Legal Engineering in the Legal Ecosystem of the Digital Economy

Hanna Spasowska-Czarny

Abstract


In the digital economy, the use of artificial intelligence is inevitable, including by lawyers. While there is a perception that artificial intelligence will not fundamentally change the practice of law, and that the legal profession requires specialised skills and making judgments in a way that only humans do, the use of technology in the legal sector is and will continue to become more prevalent. While not every problem can be solved by technology, there are fewer and fewer solutions that will not be supported by it in some way. This will increase the role of legal engineers – they will build the future of law, which can be imagined as a collaboration between all members of an organisation, including those with a legal background and those with experience in other fields. The diversity of perspectives encourages innovative thinking, the creation of more efficient service delivery models, and the satisfaction of both service providers and service recipients, while work automation minimises risk and reduces the number of errors by ensuring that the same rules are followed every time. Many lawyers have accepted that technology has and will continue to play a big role in their work, although not all are well equipped to use it. They need new skills, primarily in management, project delivery, finance, marketing, mediation and negotiation, as well as modern technology.


Keywords


digital economy; legal engineering; technology; artificial intelligence

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Braun T., Uwagi o studiach prawniczych i aplikacjach z perspektywy współczesnych oczekiwań rynku, „Krytyka Prawa” 2018, vol. 10(3).

Bybee R.W., What Is STEM Education?, “Science” 2010, vol. 329(5995), DOI: https://doi.org/10.1126/science.1194998.

Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasze życie, Gliwice 2012.

Christensen C., Przełomowe innowacje. Możliwości rozwoju czy zagrożenie dla przedsiębiorstwa, Warszawa 2010.

European Commission, Science Education for Responsible Citizenship, Brussels 2015.

Flaga-Gieruszyńska K., Gołaczyński J., Wstęp, [w:] Prawo nowych technologii, red. K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, Warszawa 2021.

Gołaczyński J., Tomaszewska K., Informatyzacja postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego, [w:] Prawo nowych technologii, red. K. Flaga-Gieruszyńska, J. Gołaczyński, Warszawa 2021.

Gruszczyński Ł., Woiński M., Umiędzynarodowienie studiów prawniczych w Polsce – fikcja czy realna przyszłość?, [w:] Przyszłość jest dziś. Trendy kształtujące biznes, społeczeństwo i przywództwo, red. M. Ciszewska-Mlinarič, Warszawa 2023.

Grzegory T., Puskas J., Przyszłość prawa i prawników, [w:] Legal Tech, czyli jak bezpiecznie korzystać z narzędzi informatycznych w organizacji, w tym w kancelarii oraz dziale prawnym, red. D. Szostek, Warszawa 2021.

Grzesiak E., Priorytetyzacja STEM w edukacji. Perspektywa aksjologiczno-teleologiczna, „Studia z Teorii Wychowania” 2019, vol. 10(4).

Jabłońska-Bonca J., Poli-technika prawnicza w XXI wieku, [w:] Przyszłość jest dziś. Trendy kształtujące biznes, społeczeństwo i przywództwo, red. M. Ciszewska-Mlinarič, Warszawa 2023.

Jabłońska-Bonca J., Retoryka na studiach prawniczych w Polsce w „kleszczach encyklopedyzmu” i walki o zasady dostępu do zawodów prawniczych, [w:] Dydaktyka retoryki, red. B. Sobczak, H. Zgółkowa, Poznań 2011.

Jabłońska-Bonca J., Trzeba inaczej uczyć. Kilka uwag o homo zappiens i miękkich umiejętnościach komunikacyjnych prawników, „Krytyka Prawa” 2018, vol. 10(2), DOI: https://doi.org/10.7206/kp.2080-1084.210.

Jakubowski R., Piotrowski M., W poszukiwaniu uwarunkowań trwałego wprowadzenia STEM/STEAM w polskich szkołach, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2019, vol. 14(4), DOI: https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1454.02.

Kozieł G., Kluczowe wymogi „Wytycznych w zakresie etyki dotyczących godnej zaufania sztucznej inteligencji” oraz wymogi prawne dotyczące zastosowań sztucznej inteligencji zawarte w Białej Księdze w sprawie sztucznej inteligencji a podstawy budowania ekosystemu zaufania dla sztucznej inteligencji w obszarze prawa korporacyjnego, [w:] Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii, red. B. Fischer, A. Pązik, M. Świerczyński, Warszawa 2021.

Marszał M., Spór o model prawnika w Drugiej Rzeczypospolitej, „Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa” 2015, nr 8.

Młynarska-Sobaczewska A., Nuda w pałacu sprawiedliwości. O edukacji prawniczej w Polsce, „Prawo i Więź” 2013, nr 3.

Piotrowski M., Błędne podstawy edukacji matematycznej i sposoby ich naprawienia. Żandarma trzeba odwołać, chociaż jest w nas samych, „Studia z Teorii Wychowania” 2016, nr 3.

Stasik A., Dembek A., Odnawialne źródła energii z peryferii do centrum systemu: poszukiwanie rozwiązań na czas przyspieszającej transformacji, [w:] Przyszłość jest dziś. Trendy kształtujące biznes, społeczeństwo i przywództwo, red. M. Ciszewska-Mlinarič, Warszawa 2023.

Susskind R., Online Courts and the Future of Justice, Oxford 2019, DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198838364.001.0001.

Susskind R., Prawnicy przyszłości, Warszawa 2013.

