b). The Younger Generation. GA 217. Lecture XI. New York: Anthroposophic Press. https://rsarchive.org/Lectures/GA217/English/AP1967/19221013p01.html (access: 15.07.2023).

Steiner, R. (1922c). Man and the world of the stars. Spiritual Communion: Lecture III: From Man’s Living Together with the Course of Cosmic Existence Arises the Cosmic Cult. GA219. New York: Anthroposophic Press. https://rsarchive.org/Lectures/GA219/English/AP1963/19221229p01.html (access: 15.07.2023).

Steiner, R. (1923a). A Lecture on Eurythmy. GA 279. New York: Anthroposophic Press. https://rsarchive.org/Lectures/GA279/English/RSP1967/19230826p01.html (access: 15.07.2023).

Steiner, R. (1923b). Man’s Being, His Destiny And World Evolution, IV, part 1. GA 226. New York: Anthroposophic Press. https://rsarchive.org/Lectures/GA226/English/AP1966/19230519p01.html (access: 15.07.2023).

Steiner, R. (1988). Goethean Science. California: Mercury Press.

Stoltz, T., Weger, U. (2012). Piaget and Steiner: Science and art in the process of formation. RoSE – Research on Steiner Education, 3(1).

Tolle, E. (2010). The Power of Now. California: New World Library.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.139-151
Data publikacji: 2023-11-23 17:05:30
Data złożenia artykułu: 2023-04-30 22:48:11


Statystyki


Widoczność abstraktów - 290
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 115

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Josefin Winther

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.