Genesis lęku przedszkolnego dzieci

Вадим Кобыльченко

Streszczenie w języku polskim


Warunkiem wstępnym wystąpienia lęku jest nadwrażliwość. Jednak nie każde dziecko z podwyższoną wrażliwością staje się niespokojne. Niepokój wynika również z utrwalania w emocjonalnej pamięci silnych obaw, gdy dzieci spotykają się z wszystkim, co uosabia zagrożenie lub stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia. Wysoki niepokój u dzieci w wieku przedszkolnym mogą wywoływać takie sytuacje, jak możliwość oddzielenia od matki, oderwania od rodziców, gwałtowna zmiana zwyczajowej sytuacji, pójście do przedszkola i wiele innych. Głównymi czynnikami w powstawaniu wysokiego niepokoju w przedszkolnym dziecku mogą być zarówno pogwałcenie relacji rodzinnych, jak i niekorzystne skutki kontaktów społecznych oraz wpływ środowiska, indywidualne cechy rozwoju dziecka. U dzieci w wieku przedszkolnym lęki często nie są stabilne i są stosunkowo odwracalne przy zastosowaniu odpowiednich środków psychologicznych i pedagogicznych, a także mogą znacznie zmniejszyć się, jeśli nauczyciele i rodzice przestrzegają niezbędnych zaleceń psychologicznych i pedagogicznych.

Słowa kluczowe


geneza lęku; dzieci w wieku przedszkolnym; przyczyny lęku

Pełny tekst:

PDF (Русский)

Bibliografia


Gabdreyevag.Sh., The main aspects of the problem of anxiety in psychology, «Tonus» 2000, № 5.Gilyazova E.V

Gilyazovae.V., Formation of the "I" system and its interaction with mental states of different levels of disequilibrium, Psychology of mental states «Psikhologiya psikhicheskikh sostoyaniy» 1998, Vyp. 1, Kazan'.

Zakharov A.I., Dnevnyye i nochnyye strakhi u detey, SPB. 2000.

Imedadze I.V., Trevozhnost' kak faktor ucheniya v doshkol'nom vozraste, «Psikhologicheskiye issledovaniya» 1960.

Kobyl'chenko V.V., Stanovleniye lichnosti doshkol'nika v norme i pri narusheniyakh zreniya, Saarbrücken 2015.

Kolominskiy Ya.L., Pan'ko Ye.A., Igumnov S.A., Psikhicheskoye razvitiye detey v normei patologii: psikhologicheskaya diagnostika, profilaktika i korrektsiya, SPB. 2004.

Prikhozhan A.M., Prichiny, profilaktika i preodoleniye trevozhnosti, «Psikhologicheskaya nauka i obrazovaniye» 1998, № 2.

Prokhorov A.O., Neravnovesnyye psikhicheskiye sostoyaniya i ikh kharakteristiki v uchebnoy i pedagogicheskoy deyatel'nosti,«Voprosy psikhologii» 1996, № 4.

Savina Ye., Shanina N., Trevozhnyye deti, «Doshkol'noye vospitaniye» 1996, № 4.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.15
Data publikacji: 2018-01-24 20:29:28
Data złożenia artykułu: 2017-04-25 21:47:57


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1245
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Русский) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Вадим Кобыльченко

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.