Miłość po „zmierzchu paradygmatu” – kilka słów o afektach i romantyzmie w Hanemannie Stefana Chwina

Patrycja Malicka

Аннотация


Celem artykułu jest ukazanie związków między teorią afektu a romantycznymi koncepcjami uczuciowości na przykładzie Hanemanna S. Chwina. Autorka opracowania analizuje powieść zarówno za pomocą teorii zaczerpniętych z epoki romantyzmu (kategoria miłości romantycznej, melancholii, Kierkegaardowskiego powtórzenia), jak i nowych teorii (zwrotu afektywnego). Hanemann jest przykładem powieści, która pozwala dostrzec aktualność tradycji romantycznej we współczesnej prozie.

Ключевые слова


zwrot afektywny; teoria afektu; miłość romantyczna; Stefan Chwin; Hanneman; proza polska po 1989 roku; romantyzm; afekty i emocje

Полный текст:

PDF (Język Polski)

Литература


Bagłajewski A., Mapy dwudziestolecia 1989. Linie ciągłości, Lublin 2012.

Bielik-Robson A., Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia, Kraków 2010.

Bielik-Robson A., Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000.

Bielik-Robson A., Miłość mocna jak śmierć. Przyczynek do innej filozofii skończoności, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.

Bojarska K., Poczuć myślenie: afektywne procedury historii i krytyki (dziś), „Teksty Drugie” 2013, nr 6.

Bonowicz W., Z czułością przedrzeźniając świat, „Tygodnik Powszechny” 1995, nr 38.

Chwin S., Hanemann, Gdańsk 1995.

Chwin S., Kleist. Samobójstwo i antropologia „nieciągłości”, [w:] idem, Samobójstwo i grzech istnienia, Gdańsk 2013.

Chwin S., „Matnia” Witkacego, [w:] idem, Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni, Gdańsk 2011.

Chwin S., O Hanemannie, tauromachii i trzech samobójstwach, wywiad przeprowadził A. Bagłajewski, „Kresy” 1996, nr 25.

Chwin S., Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni, Gdańsk 2010.

Chwin S., Uroki wykorzenienia. O narracji reistycznej, grach z losem i kilku innych pokusach, wywiad przeprowadził W. Werochowski, „Tytuł” 1996, nr 3.

Czapliński P., O kruchości istnienia, [w:] idem, Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków 2001.

Darska B., Zmysłowa nieobecność. Mit kobiety utraconej straceńczej w powieściach Stefana Chwina Hanemann i Esther, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna. Zeszyty Naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej” 2007–2008, nr 3–4.

Deleuze G., Guattari F., Percept, afekt i pojęcie, [w:] Co to jest filozofia?, red. L. Brogowski, Gdańsk 2000.

Dunin K., Czytając Polskę. Literatura polska po 1989 roku wobec dylematów nowoczesności, Warszawa 2004.

Gołębiewska M., Powtórzenie w myśli Sørena Kierkegaarda – opowieść a przypowieść, „Przestrzenie Teorii” 2008, nr 8.

Jarzębski J., Hanemann i samobójcy, „Znak” 1995, nr 12.

Kierkegaard S., Powtórzenie. Próba psychologii eksperymentalnej, [w:] idem, Powtórzenie. Przedmowy, przeł. i oprac. B. Świderski, Warszawa 2000.

Kornhauser J., Majka Kawczak i Hanemann, „Tygodnik Powszechny” 1995, nr 40.

Kowalczykowa A., Samobójcy romantyczni, „Ruch Literacki” 1983, nr 6.

Macé M., Ways of Reading, Modes of Being, http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/new_literary_history/v044/44.2.mace.html [dostęp: 30.04.2017].

Markowski P.M., Wstęp, [w:] F. Schlegel, Fragmenty, oprac. M.P. Markowski, Kraków 2009.

Rabizo-Birek M., Romantyczni i nowocześni. Formy obecności romantyzmu w polskiej literaturze współczesnej, Rzeszów 2012.

Rougemont D. de, Miłość a świat kultury zachodniej, Warszawa 1999.

Sendyka R., Miejsca, które straszą (afekty i nie-miejsca pamięci), [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.

Sendyka R., Nowe przestrzenie humanistyki: pamięć, afekty i inne terytoria, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.

Wilczyński M., Opowieść o dwóch miastach, „Czas Kultury” 1995, nr 4.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2017.2.261
Date of publication: 2018-01-24 20:29:28
Date of submission: 2017-04-30 23:32:20


статистика


Видимость рефератов - 929
загрузки (из 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

показатели



Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.


(c) 2018 Patrycja Malicka

Лицензия Creative Commons
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.