Szostek D., Czas algorytmów, [w:] Legal Tech, czyli jak bezpiecznie korzystać z narzędzi informatycznych w organizacji, w tym w kancelarii oraz dziale prawnym, red. D. Szostek, Warszawa 2021.

Szostek D., To nie takie proste. System odpowiedzialności za algorytmy, w tym AI, z perspektywy prawa unijnego, [w:] Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii 2, red. B. Fischer, A. Pązik, M. Świerczyński, Warszawa 2022.

Vall P. du, Rada Unii Europejskiej – przegląd stanowisk w dziedzinie sztucznej inteligencji w latach 2019–2020, [w:] Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii, red. B. Fischer, A. Pązik, M. Świerczyński, Warszawa 2021.

Xie Y., Fang M., Shauman K., STEM Education, “Annual Review of Sociology” 2015, vol. 41, DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-soc-071312-145659.

Zalewski T., Definicja sztucznej inteligencji, [w:] Prawo sztucznej inteligencji, red. L. Lai, M. Świerczyński, Warszawa 2020.

ŹRÓDŁA INTERNETOWE

Bryter, What’s Keeping Your GC Clients Up at Night? In-House Counsel’s Top Challenges – and the Opportunities They Create for Law Firms, 2022, https://bryter.com/whitepaper/gc-needs-report-for-law-firms/?utm_medium=organic&utm_source=google (dostęp: 19.10.2023).

European Commission, Artificial Intelligence: Commission Outlines a European Approach to Boost Investment and Set Ethical Guidelines, 25.04.2018, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_18_3362 (dostęp: 5.03.2024).

Gartner Research, Predicts 2018: AI and the Future of Work, 28.11.2017, https://www.gartner.com/en/documents/3833572/predicts-2018-ai-and-the-future-of-work (dostęp: 19.10.2023).

Hom E.J., What Is STEM Education?, https://www.livescience.com/43296-what-is-stem-education.html (dostęp: 15.10.2023).

Koman M., Edukacja w duchu STEM, 21.07.2022, https://publicystyka.ngo.pl/edukacja-w-duchu-steam (dostęp: 19.10.2023).

Komisja Europejska, Biała księga w sprawie sztucznej inteligencji. Europejskie podejście do doskonałości i zaufania, 19.02.2020, https://commission.europa.eu/document/d2ec4039-c5be-423a-81ef-b9e44e79825b_pl (dostęp: 19.10.2023).

Link J., 3 Things You Need to Know about Legal Engineers, 18.04.2023, https://bryter.com/blog/3-things-to-know-about-legal-engineers/?utm_medium=organic&utm_source=google (dostęp: 19.10.2023).

Link J., The Legal Engineer: Building the Future of Law, 30.09.2022, https://bryter.com/blog/legal-engineer/?utm_source=google&utm_medium=organic (dostęp: 19.10.2023).

Markiewicz A., Kogo dotyczy i co reguluje AI Act?, 27.06.2023, https://lexdigital.pl/kogo-dotyczy-i-co-reguluje-ai-act (dostęp: 19.10.2023).

Marshall W.E., Guest Commentary: A “STEM” in Collier County to Reach Their Future, 6.11.2015, https://archive.naplesnews.com/opinion/perspectives/guest-commentary-a-stem-in-collier-county-to-reach-their-future-2392f62e-9c19-2198-e053-0100007f6ee5-341858231.html (dostęp: 10.10.2023).

Mills A., What Is STEM Education?, 4.10.2017, https://phys.org/news/2017-10-stem.html (dostęp: 19.10.2023).

Ng A., What Artificial Intelligence Can Do and Can’t Do Right Now, 9.11.2016, https://hbr.org/2016/11/what-artificial-intelligence-can-and-cant-do-right-now (dostęp: 19.10.2023).

Shcherbak S., Integrating Computer Science into Legal Discipline: The Rise of Legal Programming, 14.09.2014, https://ssrn.com/abstract=2496094 (dostęp: 19.10.2023).

Singh P., Legal Engineer: The Newest Job in the Tech-Driven World, 10.01.2023, https://www.linkedin.com/pulse/legal-engineer-newest-job-tech-driven-world-prabhjot-singh (dostęp: 19.10.2023).

U.S. National Science Foundation, About NSF, https://www.nsf.gov/about (dostęp: 15.10.2023).

Wasik K., Sędzia w erze sztucznej inteligencji: AI w administracji sądowej, 28.03.2023, https://pl.linkedin.com/pulse/cyfrowym-okiem-s%C4%99dziego-czyli-ai-w-wymiarze-s%C4%85dowa-konrad-wasik (dostęp: 19.10.2023).

Wilson A., Walden C., Demystifying Legal Engineering, 10.03.2020, https://uk.practicallaw.thomsonreuters.com/w-024-4054?transitionType=Default&contextData=(sc.Default)&firstPage=true (dostęp: 19.10.2023).

AKTY PRAWNE

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz.U. 2007, nr 164, poz. 1166).

Uchwała nr 196 Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia „Polityki dla rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce od roku 2020” (M.P. 12.01.2021, poz. 23).

Zalecenie Rady UE z dnia 22 maja 2018 r., w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.Urz. UE C 189/1, 4.06.2018).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2024.71.1.129-143
Date of publication: 2024-05-10 12:10:27
Date of submission: 2023-12-12 18:32:20


Statistics


Total abstract view - 117
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 76

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hanna Spasowska-Czarny

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.