Podnoszenie poziomu profesjonalizacji nauczycieli przedszkola w Republice Czeskiej
Streszczenie w języku polskim
Artykuł koncentruje się na rozwoju zawodowym nauczycieli przedszkolnych w Republice Czeskiej, prezentując wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w okresie od kwietnia do września 2023 r. Badanie analizuje motywy nauczycieli do dalszego kształcenia, dostępne możliwości rozwoju zawodowego i oczekiwania związane z zastosowaniem nowo nabytej wiedzy w innowacji procesu edukacyjnego w przedszkolach, biorąc pod uwagę obecne zmiany w potrzebach edukacyjnych. Głównym celem badania była identyfikacja potrzeb edukacyjnych nauczycielek w obszarach edukacji dzieci, zarządzania i rozwoju osobistego. Badania jakościowe przeprowadzono przy użyciu metody wywiadu niestandaryzowanego, co pozwoliło uzyskać wgląd w powody i warunki rozwoju zawodowego nauczycieli, a także ich możliwości zastosowania nowo nabytych umiejętności w praktyce. Wyniki porównano z podobnymi badaniami z lat 2017–2020. W szczególności technologie cyfrowe i chęć „nadążania za czasami” zostały zidentyfikowane jako nowe potrzeby edukacyjne. Nauczyciele wyrazili również brak uznania ich pracy zawodowej przez rodziców i opinię publiczną, co postrzegali jako znaczną lukę w praktyce.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Fodorová, K. (2019). Teachers’ self-study as a way to improve their professional activities with children in nursery school. In M. Cywińska (Ed.). Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci (pp. 291–306). Wyd. Nauk. UAM.
Fodorová, K., & Solich, K. (2019). Oczekiwania i napotykane bariery na drodze dalszego kształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego w Republice Czeskiej i Rzeczypospolitej Polskiej. In J. Skibska. (Ed.) Nauczyciel i uczeń w kontekście społecznych przemian i oczekiwań (pp. 79–89). Oficyna Wydawnicza Impuls.
Grochowalska, M. (2014). Dylematy nowicjusza. Konteksty stawania się nauczycielem w edukacji przedszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 31, 27–40. https://doi.org/10.35765/eetp.2014.0931.02
Kohnová, J. (2007). Další profesní vzdělávání učitelů a jeho perspektivy. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Kosiba, G. (2012). Doskonalenie zawodowe nauczycieli – kategorie, kompetencje, praktyka. Forum Oświatowe, 2(47), 123–138.
Ministerstvo mládeže a tělovýchovy. V novém školním roce dozná změn kariérní řád učitelů. https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/v-novem-skolnim-roce-dozna-zmen-karierni-rad-ucitelu
Ministerstvo mládeže a tělovýchovy. Vláda schválila kariérní řád pro učitele. http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/msmt-pripravilo-karierni-rad-pro-ucitele
Ministerstvo mládeže a tělovýchovy. Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. https://msmt.gov.cz/dokumenty/vyhlasky-k-zakonu-o-pedagogickych-pracovnicich
Ministerstvo mládeže a tělovýchovy. Zákon o pedagogických pracovnicích. https://msmt.gov.cz/dokumenty/zakon-o-pedagogickych- pracovnicich
Pavlov, I. (2007). Perspektívy kontinuálneho vzdelávania učiteliek materských škol na Slovensku. In Kvalia materskej školy v teórii a praxi (pp. 33–50). Metodicko-pedagogické centrum v Prešove.
Pavlov, I., & Valica. M. (2006). Profesijný rozvoj učiteĺov v kariérnom systéme. In Profesijný rozvoj učiteĺa (pp. 19–23). Rokus s.r.o.
Šikýř, M., Borovec, M., & Lhotková, I. (2012). Personalistika v řízení školy. Wolters Kluwer.
Vašutová, J. (2006). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.101-110
Data publikacji: 2024-12-13 13:06:55
Data złożenia artykułu: 2024-04-10 17:22:04
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Karin Fodorová
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.