Cyberbullying as a Phenomenon Threatening the Digital Safety of Children and Youth

Agnieszka Bąkowska

Abstract


The article concerns considering the phenomenon of cyberagression in the context of the threat to the digital safety of children and youth. It is a problem that all people using the Internet must be aware of, including teachers, in order to be able to effectively implement actions enhancing the digital competence of the young generation. The main aim of the article was to present the scale of the cyberagression phenomenon, as well as to present research on the awareness of the occurrence of this problem among junior high school teachers from the city of Opole.


Keywords


cyberbullying; teachers; digital safety; threat; children and youth

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Aouil, B., Kajdasz-Aouil, M. (2015). Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym. W: D. Siemieniecka (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji (s. 97–129). Toruń: WN UMK.

Drzymała, E., Maciąga, M.W. (2014). Cyberprzemoc – destrukcyjne zjawisko w cyberkulturze. W: M. Cywińska (red.), Problemy współczesnego dziecka (s. 55–67). Poznań: WN UAM.

Fenik, K. (2008). Grooming – uwodzenie dzieci w Internecie. W: A. Jodko (red.), Tabu seksuologii. Wątpliwości, trudne tematy, dylematy w seksuologii i edukacji seksualnej (s. 135–144). Warszawa: Academica.

Fundacja Dzieci Niczyje (2013). Bezpieczeństwo dzieci w internecie. Raport z badań jakościowych i ilościowych 2013. Pobrane z: https://panoptykon.org/files/bezpieczenstwo_dzieci_w_internecie_2013.pdf (dostęp: 18.06.2018).

Hermańczyk, H. (2017). Wiedza przyszłych nauczycieli na temat cyberprzemocy wobec dzieci najmłodszych – doniesienia z badań. Edukacja – Technika – Informatyka, 8(1), 247–254, DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2017.1.34.

Jachyra, D. (2011). Trollowanie – antyspołeczne zachowania w internecie, sposoby wykrywania i obrony. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, (28), 253–261.

Kowalski, R.M., Limber, S.P., Agatson, P.W. (2012). Cyberbullying. Bullying in the Digital Age. London: Wiley-Blackwell.

NASK (2017). Raport z badania „Nastolatki 3.0”. Warszawa. Pobrane z: https://akademia.nask.pl/publikacje/Raport_z_badania_Nastolatki_3_0.pdf (dostęp: 14.07.2019).

Ochwat, P. (2014). Happy slapping jako czynnik aktywizujący zachowania dysfunkcyjne młodzieży. Kultura – Media – Teologia, 18(3), 43–59.

Podlewska, J., Sobierajska, W. (2012). Prawna ochrona dzieci przed cyberprzemocą. Analiza przepisów prawnych. Doświadczenia Helpline.org.pl. W: Ł. Wojtasik (red.), Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół (s. 21–56). Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.

Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Słomka-Michalak, K. (2010). Cyberprzemoc: przegląd badań. W: Z. Bartkowicz, A. Węgliński, A. Lewicka (red.), Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie (s. 113–118). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Szajda, A. (2014). Cyberbaiting wyzwaniem dla pedagoga szkolnego. Biuletyn Edukacji Medialnej, (2), 56–72.

Tokunaga, R. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26(3), DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.11.014.

Wojtasik, Ł. (2009a). Cyberprzemoc – charakterystyka zjawiska, skala problemu, działania profilaktyczne. W: Ł. Wojtasik (red.), Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne (s. 78–89). Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.

Wojtasik, Ł. (2009b). Przemoc rówieśnicza z użyciem mediów elektronicznych – wprowadzenie do problematyki. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 26(1), 7–11.

Wojtasik, Ł. (2014). Seksting wśród dzieci i młodzieży. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 13(2), 79–98.

Wojtasik, Ł. (red.). (2012). Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.3.217-232
Date of publication: 2019-12-20 11:03:31
Date of submission: 2018-06-25 13:11:23


Statistics


Total abstract view - 5016
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 4000

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Agnieszka Bąkowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.