Zastosowanie metod terapii tańcem/ruchem u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jako czynników ułatwiających kreatywny ruch i komunikację niewerbalną
Streszczenie w języku polskim
W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) w wieku 4–7 lat, w których zastosowano metody terapii tańcem/ruchem w celu promowania kreatywnego ruchu i komunikacji niewerbalnej. Badanie oparto na pracach różnych autorów, w tym odwołujących się do dynamiki rozwoju w dzieciństwie i terapii tańcem/ruchem w artykulacji metodami pedagogicznymi wprowadzonymi u uczniów z ASD. Obserwując i rejestrując sesje, można było zidentyfikować jakościową ewolucję niewerbalnej komunikacji i kreatywnego ruchu u uczestników. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że należy przeprowadzić dalsze badania z wykorzystaniem terapii tańcem/ruchem w celu zidentyfikowania i potwierdzenia ekspansji i spójności ewolucji ruchu twórczego.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
ADTA (2019), What Is Dance/Movement Therapy?, https://adta.org/2014/11/08/what-is-dancemovement-therapy (access: 20.11.2019).
Chaiklin H. (ed.). (1975), Marian Chace. Her Papers. Columbia: American Dance Therapy Association.
Chaiklin S., Wengrower H. (2009), The Art and Science of Dance Movement Therapy. Life is Dance. London: Routledge.
Charman T. (2010), Developmental Approaches to Understanding and Treating Autism. Folia Phoniatrica et Logopaedica 62(4), DOI: https://doi.org/10.1159/000314032.
Fleming M. (2003), Dorsem Nome. Pensar o Sofrimento. Maia: Edições Afrontamento.
Ghasarian C. (1999), Introdução ao estudo do Parentesco. Lisboa: Terramar.
Gillberg C. (2010), The ESSENCE in Child Psychiatry: Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations. Research in Developmental Disabilities 31(6), DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2010.06.002.
Guerra R. (2013), Develando la Danza. Havana: ICAIC.
Hume K., Boyd B., McBee M., Coman D., Gutierrez A., …, Odom S. (2011), Assessing Implementation of Comprehensive Treatment Models for Young Children with ASD: Reliability and Validity of Two Measures. Research in Autism Spectrum Disorders 5(4), DOI: https://doi.org/10.1016/j.rasd.2011.02.002.
Laban R. (1998), Mastery of Movement. London: Northcote House.
Laban R., Lawrence F.C. (1974), Effort. Economy of Human Movement. Plymouth: Macdonald & Evans.
Lobo L., Navas C. (2003), Teatro do Movimento. Brasília: LGE Editora.
Loman S. (2005), Dance/Movement Therapy. In: C. Malchiodi (ed.), Expressive Therapies. New York: Guilford Press.
Lytwyn T. (2014), Stimulating the Brain with Creative Movement in the Classroom. Honors Theses. Paper 2523.
Magyar C.I. (2011), Developing and Evaluating Educational Programs for Students with Autism. Rochester: Springer.
Marshall C., Rossman G. (2011), Designing Qualitative Research. California: SAGE Publications.
Meekums B. (2002), Dance Movement Therapy. London: SAGE Publications.
Meltzoff A. (2010), Imitación y otras mentes: la hipótesis “como yo” (M. Bordoni, trad.). In: D. Pérez, S. Español, L. Skidelsky, R. Minervino (Comps.), Conceptos. Debates contemporáneos en filosofía y psicología. Buenos Aires: Catálogos.
Odom S.L., Buysse V., Soukakou E. (2011), Inclusion for Young Children with Disabilities: A Quarter Century of Research Perspectives. Journal of Early Intervention 33(4), DOI: https://doi.org/10.1177/1053815111430094.
Payne H. (2004), Danzaterapia e movimento creativo. Oxon: Erickson.
Sasportes J. (2006), A reflexão estética de Mallarmé a Cocteau (2ª Edição Revista e Aumentada). Lisboa: INCM – Imprensa Nacional Casa da Moeda.
Schmidt N.B., Richey J.A., Zvolensky M.J., Maner J.K. (2009), Exploring Human Freeze Responses to a Threat Stressor. Journal of Behavioral Therapy and Experimental Psychiatry 39(3), DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbtep.2007.08.002.
Shapiro S.B., Shapiro H.S. (2002). Body Movements: Pedagogy, Politics, and Social Change. Creskill: Hampton Press.
Sherborne V. (2001), Developmental Movement for Children. Mainstream, Special Needs and Pre-School. London: Worth Publishing.
Sousa D.A. (2006), How the Brain Learns. Thousand Oaks: Corwin Press.
Sparrow S.S., Cicchetti V.D., Balla A.D. (2005), Vineland Adaptive Behavior Scales. Circle Pines: American Guidance Service.
Stern D. (2010), The Issue of Vitality. Nordic Journal of Music Therapy 19(2), DOI: https://doi.org/10.1080/08098131.2010.497634.
Yin R. (2003), Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks: SAGE Publications.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2019.3.41-48
Data publikacji: 2020-02-10 09:50:50
Data złożenia artykułu: 2019-08-20 19:48:11
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Ana Paula Antunes Alves
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.