Gamebooks – the Relic of the Past or Hope for the Future?

Paweł Bernacki

Abstract


The article deals with a specific form of entertainment, namely gamebooks – meeting place of two worlds: books and games. After the presentation of the assumptions and the history of the discussed phenomenon, it is analyzed in the context of multimedia and new forms of the book. The conclusion shows that probably the time of gamebooks is already gone but the idea of extending the book’s space and engaging the reader in the creating process enjoys its renaissance.


Keywords


gamebooks, multimedia, book apps, networked book

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adorno T. W., Minima Moralia. Refleksje z poharatanego życia, tłum. M. Łukasiewicz, Wyd. Literackie, Kraków 1999.

Bauman Z., Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Wyd. Literackie Kraków 2006.

Butor M., Kryzys rozwojowy SF, tłum. B. Okólska, [w:] Spór o SF, red. R. Handke, L. Jęczmyk, B. Okólska, Wyd. Poznańskie, Poznań 1989, s. 41–50.

Caillois R., Żywioł i ład, tłum. A. Tatarkiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.

Cieślikowski J., Zabawa jako struktura pewnych tekstów literackich dla dzieci¸[w:] J. Cieślikowski, Literatura osobna, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1985, s. 64–71.

Gmiterek G., Rzeczywistość rozszerzona a książka i prasa, [w:] Latei. Z badań nad wykorzystaniem technologii informacyjnych w bibliologii i informatologii, red. G. Gmiterek, M. Ochmański, M. Roszkowski, Wyd. SBP, Warszawa 2015, s. 41–67.

Góralska M., Fenomen multimediów, „EBIB” 1999, nr 4 (4), [online], http://www.oss.wroc.pl/biuletyn/ebib04/mgoralska.html [dostęp: 28.09.2017].

Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. M. Kurdecka, W. Wirpsza, Wyd. Aletheia, Warszawa 2007.

Jaworski K., „Wybór należy do Ciebie…”. Gry paragrafowe – druga młodość zapomnianej formy rozrywki, „Studia Filologiczne” 2015, nr 28, s. 79–91.

Kołyszko M., Historia gamebooków, „Masz Wybór” 2010, nr 1, s. 10–14.

Kotuła S. D., Czy „Wikipedia” jest książką sieciową, „Folia Bibliologica” 2013/2014, nr 55/56, s. 131–145.

Kotuła S. D., Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web, rozprawa doktorska, Warszawa 2012, s. 104, [online], http://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/189/Komunikacja%20bibliologiczna%20wobec%20World%20Wide%20Web.pdf?sequence=1 [dostęp: 2.10.2017].

Maciejewski M., Dobry, zły i niemy. Meandry wyborów moralnych jako metody kreacji tożsamości w „The Walking Dead” studia Talltale Games, „Homo Ludens” 2015, nr 2 (8), s. 109–122.

Słomczyński M., Wstęp, [w:] Janek. Historia młodego powstańca, Masz Wybór, Chojnice 2011, s. 5.

Ślużyński M., Edytory gamebooków, „Masz Wybór” 2011, nr 1 (2), s. 26–27.

Zając M., Aplikacje książkowe dla dzieci młodszych: między książką a grą komputerową, [w:] Ars Educandi, red. H. Bougsiaa, M. Cackowska, L. Kopciewicz, Wyd. UG, Gdańsk 2013, s. 63–70.

Zając M., Książka konwergencyjna?, [w:] M. Zając, Zajęcza nora [blog], http://zajeczanora.blogspot.com/2007/10/ksika-konwergencyjna.html [dostęp: 28.09.2017].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/fb.2017.59.169
Date of publication: 2018-07-18 10:24:37
Date of submission: 2017-10-31 18:51:33


Statistics


Total abstract view - 1510
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Paweł Bernacki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.