Kształtowanie zdolności poznawczych a cele edukacji wczesnoszkolnej
Streszczenie w języku polskim
W pracy przedstawiono charakterystykę zdolności poznawczych w kontekście wyznaczników ludzkiego poznania. Kształtowanie tych zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej jest uważane za bardzo wartościowe. Wiedza na temat różnorodności cech zdolności powinna być ujęta w treściach celów edukacyjnych. Prawidłowy opis zdolności poznawczych sformułowanych w celach kształcenia wymaga odwoływania się do opisu kategorii celu w dydaktyce ogólnej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Ablewicz K. (2003), Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bereźnicka M. (2010), Wartości kształcenia we współczesnej szkole. Kraków: Wydawnictwo Na¬ukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Brezinka W. (2005), W dobie przemian kulturowych. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Bruner J. (2006), Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Denek K. (1994), Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Ericsson K.A., Oliver W.L. (2002), Umiejętności poznawcze. W: N.J. Mackintosh, A.M. Colman (red.), Zdolności a proces uczenia się. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Frith C. (2011), Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat. Warszawa: Wydaw¬nictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Galloway C. (1988), Psychologia uczenia się i nauczania. Warszawa: PWN.
Grzegorczyk A. (2003), Psychiczna osobliwość człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Myszkowska-Litwa M. (2007), Wychowanie intelektualne w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Obuchowski K. (1995), Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Wydawnic¬two Zysk i S-ka.
Obuchowski K. (2004), Kody umysłu i emocje. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humani¬styczno-Ekonomicznej.
Okoń W. (1987), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN.
Wasilewska-Kamińska E. (2016), Myślenie krytyczne jako cel kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Zalewski Z. (1991), Psychologia zachowań celowych. Warszawa: PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2017.1.61
Data publikacji: 2018-01-15 08:16:58
Data złożenia artykułu: 2018-01-12 14:47:37
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Ewa Szadzińska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.