Niepewność warunków pracy nauczycieli w Polsce. Wyniki badań z Międzynarodowego Projektu International Successful School Principalship Project (ISSPP)

Joanna Madalińska-Michalak

Streszczenie w języku polskim


Prezentowane badanie jest częścią międzynarodowego projektu „Successful School Principalship Project” (ISSPP), który podejmuje problem skuteczności przywództwa dyrektorów szkół widzianego przez pryzmat osiąganych i utrzymywanych przez szkoły sukcesów. W artykule omówiono wybrane wyniki badań, które zostały przeprowadzone w polskich szkołach. Szczególną uwagę poświęcono problematyce wyzwań, z jakimi mierzą się dyrektorzy szkół w zapewnianiu jakości edukacji i budowaniu potencjału szkoły w obliczu wymagań zmieniającego się otoczenia szkoły. W badaniach zastosowano metodę studium przypadków z wykorzystaniem szeregu technik służących zbieraniu danych. Badania pozwoliły na rozpoznanie i opisanie wyzwań, z którymi mierzą się dyrektorzy szkół. Wśród wyzwań określonych jako „niestabilne warunki pracy nauczyciela” znalazły się m.in. podstawy prawne regulujące pracę nauczyciela i funkcjonowanie szkoły, podstawy programowe, demografia, wynagrodzenia nauczycieli, awanse zawodowe i ocena pracy nauczyciela. Analiza wypowiedzi dyrektorów szkół pokazuje, że wskazane przez nich warunki mogą rzutować na zjawisko, jakim jest odchodzenie nauczycieli z zawodu czy rotacja nauczycieli, co ma wpływ na jakość edukacji oferowanej uczniom w polskich szkołach.


Słowa kluczowe


zmieniające się otoczenie szkoły; niestabilność warunków pracy nauczycieli; skuteczne przywództwo dyrektorów szkół; projekt Successful School Principalship Project (ISSPP); jakość edukacji i budowanie potencjału szkoły

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bowen, G.A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27−40.

Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101.

Creswell, J. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.

Day, Ch. (2022). ISSPP (International Successful School Principals Project) 2022. Booklet 1. Nottingham: University of Nottingham.

Denscombe, M. (2007). The Good Research Guide for Small Scale Social Research Projects (3rd ed.). Berkshire: Open University Press.

GUS. (2022). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2021/2022. Warszawa – Gdańsk: GUS.

Madalińska-Michalak, J. (2021). Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Warszawa: Wyd. UW.

O’Leary, Z. (2014). The Essential Guide to Doing Your Research Project (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.

OECD. (2022). Education at a Glance 2022: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczycieli (Dz.U. 2022 poz. 1822).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2022 poz. 1914).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356 ze zm.).

Yin, R. (2017). Case Study Research and Applications. Design and Methods (6th ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.63-73
Data publikacji: 2023-11-23 17:05:20
Data złożenia artykułu: 2023-05-20 12:38:17


Statystyki


Widoczność abstraktów - 507
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 277

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Joanna Madalińska-Michalak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.