Wasyl Suchomliński i fenomen „twórczego akme” nauczyciela w szkole podstawowej

Maryana Marusynets, Inna Perepeliuk

Streszczenie w języku polskim


W artykule podjęto próbę przybliżenia fenomenu „twórczego akme” w ujęciu słynnego uczonego i pedagoga Wasyla Suchomlińskiego. Określono fenologię pojęcia, wskazano na główne treści, specyfikę pojęcia kluczowego z perspektywy koncepcyjnej oraz z punktu widzenia uczonego i pedagoga, a zwłaszcza przedstawiono jego rozważania o znaczeniu twórczości w procesie edukacji uczniów. Określono zalecenia zasadnicze, które w przekonaniu Suchomlińskiego ujawniają twórczy potencjał nauczyciela oraz stanowią sens jego sukcesu zawodowego w ciągu całego życia. Są to: wysiłki wolicjonalne, aktywność, motywacja w realizacji potencjału własnego, twórcza orientacja, rozwój kreatywności. Szczególny nacisk kładzie się na technologie interakcji twórczej, które stanowiły treść procesu edukacyjnego szkoły pawłyskiej oraz zostały uogólnione w takich dziełach, jak Oddaję serce dzieciom oraz Radosna szkoła. Można je w pełni implementować w treści koncepcji nowej szkoły ukraińskiej. Jest to stworzenie kreatywnych placów zabaw/laboratoriów, w których nauczyciel wraz z dziećmi doświadcza poczucia oświecenia, imprintingu, dojścia do zrozumienia, improwizacji i błędów. To właśnie te technologie rozwijają zainteresowanie uczniów nauką, „popychają” ich do twórczości, ujawniają nowy świat. Dlatego głównym zadaniem nauczyciela jest rozwój tych zdolności przez całe życie. W tym wszystkim upatruje się sensu „twórczego akme” Suchomlińskiego jako nośnika nowatorstwa oraz mentora dla nauczycieli, czyje doświadczenie jest nieprześcignione dla pokolenia następców.


Słowa kluczowe


osobowość nauczyciela; twórcze akme; nowatorstwo; improwizacja; proces edukacyjny szkoły pawłyskiej

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Marusynets M.M. (2014), Psychological Ideas in the Pedagogical Practice of Vasyl Sukhomlynsky. Scientific Herald of V.O. Sukhomlynsky Mykolaiv State University 1/46(108).

Sukhomlinsky V.O. (1976–1977a), Problems of Education of a Fully Developed Person. In: O.G. Dzeverin (ed.), Selected Works in 5 Volumes (Vol. 1). Kyiv: Soviet School.

Sukhomlinsky V.O. (1976–1977b), One Hundred Pieces of Advice for Teachers. In: O.G. Dzeverin (ed.), Selected Works in 5 Volumes (Vol. 2). Kyiv: Soviet School.

Sukhomlinsky V.O. (1976–1977c), My Heart I Give to Children. In: O.G. Dzeverin (ed.), Selected Works in 5 Volumes (Vol. 3). Kyiv: Soviet School.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2019.3.19-26
Data publikacji: 2020-02-10 09:50:48
Data złożenia artykułu: 2019-07-13 20:57:54


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1222
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 464

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Maryana Marusynets

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.