Cechy organizacji procesu edukacyjnego w warunkach kształcenia na odległość na Charkowskim Narodowym Uniwersytecie Pedagogicznym im. H.S. Skoworody

Yurii Boichuk, Volodymyr Borysov, Tetiana Hranovska

Streszczenie w języku polskim


Rozprzestrzenianie się pandemii COVID-19 spowodowało globalne zmiany, które wymagały adaptacji do nowych warunków życia. Zmiany te zaszły we wszystkich obszarach ludzkiej działalności, w szczególności w edukacji. W 2020 r. ludzie doświadczyli stanu izolacji i ograniczeń, które nigdy wcześniej nie istniały. Pojawiła się potrzeba nie tylko szybkiego reagowania na sytuacje kryzysowe, lecz także utrzymania procesu edukacyjnego i niezrywania więzi ze studentami, byłoby to bowiem katastrofalne dla systemu edukacji na poziomie krajowym. Zdalne nauczanie stało się codziennością nauczycieli na całym świecie w bardzo krótkim czasie. Przejście do nowego systemu nauczania wymaga poszukiwania innowacyjnych podejść do organizacji procesu edukacyjnego oraz dostosowania naukowców, nauczycieli i uczniów do nowych wyzwań i ich rozwiązań. Celem opracowania jest analiza stanu i cech uczenia się online oraz w formacie mieszanym w warunkach kwarantanny spowodowanej pandemią COVID-19. W pracy przeanalizowano cechy procesu zdalnego nauczania w warunkach kwarantanny spowodowanej rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 w Narodowym Uniwersytecie Pedagogicznym im. H.S. Skoworody w Charkowie. Wskazano szereg problemów, z jakimi borykali się nauczyciele i studenci podczas szkolenia, a także sformułowano sugestie dotyczące poprawy uczenia online. Analiza pozwoliła na określenie najskuteczniejszych środków i zasobów internetowych do wykorzystania w warunkach kształcenia na odległość. Ponadto w badaniu scharakteryzowano cechy praktycznego przygotowania nauczycieli przed stażem oraz podczas stażu online lub w formacie mieszanym w instytucjach edukacyjnych na różnych poziomach.


Słowa kluczowe


proces edukacyjny; szkolenie; kształcenie na odległość; zasoby internetowe

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


International Educators and Scholars Foundation. (2021). Activities. Retrieved from: https://iesfukr.org/events (access: 15.12.2021).

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2016). 11 Pedagogical Universities Became Participants of the Project “New Generation School Teacher”. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/news/usi-novivni-novini-2016-06-10-11-pedagogichnix-universitetiv-stali-uchasnikamiproektu (access: 7.01.2022).

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020). Distance Learning Provisions. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (access: 14.12.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.83-91
Data publikacji: 2022-04-29 12:29:55
Data złożenia artykułu: 2022-02-21 11:27:06


Statystyki


Widoczność abstraktów - 318
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 227

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Yurii Boichuk, Volodymyr Borysov, Tetiana Hranovska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.