Social Work and the Educationalization of Social Life: A Critical Approach

Mariusz Granosik

Abstract


Social work, specifically being grounded in the social-pedagogical tradition, has been critical of social reality from the very beginning. This criticism is rarely based on the concepts of governmentality (Michel Foucault) and educationalization (postfoucaldian discourse). The application of these theoretical contexts enables autocritical analysis of social work, and also exposes both social processes that structure social work (educationalization, neo-liberalization) as well as ways being used by this profession to govern service users. This opens both the discussion on the social role of social work and social pedagogy (subordination or emancipation) and the question of the social role of social work and social pedagogy (subordination or emancipation) and their attitude to social control. The practice can be oriented onto dominant discourses and the usage of social work to educate this part of society that for various reasons is not directly influenced by the discourses (pedagogization). It may also, in reference to the critical tradition of social pedagogy, lead to such a reframing of basic concepts and methods of social work that support of non-neoliberal local traditions of social order construction might be possible.


Keywords


social pedagogy; Michel Foucault; critical social work; participatory social work; social project

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bernstein, B. (1980). Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji: uwagi dotyczące podatności na oddziaływania szkoły. W: G.W. Shugar, M. Smoczyńska (red.), Badania nad rozwojem języka dziecka (s. 557–596). Warszawa: PWN.

Czerepaniak-Walczak, M. (2007). Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego. W: E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna (T. 2; s. 219–236). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czyżewski, M. (2013). W kręgu społecznej pedagogii. Societas/Communitas, 2(16), 46–76.

Czyżewski, M., Krzymiński, D., Marynowicz-Hetka E., Mendel, M., Szkudlarek, T. (red.). (2018). Governmentality i co dalej? Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 3(19).

Dąbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: PIW.

Dean, M. (2010). Governmentality, Power and Rule in Modern Society. New York, London: Sage.

Depaepe, M., Herman, F., Surmont, M., Van Gorp, A., Simon, F. (2008). About Pedagogization: From the Perspective of the History of Education. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems (s. 13–30). Wiesbaden: Springer.

Dunin, K., Piotrowski, A., Czyżewski, M. (red.). (2009). Cudze problemy. O ważności tego, co nieważne. Analiza dyskursu publicznego w Polsce. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

EASSW (2019). Global Definition of Social Work. Pobrane z: https://www.eassw.org/language/english (dostęp: 1.06.2019).

Foucault, M. (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Wykłady w Collège de France 1977–1978. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Foucault, M. (2011). Narodziny biopolityki. Wykłady w Collège de France 1978–1979. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.

Granosik, M. (2013). Pogranicza pedagogizacji – refleksje o wielowymiarowości procesów instytucjonalizacji na przykładzie pracy socjalnej. Societas/Communitas, 2(16), 97–116.

Granosik, M. (2014). EUropeanization of social work: Some discursive side-effects in Poland. W: J. Csoba, F. Hamburger, G. Graßhoff (Hrsg.), Soziale Arbeit in Europa. Diskurse der Sozialarbeit, Europäisierung, soziale Bewegungen und Sozialstaat (s. 264–280). Schwalbach: Wochenschau Verlag.

Granosik, M. (2016a). Krytyczna praca socjalna. W: M. Kawińska, J. Kurtyka-Chałas (red.), Praca socjalna jako dyscyplina naukowa? Współczesne wyzwania wobec kształcenia i profesji (s. 93–108). Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Granosik, M. (2016b). Standaryzowanie pracy socjalnej (społecznej) w perspektywie krytycznej – w stronę niestandardowego refleksyjnego działania profesjonalnego. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 1(29), 39–52. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2016.29.1.39

Granosik, M. (2018a). Participatory Action Research in Social Work: Towards Critical Reframing. Pensée Plurielle, 2(48), 77–90. DOI: https://doi.org/10.3917/pp.048.0077

Granosik, M. (2018b). Governmentality i co dalej? Pożegnanie z Foucaultem. Governmentality i praca socjalna. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 2, 169–188.

Granosik, M. (2018c). Critical Social Pedagogy in Historical Context: The Polish Example. W: D. Keller, K. O’Neil, H. Nicolaisen, D. Schugurensky, K. Villaseñor (eds.), Social Pedagogy and Social Education: Bridging Traditions and Innovations (s. 55–68). Phoenix: Social Pedagogy Association.

Granosik, M., Gulczyńska, A., Kostrzyńska, M., Littlechild, B. (eds.). (2019). Participatory Social Work: Research, Practice, Education. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Jarkiewicz, A. (2013). Media i dylematyczność działania w obszarze pracy socjalnej z osobami „zaburzonymi psychicznie”. Societas/Communitas, 2(16), 185–203.

Kawula, S. (2011). Pedagogika społeczna wobec współczesnych obszarów i rodzin ryzyka. Pedagogika Rodziny, 1(3/4), 7–17.

Laclau, E., Mouffe, Ch. (1985). Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso.

Marynowicz-Hetka, E. (2013). Pedagogizacja życia społecznego w optyce społeczno-pedagogicznej. Societas/Communitas, 2(16), 75–96.

Mouffe, Ch. (2000). Deliberative Democracy or Agonistic Pluralism. Reihe Politikwissenschaft / Political Science Series, 72, 1–17.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wrocław: Wydawnictwo DSW.

Nowicka, M., Fronczak, K. (red.). (2016). Perspektywa Foucaultowska we współczesnej refleksji badawczej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 1(12).

Powell, J.L., Gilbert, T. (2010). Power and Social Work in the United Kingdom: A Foucauldian Excursion. Journal of Social Work, 1(10), 3–22. DOI: https://doi.org/10.1177/1468017309347237

Radlińska, H. (1934). Książka wśród ludzi. Warszawa: Instytut Oświaty Dorosłych.

Radlińska, H. (1964). Z dziejów pracy społecznej i oświatowej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Ritzer, G. (1997). Makdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Rose, N. (1998). Inventing Our Selves. Psychology, Power, and Personhood. Cambridge: Cambridge University Press.

Rose, N. (1999). Powers of Freedom: Reframing Political Thought. Cambridge: Cambridge Cambridge University Press.

Starego, K. (2013). Wymiary polityczności pracy socjalnej. W: M. Mendel, B. Skrzypczak (red.), Praca socjalna jako edukacja ku zmianie. Od edukacji do polityki (s. 81–99). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Supińska, J. (2014). Dylematy polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Aspra-Jr.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.1.11-26
Date of publication: 2020-03-27 19:13:19
Date of submission: 2019-06-03 21:16:03


Statistics


Total abstract view - 1661
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 730

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Mariusz Granosik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.