Neoliberal Threats to the Teachers Professional Development: The Perspective of Education for Safety

Marcin Rojek

Abstract


This article deals with neoliberal threats to the professional development of teachers as one of the professional groups. These threats have of non-military nature, their origin lies in the assumptions of neoliberalism as an ideology and constructed in accordance with these assumptions a socio-economic order called “the neoliberal culture” or “the free market”. The problem was embedded in the context of education (pedagogy) for safety, understood as the pedagogical field and humanistic scientific reflection on the essence and conditions of security.


Keywords


neoliberalism; threat to professional development; teachers

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Chmielecki, M. (2016). Edukacja dla bezpieczeństwa w szkole wyższej – zagrożenia, wyzwania, szanse. Zeszyty Naukowe Akademii Obrony Narodowej, 1(102), 47–57.

Drabik, K. (2013). Bezpieczeństwo personalne i strukturalne w perspektywie filozoficznej. W: K. Drabik (red.), Natura bezpieczeństwa w perspektywie personalnej i strukturalnej (s. 35–47). Warszawa: AON.

Dróżka, W. (2016). Życie wartościowe według nauczycieli: porównanie pokoleniowe i epokowe. Forum Oświatowe, 28(2), 257–280.

Futyma, S. (2002). Wolnego rynku implikacje dla edukacji. Toruń–Poznań: Edytor.

Kołodziejczyk, K. (2009). Bezpieczeństwo. Kontekst personalno-aksjologiczny. Zeszyty Naukowe WOSWL, (1), 134–143.

Kunikowski, J. (2013). Słownik terminów wiedzy i edukacji dla bezpieczeństwa. Siedlce: Pracownia Wydawnicza Wydziału Humanistycznego UPH.

Kunikowski, J., Araucz-Boruc, A., Wierzbicki, G. (2018). Współczesne potrzeby i wymagania edukacji dla bezpieczeństwa. Siedlce: UPH.

Lewowicki, T. (2003). Filozofia i pedagogika. Tradycja i współczesność związków inspirujących teorię i praktykę edukacyjną. W: M. Dudzikowa (red.), Colloquia Communia. Filozofia pedagogice, pedagogika filozofii (s. 17–24). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Maslow, A.H. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: „Pax”.

Męczkowska-Christiansen, A. (2010). Neoliberalizm i edukacja ku nieodpowiedzialności. W: M. Szczepska-Pustkowska, M. Lewartowska-Zychowicz, A. Kożyczkowska (red.), Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sensy (s. 79–95). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Pedagogika. Leksykon PWN. (2000). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rutkowiak, J. (2007). Jednostka w projekcje ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne upolitycznienie edukacji. W: J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna. Lublin: Oficyna Wydawnicza „Verba”.

Stępień, R. (1997). Załamanie i odnowa edukacji obronnej – sens nowych perspektyw myślenia. W: E. Jeziorowski, M. Magoń (red.), Edukacja obronna w systemie bezpieczeństwa Polski. Bydgoszcz: Wydawnictwo Arcanus.

Szkudlarek, T. (2001). Ekonomia i moralność: przemieszanie dyskursu edukacyjnego. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, (nr specjalny), 165–192.

Szmyd, J. (2003). Filozofowanie użyteczne. Studia z filozofii praktycznej. Bydgoszcz–Kraków: Oficyna Wydawnicza Branta.

Szymański, M.J. (2004). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: IBE.

Śliwerski, B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Śliwerski, B. (2012). Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Świniarski, J. (2006). O przemianie filozoficznych podstaw wychowania obronnego. Od koncepcji szkolenia wojskowego do edukacji dla bezpieczeństwa. W: B. Wiśniewski, W. Fehler (red.), Edukacja obronna społeczeństwa (s. 43–58). Białystok: Prymat

Wiłkomirska, A. (1997). Przekonania społeczno-polityczne nauczycieli państwowych i społecznych szkół warszawskich. Kultura i Edukacja, (3/4), 135–138.

Włodarczyk, M.T. (2011). Neoliberalizm oczami jego krytyków. O prymacie niewiedzy i ideologii nad zasadami naukowego poznania. Pobrane z: http://www.tep.org.pl/publications/show/64 (dostęp: 3.09.2011).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.3.135-149
Date of publication: 2019-12-20 11:03:25
Date of submission: 2018-01-05 22:00:50


Statistics


Total abstract view - 1040
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 538

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Marcin Rojek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.