Educational-oriented activities of an academic library on the example of the Main Library of the University of Life Science in Lublin. Library user satisfaction and expectation survey results

Maria Boćkowska, Paulina Studzińska-Jaksim

Abstract


The most important task of a university library is to take part in the research and education conducted by the university. The article presents different educational tasks undertaken by both Polish libraries and the libraries abroad.

The article also describes educational activities offered over the years by the Main Library of the University of Life Sciences. These activities have been directed mostly at graduate and doctoral students as well as the university employees. In addition, the summary presents partial results of a survey designed to provide information about the needs and the satisfaction levels of the library users. The survey questions analyzed in the article concerned the educational offer.


Keywords


information literacy, library education, academic libraries, libraries training

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Association of College and Research Libraries, Framework for Information Literacy for Higher Education 2015 [online] http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework [dostęp: 14.04.2016].

Barrington Library [online] http://barrington.cranfield.ac.uk/ [dostęp: 14.04.2016].

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej [online] http://www.bg.pw.edu.pl/ [dostęp: 14.04.2016].

Dacosta J. W ., Jones B., Developing students’ information and research skills via blackboard, „Communications in Information Literacy” 2007, t. 1, nr 1, s. 16–25.

Derfert-Wolf L., VI Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej „Rozmowy o bibliotekach” [online] http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/281/454, s. 6 [dostęp: 14.04.2016].

Dziak J., Rozkosz E., Karciarz M., Wiogórska Z., Edukacja informacyjna w polskich bibliotekach akademickich – raport z badań, „Bibliotheca Nostra” 2013, nr 1 (31), s. 26–41.

Johnston N., Is an online learning module an effective way to develop information literacy skills?, „AustralianAcademic and Research Libraries” 2010, t. 41, nr 3, s. 207–218, DOI : 10.1080/00048623.2010.10721464

Loughborough University Libraries [online] http://www.lboro.ac.uk/services/library/ [dostęp: 14.04.2016].

Padzińska I., Lubaś J., Księga pamiątkowa: [50-lecie Biblioteki Głównej AR], Lublin 2005, 88 (1), s. 42–43.

Rozporządzenie Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 marca 1961. Dziennik Urzędowy Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego 1961, nr 3, poz. 9.

Stachnik M., Szkolenia biblioteczne w polskich i francuskich bibliotekach uniwersyteckich – próba porównania, „Bibliotheca Nostra” 2012, nr 1 (27), s. 29–39.

Staines G.M, Czwarta umiejętność podstawowa: czytanie, pisanie, rachowanie i… wyszukiwanie informacji [online] http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/206/343 [dostęp: 14.04.2016], s. 12.

Szarama M., Starek A., Boćkowska M., Studzińska-Jaksim P., Formy działalności Oddziału Informacji Naukowej, [w:] Dziesięciolecie zmian 2005–2014: 60-lecie Biblioteki Głównej

Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, red. A. Padziński, Lublin 2015, s. 54–63.

Turecka D., Szkolenia użytkowników w zagranicznych bibliotekach akademickich na przykładzie Biblioteki Centralnej Imperial College London, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2009, nr 4, s. 38–42.

Uchwała nr 34/2014–2015 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie z dn. 27 lutego 2015 r.

U Conn Libraries [online] http://lib.uconn.edu/ [dostęp: 14.04.2016].

Universitätsbibliothek Graz [online] https://ub.uni-graz.at/de/ [dostęp: 14.04.2016].

University Library, University of Illinois at Urbana-Champaign [online] http://www.library.illinois.edu/[dostęp: 14.04.2016]

University of Bristol Libraries [online] http://www.bris.ac.uk/library/ [dostęp: 14.04.2016].

University of Pittsburgh Libraries [online] http://www.library.pitt.edu/ [dostęp: 14.04.2016].

University of Tennessee Libraries [online] http://www.lib.utk.edu/outreach/soil/research/ [dostęp: 14.04.2016].

University of Texas Libraries [online] http://www.lib.utexas.edu/ [dostęp: 14.04.2016].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/fb.2016.58.135
Date of publication: 2016-12-20 11:49:07
Date of submission: 2016-04-18 12:20:10


Statistics


Total abstract view - 862
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Maria Boćkowska, Paulina Studzińska-Jaksim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.