Twórcza drama w szkole i twórcze ćwiczenia dramowe

Božena Švábová

Streszczenie w języku polskim


W ostatnich latach obserwowano wiele wysiłków podejmowanych na rzecz reformy tradycyjnego systemu oświaty w łączności ze zmianami w społeczeństwie. Proces edukacyjny musi być zorganizowany w sposób zapewniający indywidualny rozwój osoby w pełnym zakresie jej możliwości tak, aby przygotować ją do jak najlepszej integracji ze społeczeństwem. Wczesna edukacja jest kamieniem milowym w edukacji dzieci, które są spontaniczne w swoich działaniach i komunikowaniu się. Niniejszy artykuł koncentruje się na wykorzystaniu twórczej dramy, która uwzględnia empiryczne i kooperatywne nauczanie podczas twórczych działań, które zwiększają rozwój osobowości dziecka. Twórcza drama reprezentuje uczenie się przez doświadczenie oraz podkreśla indywidualność każdej osoby. Działania dramatyczne stwarzają przestrzeń do zdobywania nowych doświadczeń i aktywnego uczestnictwa w różnych sytuacjach dramowych.


Słowa kluczowe


aktywność; twórcza drama; techniki dramowe

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bekéniowá Ľ. (2012), Tvorivá dramatika v edukačnom procese. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.

Gejdoš M. (2007), Aktivita. In: V. Trubίniová a kol. Predškolská Pedagogika. Terminologický avýkla¬dový slovník. Ružomberok: PF KU.

Hašková V. (2016), Inkluzívna výchova vo voľnom čase. In: G.Šarnίková, V. Hašková (eds.), Edukace dětí a mládeže ve volném čase III. Ružomberok: VERBUM – vydavateľstvo KU.

Janoško P. (2013), Inkluzívna edukácia: Aktuálna výzva pre školy aškolské zariadenia. Ružomberok: VERBUM – vydavateľstvo KU.

Karbowniczek J. (2007a), Aktivita dieťaťa. In: V. Trubíniová, a kol. Predškolská pedagogika. Termi¬nologický a výkladový slovník. Ružomberok: PF KU.

Karbowniczek J. (2007b), Klasifikácia aktivizačných metód. In: V. Trubíniová, a kol. Predškolská pedagogika. Terminologický avýkladový slovník. Ružomberok: PF KU.

Knapίková Z., Kostrub D., Miňová M. (2002), Aktivizujúce metódy aformy vpráci učiteľky materskej školy. Prešov: Rokus.

Kollárová D. (2011), Tvorivá dramatika vo vyučovaní alebo cesta ku komunikácii, samostatnému my¬sleniu asociálnemu vnímaniu. In: E. Petlák a kol. Kapitoly zo súčasnej edukácie. Bratislava: IRIS.

Kotrba T., Lacina L. (2007), Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister a Principal.

Krupová D., Rochovská I. (2016), Hráme sa atvoríme. Aktivity pre deti vmaterskej škole svyužitím produktívnych metód. Bratislava: Pro Solutions.

Machkowá E. (1998), Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: ARTAMA.

Machkowá E. (2007), Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. 2. vydanie. Praha: AMU.

Majzlanová K., Pajdlhauserová E. (2014), Tvorivá dramatika v materskej škole. Bratislava: MPC.

Petlák E. (2014), Všeobecná didaktika. Bratislava: IRIS.

Rochovská I., Krupová D. (2015), Vědci v mateřské škole. Aktivity pro malé badatele. Praha: Portál.

Semjanová I. (1995), Učenie tvorivou dramatikou (pre 1. stupeň ZŠ). Bratislava: Metodické centrum.

Švábová B. (2008), Metódy tvorivej dramatiky vedukačnom procese v predprimárnom a primárnom vzdelávaní. Ružomberok: PF KU.

Švábová B. (2014a), Variabilná a tvorivá práca s drámou v inkluzívnom školskom prostredí. In: M. Horňáková, P. Janoško, Proinkluzívna klíma školy. Recenzovaný zborník vedeckých prác z medzinárodnej konferencie. Ružomberok: VERBUM – vydavateľstvo KU, Inštitút Juraja Páleša v Levoči.

Švábová B. (2014b), Rozvoj komunikácie hravo a zážitkovo – Development of Communication Easily and Adventurously. In: Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłod¬szych. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Švábová B. (2014c), Fenomén rozprávky v detskom svete a tvorivá dramatika. Ružomberok: VER¬BUM – vydavateľstvo KU.

Turek I. (2014), Didaktika. 3. prepracované adoplnené vydanie. Bratislava: Iura Edition.

Valenta J. (2008), Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada.

Zelina M. (2011), Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. 3. vyd. Bratislava: IRIS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2017.1.113
Data publikacji: 2018-01-15 08:17:01
Data złożenia artykułu: 2018-01-15 07:36:58


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1456
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 930

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Božena Švábová

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.