Belarusian And Polish Spells: From Parallels to a Common Plot-Motive Space

Tatsiana Valodzina

Abstract


Spells from the western territories are an organic part of the folk magic compendium of Belarus, which are included in the general ethnic piggy bank with the main and frequent plots, motifs and images, but at the level of priorities and development of individual elements they make up a slightly different and at the same time complete picture. There are a lot of formulas, images, and motifs that continue the Polish spell tradition and then „dissipate”, point-by-point fixed in places of compact residence of the Catholic population. At the same time, several motifs and even complexes associated with individual functional spell groups fall out of the border zone. The Polish folk magic tradition has become a kind of conductor of Western European influences for Belarusian ones, while direct borrowings from Polish texts are rare. In general, comparative studies give grounds to express the idea of the existence of a common Western Belarusian-Polish plot and motif spell space.


Keywords


Belarusian and Polish folklore, spells, folk medicine, plot and motive, comparative studies

References


Sources / Źródła

Balkuce, Ryta. (2020). Z belaruskìh èkspedycyj. Belaruskì falʹklor: matèryâly ì dasledavannì, 7, s. 361–370. [Балкуце, Рыта. (2020). З беларускіх экспедыцый. Беларускі фальклор: матэрыялы і даследаванні, 7, c. 361–370].

Bartašèvìč, Galìna. (1992). Zamovy. Mìnsk: Navuka ì tèhnìka. [Барташэвіч, Галіна. (1992). Замовы. Мінск: Навука і тэхніка].

Biegeleisen, Henryk. (1927). Matka i dziecko w obrzędach, wierzeniach i zwyczajach ludu polskiego. Lwów. Nakładem towarzystwa wydawniczego „Atheneum”.

Biegeleisen, Henryk. (1929). Lecznictwo ludu polskiego. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Cisek, Marceli. (1889). Materyjaly etnograficzne z miasteczka Żołyni w powiecie przemyskim. Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej, 13, rozdział III, s. 54–83.

Ciszewski, Stanisław. (1887). Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie olkuskim. Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej, 11, rozdział III, s. 1–129.

Czernik, Stanisław. (1985). Trzy zorze dziewicze. Wśród zamawiań i zaklęć. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.

Dąbrowska, Stanisława. (1902). Lecznictwo ludowe. Wisła, 16, s. 425–429.

Federowski, Michał. (1897). Lud białoruski na Rusi Litewskiej. Materiały do etnografii słowiańskiej zgromadzone w latach 1877–1905: w 8 t. T. 1. Wiara, wierzenia i przesady z okolic Wolkowyska, Slonima, Lidy i Sokółki. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Grabowski, A. (1896). Lecznictwo ludowe. Wisła, 9, s. 129–130.

Kolberg, Oskar. (1963/1888). Dzieła wszystkie, t. 31. Pokucie, cz. III. Wrocław–Poznań: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Kolberg, Oskar. (1964/1891). Dzieła wszystkie, t. 34. Chełmskie, cz. II. Wrocław–Poznań: Polskie towarzystwo Ludoznawcze.

Kotula, Franciszek. (1976). Znaki przeszłości.Odchodzące ślady zatrzymaćw pamięci.Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Krček, Franciszek. (1899). Zamawiania chorób i.t.p. Lud, 5, s. 78–82.

Nikiforovskij, Nikolaj. (1897). Prostonarodnye primety i poverʹâ, suevernye obrâdy i obyčai, legendarnye skazaniâ o licah i mestah. Vitebsk: Gubern. tipolit. [Никифоровский, Николай. (1897). Простонародные приметы и поверья, суеверные обряды и обычаи, легендарные сказания о лицах и местах. Витебск: Губерн. типолит.].

Redkie istočniki po istorii Rossii. (1977). Vyp. 1: Drevnerusskij lečebnik. Perevod s polʹskogo XVI v., spisok XVII v. Podg. k pečati Z.N. Bočkarevoj. M. AN SSSR. [Редкие источники по истории России. (1977). Вып. 1: Древнерусский лечебник. Перевод с польского XVI в., список XVII в. Подг. к печати З.Н. Бочкаревой. М. АН СССР].

Schönbach, A. E. (1880). Segen. Zeitschrift für deutsches Altertum und deutsche Literatur, 12, s. 65–82.

Siarkowski, Władysław. (1879). Materiały do etnografii ludu polskiego z okolic Kielc. Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej, t. 3, s. 3–61.

Štèjner, Ìvan; Novak, Valâncìna. (1997). Taâmnìcy zamoǔnaga slova. Gomelʹ: BGTÌ. [Штэйнер, Іван; Новак, Валянціна. (1997). Таямніцы замоўнага слова. Гомель: БГТІ].

Töppen, Max. (1894). Wierzenia mazurskie z dodatkiem, zawierającym klechdy i baśnie Mazurów. Odbitka z t. VI „Wisły”. Warszawa: Druk Józefa Jeżyńskiego.

Udziela, Seweryn. (1889). Religia i modlitwa u ludu Ropczyckiego. Wisła, 3, s. 592–601.

