Czynniki sprzyjające osiągnięciu sukcesu życiowego w opiniach uchodźców wojennych z Ukrainy
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań dotyczących opinii uchodźców wojennych z Ukrainy w zakresie postrzegania przez nich kategorii, którą jest sukces życiowy. Uzyskane informacje pozwoliły określić, jak respondenci rozumieją sukces życiowy i które według nich czynniki sprzyjają osiągnięciu sukcesu życiowego. Dodatkowo zostały poznane opinie badanych dotyczące ich przekonań o osiągnięciu własnego sukcesu życiowego oraz o tym, czy osiągnięcie sukcesu życiowego czyni człowieka szczęśliwym. Trwająca od 24 lutego 2022 roku pełnoskalowa wojna na Ukrainie spowodowała przemieszczanie się ludności Ukrainy poza granice własnego państwa. W obawie o własne bezpieczeństwo największa ich część znalazła się czasowo na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Badania prowadzone w środowisku uchodźców wojennych z Ukrainy nie są prowadzone często. Powodów jest wiele, ale jednym z najważniejszych są trudności z dotarciem do odpowiedniej grupy badawczej, która zdecydowałaby się wziąć udział w badaniach. Prowadzenie badań w tej grupie ma jednak bardzo ważny wymiar społeczny, szczególnie w aspekcie pedagogiczno psychologicznym. Znaczna część uchodźców przybywa bowiem na terytorium Polski wraz z niepełnoletnimi dziećmi, które tutaj kontynuują naukę szkolną, prowadzona jest nad nimi opieka i tutaj są uczestnikami procesów wychowawczych, socjalizacyjnych, adaptacyjnych itp. Dlatego tak ważne jest systematyczne monitorowanie opinii uchodźców dotyczących wymiaru ich indywidualnej i społecznej egzystencji. Szczególnie ważną grupą odbiorców artykułu są nauczyciele. Są oni bowiem odpowiedzialni szczególnie za przebieg procesów dokonujących się w przestrzeni edukacyjnej. Znaczna liczebność dzieci i uczniów, którzy posiadają status uchodźców wojennych z Ukrainy w polskich przedszkolach i szkołach sprawia, że eksploracja badawcza tematyki sukcesu, uwarunkowań samorealizacji może zwiększyć skuteczność nauczania, wychowania i opieki w placówkach edukacyjnych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
CBOS. (2023). Komunikat z badań jakościowych. Wojna na Ukrainie i dystans społeczny wobec Ukraińców, 84, 2. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_084_23.PDF
CBOS. (2024). Komunikat z badań jakościowych. Ukraińcy o swoim życiu w Polsce, 2, 1–2. https://www.cbos.pl/PL/publikacje/fokusy/pliki/2024/fk_002_2024.pdf
Drabik, L., & Sobol, E., (Eds.) (2007). Słownik języka polskiego (t. poc.–żyz). PWN.
Golec, M., Kołodziej T., & Pietrzak T. (2022). Poradnik dla uchodźców z Ukrainy. Wolters Kluwer.
Gov.pl. (2022). Sprawdź, gdzie i jaka pomoc uchodźcom z Ukrainy jest potrzebna! https://www.gov.pl/web/pozytek/sprawdz-gdzie-i-jaka-pomoc-uchodzcom-z-ukrainy-jest-potrzebna
Lachiewicz, W., Kozłowska, A., Olech, M., Pietrzykowska, D., Pochopień, G., Rogowski, Ł., & Walczak, P. (2022). Pomoc obywatelom Ukrainy. Zadania samorządu terytorialnego i ich finansowanie. C.H. Beck.
Łączek, T. (2019). Determinanty sukcesu życiowego młodzieży. Adam Marszałek.
Maciejewska-Mieszkowska, K. (2022). Stosunek Polaków do uchodźców w kontekście wojny w Ukrainie. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 4, 137–153. https://doi.org/10.14746/ssp.2022.4.7
PAP. (2024). Cudzoziemcy w Polskim systemie ubezpieczeń społecznych. Najwięcej jest Ukraińców. https://www.pap.pl/aktualnosci/cudzoziemcy-w-polskim-systemie-ubezpieczen-spolecznych-najwiecej-jest-ukraincow
Szymański, M.J. (2024). Nierówności szans edukacyjnych – wciąż aktualny problem oświatowy. In J. Szempruch, A. Cybal-Michalska, M.J. Szymański, & B. Śliwerski (Eds.), Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji (pp. 55–77). Impuls.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.181-192
Data publikacji: 2024-12-13 13:07:06
Data złożenia artykułu: 2024-04-24 10:58:22
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Tomasz Łączek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.