The mobile payment market in Poland - state and perspectives of development

Monika Klimontowicz

Abstract


Over the last few years the mobile payment market has changed remarkably and now it is one of the fastest developing banking markets in Poland. Polish consumers have eagerly adopted mobile devices which serve them as tools of communication, sources of entertainment, navigation tools and payment methods. The move towards mobile payments is a global tendency. Polish banks have noticed this tendency and have invested in new applications which give consumers the opportunity to use their mobile devices for payments. The paper presents the main changes observed on the Polish mobile payment market in the last few years, banks' activities concerning mobile banking and Polish customers' opinion on mobile payments. It attempts to assess the perspectives of further development of the Polish mobile market.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Dahlberg T., Mallat N., Ondrus J., Zmijewska A., Mobile Payment Market and Research - Past, Present and Future, Sprouts. Working Paper on Information Systems 6 (48), 2006, www.sprouts. aisnet.org/6-48.

Finanse w Internecie, Raport Interaktywnie.com, http://interaktywnie.com/index/index/?file=raport_ finanse_w_ internecie.pdf.

Gawłowski S., Kretowicz L., PKO BP: Polski Standard Płatności mobilnych ruszy w II kw. 2014 r., „Puls Biznesu", www.pb.pl/3524840,86154,pko-bp-polski-standard-platnosci-mobilnych-ruszy-w-ii- -kw.-2014-r. (dostęp: 14.04.2014).

Górka J., Efektywność instrumentów płatniczych w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.

Jurczak T., Płatności mobilne: krajobraz przed bitwą. Czy IKO zmiecie NFC z polskiego rynku?, http://serwisy.gazetaprawna.pl/finanse-osobiste/artykuly/774654,platnosci-mobilne-krajobraz- -przed-bitwa-iko-vs-nfc.html (dostęp: 16.04.2014).

Kaszubski R., Widawski P., Mobilne systemy pieniądza elektronicznego i inne instrumenty mo- bilnych płatności, http://www.zbp.pl/photo/ftb/mob_ systemy_pieniadza.pdf (dostęp: 10.04.2014).

Klimontowicz M., Determinanty rozwoju płatności mobilnych w Polsce i na świecie, Annales Uni- versitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H: Oeconomia, t. 47, z. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.

Kubiak P., Innowacje w modelu biznesowym, Harvard Business Review Polska, kwiecień 2014.

Olękiewicz A., Mamy coraz więcej smartfonów i jesteśmy tego coraz bardziej świadomi, tnsglobal. pl (dostęp: 12.04.2014).

Payment Methods: What International Consumers Want, Need and Expect, http://www.firstdata. com/downloads/thought -leadership/ConsumerGlobalPaymentWPINT.pdf (dostęp: 15.04.2014).

Stańczyk-Hugiet E., Koopetycja, czyli dokąd zmierza konkurencja, Przegląd Organizacji i Zarzą- dzania, TNOiK, Warszawa 2011.

World Payment Report 2013, Capgemini, RBS, EFMA.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2014.48.3.137
Date of publication: 2015-05-23 19:36:27
Date of submission: 2015-04-16 19:28:26


Statistics


Total abstract view - 638
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H – Oeconomia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.