Fictive science, scientific fiction and phantom library. "Introduction to imagineskopy" by Śledź Otrembus Podgrobelski

Przemysław Kaliszuk

Abstract


Author analyses a novel Wstęp do imagineskopii. Próba zarysu [Introduction to imagineskopy. Attempt of an outline] by Śledź Otrembus Podgrobelski [Stanisław Moskal] In the context of Polish prose of the 1970’s and 1980’s. He studies how scientific discourse is simulated, describes relations between fiction (and fictionality) and a fake science and it’s methodology as a result of a diagnosis of science in the late modern age. Moskal builds an ironic quasi-scientific text in order to make a relevant commentary about his era, but also to avoid exaggerated sobriety of academic discourse. He hides amongst his artificially created phantoms, non-existing authors. In this way he can phrase his concerns about the privileged role of experts and knowledge they provide in the late modernity. He also points out that literature is one of the most (or even the most) adequate metadiscourse because of it’s self-awareness and tendency to ambiguity

Keywords


modernism, avant-garde, apocrypha, fiction, Polish prose, late moder

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Postmodernism Generator, [online:] http://www.elsewhere.org/journal/pomo/ [data dostępu: 30.06.2017].

Barthes R., Dyskurs historii, przeł.A.Rysiewicz, Z.Kloch, „Pamiętnik Literacki” 1984, z.4.

Bayard P., Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, Warszawa 2008.

Beck U., Giddens A., Lash S., Modernizacja refleksyjna, przeł.J.Konieczny, War­szawa 2009.

Beck U., Społeczeństwo ryzyka, przeł.S.Cieśla, Warszawa 2002.

Bricmont J., Sokal A., Modne bzdury: o nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, przeł.P.Amsterdamski, A.Lewańska, Warszawa 2004.

Brzostek D., Projekt literatury konceptualnej? O „książkach nieistniejących” Sta­nisława Lema, „Acta Universitatis Nicolai Copernici” 2001, Filologia Polska LIV.

Cieślikowska T., Wstęp do „neantologii”, czyli rzecz o quasi-recenzjach i quasi-stresz­czeniach, [w:] Modele świata i człowieka, pod red.J.Święcha, Lublin 1985.

Czapliński P., Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976–1996, Kraków 1997.

Dawkins R., Postmodernism Disrobed, „Nature” 1998, nr 394.

Dunin-Wąsowicz P., Polska Biblioteka Widmowa. Leksykon książek zmyślonych, Warszawa 2016.

Dziamski G., Postmodernizm wobec kryzysu estetyki współczesnej, Poznań 1996.

Gajda S., Styl naukowy, [w:] Współczesny język polski, pod red.J.Bartmińskiego, Lublin 2001.

Galant J., Polska proza lingwistyczna. Debiuty lat siedemdziesiątych, Poznań 1998.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, przeł.A.Szulżycka, Warszawa 2012.

Głowala W., Lęk i metoda, „Teksty” 1981, nr 6.

Gondowicz J., Dziś jaja, „Nowe Książki” 2000, nr 11.

K.Choińska, Zamiast powieści, czyli flirt z nicością, „Nurt” 1975, nr 11.

Morawski S., Awangarda artystyczna (o dwu formacjach XX wieku), [w:] tegoż, Wy­bór pism estetycznych, Kraków 2007.

Podgrobelski Śledź Otrembus [Moskal Stanisław], Wstęp do imagineskopii (próba zarysu), Kraków 1977.

Sendyka R., Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Kraków 2006.

Stala M., Parodia jako wartość. Studia o narracji, pod red.J.Błońskiego, S.Jawor­skiego, J.Sławińskiego, Wrocław 1982.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/arte.2017.2.155
Date of publication: 2018-01-15 13:58:46
Date of submission: 2017-07-14 16:01:04


Statistics


Total abstract view - 1772
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Przemysław Kaliszuk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.