Psychology Students’ Perception of Their Own Competence – Pilot Study Report

Ewelina Mleczkowska

Abstract


Psychology has been one of the most popular fields of study among high school graduates for several years. It is worth revising the most desirable competences of a modern psychologist in order to ensure high quality of education and, in the long run, to respond to the contemporary needs of clients in the very dynamically changing conditions of work. They are affected, among others, by the rapid development of new technologies, the coronavirus pandemic, and the war going on abroad. With such intensified socio-economic changes and the ever-increasing demand for psychological services, it is worth devoting time to discussing the most important competences of a modern psychologist. The aim of this study is both to attempt to determine the competences of a modern psychologist and to check whether – and if so, how – the mode of study (full-time and part-time) differentiates the self-assessment of these competences in the group of 239 psychology students surveyed. The data obtained as a result of the pilot study with the author’s questionnaire confirmed the existence of significant differences between the compared groups in the vast majority of the distinguished competences.


Keywords


competences of a modern psychologist; psychology students; learning mode; full-time studies; part-time studies

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Bilska, A. (2010). Kompetencyjny model zawodu psychologa w oczach studentów psychologii a postrzeganie kompetencji psychologów przez studentów innych kierunków. Niepublikowana praca magisterska. Wrocław: Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Instytut Psychologii.

Cienkowski, W. (1994). Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych. Warszawa: BGW.

Cipora, E., Mielnik, A. (2022). Wybrane aspekty medyczne i społeczne pandemii COVID-19. Journal of Education, 12(1), 11–20. DOI: 10.12775/JEHS.2022.12.01.001

EFPA. (2006). EuroPsy – the European Certificate in Psychology. Brussels: EFPA Head Office.

Janowska, Z. (2002). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kenkel, M.B. (2009). Adopting a Competency Model for Professional Psychology: Essential Elements and Resources. Training and Education in Professional Psychology, 3(4, Suppl.), 59–62. DOI: 10.1037/a0017037

Kossowska, M., Sołtysińska, I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Księska-Koszałka, J. (2021). Psychologiczne konsekwencje pandemii COVID-19. W: W. Nowak, K. Szalonka (red.), Zdrowe style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (s. 47–58). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Małek, M. (2011). Obraz zawodu psychologa biznesu w opinii studentów oraz praktyków biznesu. Niepublikowana praca magisterska. Poznań: Wydział Nauk Społecznych UAM w Poznaniu, Instytut Psychologii UAM.

McClelland, D.C. (1973). Testing for Competence Rather than Intelligence. American Psychologist, 28(1), 1–14. DOI: 10.1037/h0034092

McClelland, D.C. (1999). Identifying Competencies with Behavioral-Event Interviews. Psychological Science, 9(5), 331–339. DOI: 10.1007/Bf00995542

McClelland, D.C., Boyatzis, R.E. (1982). Leadership Motive Pattern and Long-Term Success in Management. Journal of Applied Psychology, 67(6), 737–743. DOI: 10.1037/0021-9010.67.6.737

New, G.E. (1996). Reflections: A Three-Tier Model of Organizational Competencies. Journal of Managerial Psychology, 11(8), 44–51. DOI: 10.1108/02683949610150051

Paluchowski, W.J. (2008). Kompetencyjny model zawodu psychologa. W: S.A. Witkowski, T. Listwan (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją (s. 37–45). Warszawa: Difin.

Paluchowski, W.J. (2012). Kompetencje diagnostyczne psychologa i ich obraz. Czasopismo Psychologiczne, 18(1), 9–15.

Roberts, M.C., Borden, K.A., Christiansen, M.D., Lopez, S.J. (2005). Fostering a Culture Shift: Assessment of Competence in the Education and Careers of Professional Psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 36(4), 355–361. DOI: 10.1037/0735-7028.36.4.355

Salari, N., Hosseinian-Far, A., Jalali, R., Vaisi-Raygani, A., Rasoulpoor, S., … Khaledi-Paveh, B. (2020). Prevalence of Stress, Anxiety, Depression among the General Population during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review and Meta-Analysis. Globalization and Health, 16. DOI: 10.1186/s12992-020-00589-w

Simon, H.A. (1982). Podejmowanie decyzji kierowniczych. Nowe nurty. Warszawa: PWN.

Spencer, L., McClelland, D., Spencer, S. (1990). Competency Assessment Methods. Boston: Hay/McBerResearch Press.

Spychała, M., Matejun, M. (2015). Badanie ocen wybranych kompetencji menedżerskich studentów WOiZ Politechniki Łódzkiej. Marketing i Rynek, (5), 1274–1293.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: D. Doliński, J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 23–92). Gdańsk: GWP.

NETOGRAFIA

Głos Nauczycielski. (2021). Senat: Pandemia nasiliła problemy psychiczne u dzieci i młodzieży. Brakuje etatów dla szkolnych psychologów. Pobrane z: https://glos.pl/senat-pandemia-nasilila-problemy-psychiczne-u-dzieci-i-mlodziezy-brakuje-etatow-dla-szkolnych-psychologow

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2021). Wyniki rekrutacji na studia w roku akademickim 2021/2022 w uczelniach nadzorowanych przez Ministra Edukacji i Nauki. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wyniki-rekrutacji-na-studia-w-roku-akademickim-20212022-w-uczelniach-nadzorowanych-przez-ministra-edukacji-i-nauki

AKTY PRAWNE

Rozporządzenie. (2007). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz.U. 2007 nr 164 poz. 1166).

Ustawa. (2001). Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2019 poz. 1026).

Ustawa. (2004). Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001 ze zm.).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.1.109-131
Date of publication: 2023-06-13 12:02:08
Date of submission: 2022-12-08 19:54:11


Statistics


Total abstract view - 458
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 414

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ewelina Mleczkowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.