Nauczyciel jako artysta: perspektywy roli i cech nauczyciela jako artysty w dobie zmian i niestabilności
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest przedstawienie nowego spojrzenia na rolę nauczyciela poprzez połączenie epistemologicznej i artystycznej perspektywy edukacji. W epoce naznaczonej zmianami i niestabilnością nauczyciel musi odgrywać rolę, która sprzyja rozwojowi prężnych i niezależnych uczniów. W artykule nacisk położono na renegocjację poglądu na wiedzę i na to, jak można ją osiągnąć. „Myślenie otchłaniowe” zachodniej nowoczesności, które w dużym stopniu opiera się na abstrakcyjnym myśleniu intelektualnym, jest zakorzenione w systemie edukacyjnym, co generuje ogromne wyzwania w spotkaniu między jednostkami a edukacją. Wyzwania te przejawiają się w narastających chorobach psychicznych i wyzwaniach pedagogicznych w szkołach i salach lekcyjnych, ponieważ coraz więcej uczniów nie jest w stanie sprostać obecnym wymaganiom i oczekiwaniom. Aby stawić czoła temu wyzwaniu, nauczyciel potrzebuje nowych narzędzi koncepcyjnych i praktycznych, aby zapewnić edukację, która może pomieścić całość ludzkiej egzystencji i potencjału. W tym miejscu perspektywy i podejścia artystyczne mogą okazać się bardzo skuteczne i korzystne dla dalszego rozwoju edukacji. W artykule wykorzystano perspektywy edukacji Pestalozziego, Steinera, Freire’a i Biesty. Omówiono wymiary edukacyjne w świetle teorii epistemologicznych Bubera i Herona, które zostały poszerzone o relację między sztuką a wolnością sformułowaną przez Arendta, Tolle’a, Kleina i Csikszentmihalyi. Złożoność społeczeństwa prawdopodobnie wzrośnie jeszcze bardziej, dlatego uczniowie będą potrzebować nowych i głębszych narzędzi do radzenia sobie z życiem. Celem artykułu jest wskazanie obszarów potencjalnego rozwoju, które mogą zapewnić uczniom niezbędne wsparcie emocjonalne i egzystencjalne oraz środki wyrazu.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Antonovsky, A. (1979). Health, Stress and Coping. California: Jossey Bass Publishers.
Arendt, H. (2006). Between Past and Future. New York: Penguin Books.
Buber, M. (2012). I and Thou. New York: Charles Scribner’s Sons.
Biesta, G. (2006). Beyond learning: Democratic Education for a Human Future. New York: Routledge.
Biesta, G. (2015). Beautiful Risk of Education (1st ed.). New York: Taylor and Francis.
Boal, A. (2019). Theatre of the Oppressed (4th ed.). London: Pluto Press.
Boland, N., McAlice, J. (2023). Towards Pedagogical Creativity: Considerations and Recommendations for Steiner Teacher Education. Dornach: Goetheanum Pedagogical Section.
Bortoft, H. (2012). Taking Appearance Seriously: The Dynamic Way of Seeing in Goethe and European Thought. Edinburgh: Floris Books.
Burns, D., Howard, J., Ospina, S. (2021). The SAGE Handbook of Participatory Research and Inquiry (1st ed.). California: SAGE Publications.
Castells, M. (2011). The Rise of the Network Society (2nd ed.). New Jersey: Wiley-Blackwell.
Csikszentmihalyi, M. (2013). Flow: The Psychology of Happiness. New York: Random House.
de Sousa Santos, B. (2007). Beyond Abyssal Thinking: From Global Lines to Ecologies of Knowledges. Review (Fernand Braudel Center), 30(1), 45–89. http://www.jstor.org/stable/40241677 (access: 15.07.2023).
Dyssegaard, C.B., Larsen, M.S. (2013). Viden om inklusion. Aarhus: Aarhus University.
Freire, P. (2018). Pedagogy of the Oppressed (4th ed.). London: Bloomsbury Publishing.
Heron, J. (1992). Feeling and Personhood: Psychology in Another Key. London – New Delhi: Sage – Newbury Park.
Heron, J. (1996). Co-Operative Inquiry: Research into the Human Condition. London – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE Publications.
Heron, J., Reason, P. (1997). A participatory inquiry paradigm. Qualitative Inquiry, 3, 3.
Heron, J., Reason, P. (2008). Extending Epistemology within a Co-operative Inquiry. In P. Reason, H. Bradbury (Eds.), The SAGE Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice (pp. 366–380). London: SAGE Publications.
Klein, Y. (2007). Overcoming the Problematics of Art: The Writings of Yves Klein. New York: Putnam.
Malinen, T., Anderson, H. (2004). Interview: The Wisdom of Not Knowing? A Conversation with Harlene Anderson. Journal of Systemic Therapies, 23(2), 68–77. doi:10.1521/jsyt.23.2.68.36646
Maté, G. (2022). The Myth of Normal: Trauma, Illness, and Healing in a Toxic Culture. London: Ebury Publishing.
Mulder, G. (1988). Antroposofiska verksamheter inom kulturlivet. Järna: Tellebybokförlag.
Pestalozzi, J.H. (1898). How Gertrude Teaches Her Children: An Attempt to Help Mothers to Teach Their Own Children and an Account of the Method. New York: C.W. Bardeen.
Pestalozzi, J.H. (2022). The Education of Man. Philosophical Library/Open Road.
Schiller, F. (2012). On the Aesthetic Education of Man. New York: Dover Publications.
Steiner, R. (1922a). Spiritual Ground of Education, VI: The Teacher as Artist in Education. GA 305. Anthroposophic Press, New York. https://rsarchive.org/Lectures/GA305/English/APC1947/19220822p01.html (access: 15.07.2023).
Steiner, R. (1922b). The Younger Generation. GA 217. Lecture XI. New York: Anthroposophic Press. https://rsarchive.org/Lectures/GA217/English/AP1967/19221013p01.html (access: 15.07.2023).
Steiner, R. (1922c). Man and the world of the stars. Spiritual Communion: Lecture III: From Man’s Living Together with the Course of Cosmic Existence Arises the Cosmic Cult. GA219. New York: Anthroposophic Press. https://rsarchive.org/Lectures/GA219/English/AP1963/19221229p01.html (access: 15.07.2023).
Steiner, R. (1923a). A Lecture on Eurythmy. GA 279. New York: Anthroposophic Press. https://rsarchive.org/Lectures/GA279/English/RSP1967/19230826p01.html (access: 15.07.2023).
Steiner, R. (1923b). Man’s Being, His Destiny And World Evolution, IV, part 1. GA 226. New York: Anthroposophic Press. https://rsarchive.org/Lectures/GA226/English/AP1966/19230519p01.html (access: 15.07.2023).
Steiner, R. (1988). Goethean Science. California: Mercury Press.
Stoltz, T., Weger, U. (2012). Piaget and Steiner: Science and art in the process of formation. RoSE – Research on Steiner Education, 3(1).
Tolle, E. (2010). The Power of Now. California: New World Library.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.139-151
Data publikacji: 2023-11-23 17:05:30
Data złożenia artykułu: 2023-04-30 22:48:11
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Josefin Winther
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.