Reception of scenography in Poland yesterday and today

Barbara Żarinow

Abstract


This article aims to create an outline of the trends in contemporary scenography in Poland. The perception of today’s stage design has been formed through the combined effect of the state of researched descriptions, education, institutions, and special-events development.
The results are far from satisfactory, as some shortcomings in terms of documenting works are apparent. A similar situation can be observed in the case of scientific and critical publications. Limitations are also placed on the funding of institutions whose main task is to protect and preserve our scenographic heritage. On the positive side, the development of education, though not dynamic, gives opportunities for individual growth through contact with masters. Continuing master-student relationships (which were not interrupted even by the War) are contributing to the unique character of stage design in the context of post-war Polish art.


Keywords


Polish stage design; artistic education; artistic institutions; festivals; publications on stage design

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Borkowska Katarzyna, Projekt spektakl: scenografka, rozm. przepr. M. Węgrzyn, [online:] http://www.dwutygodnik.com/artykul/6320-projekt-spektaklscenografka.html [dostęp: 20.10.2018].

Bradbury Ray (1993), 451° Fahrenheita, przeł. A. Kaska, Warszawa.

Duda-Gracz Agata (reż.) (2015), Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła, premiera, Teatr Muzyczny im. W. Siemaszkowej, Gdynia, 30.10.

Fazan Katarzyna, Marszałek Agnieszka, Rożek-Sieraczyńska Jadwiga (red.) (2016), Odsłony współczesnej scenografii. Problemy – sylwetki – rozmowy, Kraków.

Jelewska Agnieszka (2015), Post-Apocalypsis, premiera, Praga. Kapusta Janusz (2016), K-dron – kształt przyszłości, premiera, Lublin.

Liber Marcin (reż.) (2016), Fahrenheit 451, premiera, Teatr Wybrzeże, Gdańsk, 6.02.

Lubina-Cipińska Danuta (1993), Centrum Scenografii Polskiej (Spełnione marzenie Zenobiusza Strzeleckiego), „Górnośląski Diariusz Kulturalny”, nr 3, s.7.

Lupa Krystian (2008), Factory 2, premiera, Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej, Kraków, 16.02.

Kudlička Boris (2015), Reflection of an Image, Praga.

Majewski Lech (reż.) (1980), Rycerz.

Majewski Lech (reż.) (2013), Onirica.

Opryński Janusz (reż.) (2016), Punkt zero: Łaskawe, premiera, Teatr Provisorium, Lublin, 05.02.

Strzelecki Zenobiusz (1963), Polska plastyka teatralna, t. 1, Warszawa.

Sodja Lotker (ed.), Transformation of Prague Quadrennial 1999-2015, [online:] http://www.pq.cz/wpcontent/uploads/2018/07/Transformation_of_the_Prague_Quadrennial_from_1999_to_2015-2.pdf [dostęp: 20.10.2018].

Spielberg Steven (reż.) (1993), Lista Schindlera.

Wycichowska Ewa (reż.) (2015), Lament. Pamięci Tadeusza Różewicza, prapremiera, Polski Teatr Tańca, Poznań, 28.11.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ah.2018.9.213-223
Date of publication: 2019-09-12 20:05:28
Date of submission: 2018-10-31 20:18:50


Statistics


Total abstract view - 1070
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 534

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Barbara Żarinow

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.