Perspektywiczne kierunki doskonalenia przygotowania zawodowego nauczycieli w zakresie innowacyjnej działalności opiekuńczo-wychowawczej w warunkach stanu wojennego i powojennej rehabilitacji w Ukrainie
Streszczenie w języku polskim
Artykuł jest poświęcony uzasadnieniu perspektywicznych kierunków doskonalenia przygotowania zawodowego przyszłych nauczycieli do innowacyjnej działalności opiekuńczej i wychowawczej w warunkach stanu wojennego i powojennej rehabilitacji w Ukrainie. Problem sieroctwa stał się aktualny nie tylko w Ukrainie, ale na całym świecie i wymaga pilnych działań oraz poszukiwania nowych form oraz kierunków działalności opiekuńczej i wychowawczej. Przedmiotem badań jest kształcenie zawodowe nauczycieli. Celem artykułu jest analiza i uzasadnienie kierunków doskonalenia kształcenia nauczycieli w zakresie innowacyjnej działalności opiekuńczej i wychowawczej w warunkach stanu wojennego i powojennej rehabilitacji w Ukrainie. Działalność opiekuńczo-wychowawcza ma charakter technologiczny, z wykorzystaniem określonych metod pracy wychowawczej z sierotami i musi być prowadzona przez specjalistów posiadających kompetencje zawodowe, wiedzę na temat podstaw teoretycznych, ogólnych praw, zasad, cech, form i metody działalności opiekuńczo-wychowawczej. Zaprezentowano następujące perspektywiczne kierunki doskonalenia w przygotowaniu nauczycieli do innowacyjnej działalności opiekuńczej i wychowawczej w warunkach stanu wojennego i powojennej rehabilitacji w Ukrainie: wdrożenie doskonalenia zawodowego; wzmocnienie elementu psychologicznego; skutecznych mechanizmów kształceniaoraz kształtowanie gotowości do innowacyjnej działalności pedagogicznej z uwzględnieniem zmian społeczno-politycznych; wsparcie psychologiczno-pedagogiczne tożsamości zawodowej nauczycieli w procesie ich doskonalenia zawodowego; zaangażowanie przyszłych nauczycieli w działalność wolontariacką; tworzenie optymalnych warunków rozwoju osobistego i zawodowego w szkołach wyższych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
National strategy for reforming the system of institutional care and upbringing of children for 2017–2026 in Ukraine https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchannya-ditej-u-specialnih-zakladah-osviti/ nacionalna-strategiya-reformuvannya-sistemi-internativ (26.04.2024)
Lіalіuk, G. M. (2020). Raising orphans in the context of the personal paradigm: domestic theory and practice (XX century - beginning of XXI century): monograph. Drohobych: Drohobych State Pedagogical University named after Ivan Franko.
Lіalіuk, G. M. (2018). Peculiarities of psychological-pedagogical support of orphaned children who experienced psycho-traumatic circumstances of the war. POST-TRAUMATIC STRESS:adults, children and families in a warsituation/International Scientific and Practical Edition / general. ed. I. Manokhi, G. Sobchuk. Volume III Warsaw. Kyiv. P. 322-332.
Razina, N. O. (2019). Acmeological approach to the development of the professionalism of a modern teacher in an innovative educational environment of a secondary school. Bulletin of the scientific school of teachers, 3, 124‒134.
Semenova, A. V. (2009). Paradigmatic modeling in professional training of future teachers: monograph. Odesa: Yurydychna literatura.
Skotna, N.V., Lyalyuk, H.M. (2020). Personal-oriented approach to the implementation of the individual educational trajectory of the student of higher education. Pedagogical education: theory and practice, 28, 393–403.
Fedii, O. A. (2016). Preparation of future teachers for the aestheticization of the educational environment of the primary school. ScienceRise: Pedagogical Education, 2/5(19), 65‒69.
Popovych, I., Tsiuniak, O., Lialiuk, G., Pyslar, A., Bondarenko, V., Kovtun, O., Los, O. (2020). Research of interdependence of variables and factor structure of master’ readiness for innovative pedagogical activity. Revista Inclusiones, 7(3), 427–452.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.3.59-72
Data publikacji: 2025-03-14 12:08:45
Data złożenia artykułu: 2024-11-13 11:11:34
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Nadiya Skotna, Halyna Lyalyuk

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.