Wczesna edukacja i rozwój dziecka w Nepalu: dostępność, jakość i profesjonalizm

Ramesh Bhandari

Streszczenie w języku polskim


Narodowy System Wczesnej Edukacji i Rozwoju Dziecka w Nepalu kreuje wizję do realizacji. W artykule podkreślono kwestie dostępu, jakości i profesjonalizmu w sektorze wczesnego kształcenia w Nepalu. W szczególności zostały omówione kwestie dostępności edukacji przedszkolnej na obszarach wiejskich, kontrastujące z dostępnością do dobrze wyposażonych przedszkoli na obszarach miejskich. Brak odpowiedniej infrastruktury, niewystarczające zasoby edukacyjne i niewykwalifikowaną siłę roboczą autor traktuje jako główne problemy, z którymi borykają się finansowane przez rząd ośrodki przedszkolne, co niesie konsekwencje dla przyszłości Systemu Wczesnej Edukacji i Rozwoju Dziecka w Nepalu. Dyskryminacja ze względu na płeć i pochodzenie stanowią kolejne bariery w rozwoju i dostępności do wczesnej edukacji.


Słowa kluczowe


wczesna edukacja dziecka; rozwój; dostępność; jakość; profesjonalizm

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Central Bureau of Statistics (2012), National Population and Housing Census 2011, http://cbs.gov. np/image/data/Population/National%20Report/National%20Report.pdf [access: 21.06.2017].

Education for all National Plan of Action Nepal (2001–2015), His Majesty’s Government, Ministry of Education and Sports, www.moe.gov.np/assets/uploads/files/EFA_NPA_2001-2015_Eng¬lish.pdf [access: 06.12.2017].

Education International (2010), A study conducted by the Education International ECE Task Force, http://download.ei-.org/Docs/WebDepot/ECE_A_global_scenario_EN.PDF [access: 23.06.2017].

European Union (2016), Joint Evaluation of Nepal’s School Sector Reform Plan Programme 2009–16, www.moe.gov.np/assets/uploads/files/Joint_evaluation_of_the_School_Sector_Reform_Pro¬gramme_2009-16_final_report.pdf [access: 10.07.2017].

Government of Nepal (2017), Flash I Report 2015/2016, Sanothimi Bhaktapur: Ministry of Ed¬ucation, Department of Education, www.doe.gov.np/category/flash-reports.html [access: 15.07.2017].

Kopila (2009), A newsletter on Early Childhood Development. CERID/TU with the support of UNICEF/Nepal 14.

National Planning Commission (2002), His Majesty’s Government National Planning Commission Nepal, www.npc.gov.np/images/category/10th_eng.pdf [access: 06.12.2017].

Nepal Millennium Development Goals Final Status Report (2005–2015), Government of Nepal National Planning Commission Singha Durbar Kathmandu, Nepal United Nations Country Team of Nepal United Nations House Pulchowk, Lalitpur, www.np.undp.org/content/nepal/ en/home/countryinfo.html [access: 29.06.2017].

Pande B.D. (2009), Improving Quality of Early Childhood Development Programs in Nepal. Re¬search Centre for Educational Innovation and Development (CERID) Tribhuvan University Balkhu, Kathmandu, Nepal.

Pant P., Nepal S. (2010), Status of children in Nepal. Government of Nepal, National Planning Com¬mission Secretariat. Central Bureau of Statistics, http://cbs.gov.np/wp-content/uploads/2012/ Population/Monograph/Chapter%2020%20%20Status%20of%20Children%20in%20Nepal. pdf [access: 29.06.2017].

School Sector Reform Plan 2009–2015 (2009), Government of Nepal Ministry of Education.

Shrestha K., Bajracharya H.R., Aryal P.N., Thapa R., Bajracharya U. (2008), Early Childhood Policy Review in Nepal. Tribhuvan University Research Centre for Educational Innovation and Development (CERID) Balkhu, Kathmandu, Nepal.

Subedi N.C. (2010), Elimination of Gender Discriminatory Legal Provision by the Supreme Court of Nepal with Reference to Women’s Right to Property.

Tamrakar T. (2005), Sub-Commission on the Promotion and Protection of Human Rights. Working Group on Minorities. 12th Session, Geneva, Switzerland.

UNICEF (2016), A Year on Nepal Earthquakes: Education Continues in Affected Districts But Children Still Need Safe and Stable Learning Environment, http://unicef.org.np/media-centre/ press-releases/2016/04/24/a-year-on-nepal-earthquakes-education-continues-in-affected-districts-but-children-still-need-safe-and-stable-learning-environment [access: 22.07.2017].

Urban M., Dalli C. (2008), Editorial. European Early Childhood Education Research Journal 16(2), DOI: http://10.1080/13502930802141576.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2017.1.129
Data publikacji: 2018-01-15 08:17:02
Data złożenia artykułu: 2018-01-15 07:47:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1408
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 26334

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Ramesh Bhandari

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.