Valodzìna, Taccâna. (2009). Malyâ žanry falʹkloru. Zamovy. U: Tradycyjnaâ mastackaâ kulʹtura belarusaǔ. U 6 t. T. 4. Brèsckae Palesse. Kn. 2 (s. 599–654). Mìnsk. [Валодзіна, Таццяна. (2009). Малыя жанры фальклору. Замовы. У: Традыцыйная мастацкая культура беларусаў. У 6 т. Т. 4. Брэсцкае Палессе. Кн. 2 (с. 599–654). Мінск: Выш. шк.].

Vârgeenka, Svâtlana. (2009). «Na mory-akìâne, na vostrave Buâne...» (lekavyâ zamovy Gomelʹščyny): falʹklorna-ètnagrafìčny zbornìk. Gomelʹ: GDU. [Вяргеенка, Святлана. (2009). «На моры-акіяне, на востраве Буяне...» (лекавыя замовы Гомельшчыны): фальклорна-этнаграфічны зборнік. Гомель: ГДУ].

Vasìlevìč, Uladzìmìr; Salavej, Lìâ. (2009). Zamovy. Mìnsk: „Belarusʹ”. [Васілевіч, Уладзімір; Салавей, Лія. (2009). Замовы. Мінск: „Беларусь”].

Studies / Opracowania

Agapkina, Tatʹâna. (2003). Polesskie zagovory (z zapisâh 1970–1990 gg.). Sost., podgotovka tekstovi komment. T.A. Agapkinoj, E.E. Levkievskoj, A.L. Toporkova. Moskva: Indrik. [Агапкина, Татьяна. (2003). Полесские заговоры (з записях 1970–1990 гг.). Сост., подготовка текстови коммент. Т.А. Агапкиной, Е.Е. Левкиевской, А.Л. Топоркова. Москва: Индрик].

Agapkina, Tatʹâna. (2010). Vostočnoslavânskie lečebnye zagovory v sravnitelʹnom osveŝenii. Sûžetika i obraz mira. Moskva: Indrik. [Агапкина, Татьяна. (2010). Восточнославянские лечебные заговоры в сравнительном освещении. Сюжетика и образ мира. Москва: Индрик].

Brückner, Аleksandr. (1895). Kazania średniowieczne, cz. 2. Rozprawy Akademii Umiejętności. Wydział Filologiczny, 24, s. 1–52.

Brzozowska-Krajka, Anna. (1995). Między magią a religią: o modlitewkach ludowych. W: Jerzy Bartmiński, Maria Jasińska-Wojtkowska (red.). Folklor – sacrum – religia (s. 183– 200). Lublin: IEŚ–W.

Ernst, Wolfgang. (2011). Beschwörungen und Segen. Angewandte Psychotherapie im Mittelalter. Böhlau Köln.

Krzyżanowski, Julian (red.). (1965). Słownik folkloru polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Leńczuk, Mariusz. (2017). Dwa staropolskie zaklęcia z XV w. Studia Źródłoznawcze, 55, s. 217–228.

Marczewska, Marzena. (2012). Ja cię zamawiam, ja cię wypędzam… Choroba. Studium językowo-kulturowe. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Nebžegovskaâ-Bartminskaâ, Stanislava. (2005). Šla bolâčka s Bolentina… Konceptualizaciâ bolezni v polʹskom âzyke i v polʹskih narodnyh zagovorah. W: Zagovornyj tekst. Genezis i struktura (s. 309–325). Moskva: Indrik. [Небжеговская-Бартминская, Станислава. (2005). Шла болячка с Болентина… Концептуализация болезни в польском языке и в польских народных заговорах. В.: Заговорный текст. Генезис и структура (с. 309–325). Москва: Индрик].

Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława. (2007). Wzorce tekstów ustnych w perspektywie etnolingwistycznej. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Paluch, Adam. (1994). Suchoty: przyczynek do ludowego pojęcia o chorobie, etiologii i terapii. W: Wojciech J. Burszta, Jerzy Damrosz (red.). Pożegnanie paradygmatu? Etnologia wobec współczesności (s. 192–201). Warszawa: Instytut kultury.

Spamer, Adolf. (1958). Romanusbüchlein. Historisch-philologischer Kommentar zu einem deutschen Zauberbuch. Berlin: Akademie-Verlag.

Tolstoj, Nikita. (2003). Očerki slavânskogo âzyčestva. Moskva: Indrik. [Толстой, Никита. (2003). Очерки славянского язычества. Москва: Индрик].

Wachcińska, Olga. (2013). Polskie zamówienie ludowe. Tekst i kontekst. Starogard Gdański: Agencja DB.

Zavʹâlova, Mariâ. (2006). Balto-slavânskij zagovornyj tekst: lingvističeskij analiz i modelʹ mira. Moskva: Nauka. [Завьялова, Мария. (2006). Балто-славянский заговорный текст: лингвистический анализ и модель мира. Москва: Наука].

Zowczak, Magdalena. (2004). „Sеn Matki Bożej” jako modlitwa ludowa na pograniczu kulturowym. W: Zbigniew Jasiewicz (red.). Wschód w polskich badaniach etnologicznych i antropologicznych. Problematyka – badacze – znaczenie (s. 123–132). Poznań: Biblioteka Telgte.

Zowczak, Magdalena. (2013). Biblia ludowa: Interpretacje wątków biblijnych w kulturze ludowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sb.2021.15.133-151
Date of publication: 2021-12-12 20:46:46
Date of submission: 2020-09-26 21:11:06


Statistics


Total abstract view - 1153
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (BELARUSIAN) (Русский) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.