The Differences between Generations in Consumer Behavior in the Service Sales Channel

Marcin Lipowski

Abstract


The article presents differences in behaviors of representatives of Baby Boomers, and Generations X and Y in the selection of service channel distribution at the search and purchase stages. The data were conducted by computer-assisted personal interview (CAPI). The study confimed the oldest consumers’ preferences for the traditional contact in point of sales and increased use of on-line technology as consumer age declines.


Keywords


customer generation; customer journey; multichanneling; channel distribution; service distribution

Full Text:

PDF

References


Aniszewska, G., Zmiany pokoleniowe a decyzje i wybory konsumenckie, “Marketing i Rynek” no. 1, 2015, pp. 2–7.

Badowska, S., Innowacyjność konsumentów seniorów w świetle badań własnych, “Zarządzanie i Finanse”, vol. 1, no. 14, 2016, pp. 65–85.

Baran, M., Kłos, M., Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami, “Marketing i Rynek”, no. 5, 2014, pp. 923–929.

Bondos, I . Dlaczego seniorzy stanowią wyzwanie dla marketingu?, “Marketing i Rynek”, no. 3, 2013, pp. 31–36.

Bylok, F . Strategie zachowań konsumpcyjnych seniorów na rynku dóbr i usług konsumpcyjnych, “Problemy Zarządzania”, vol. 11, no. 1(40), 2013, pp. 123–142.

Frąckiewicz, E., Srebrny marketing a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, “Studia i Prace WNEiZUS”, vol. 2, no. 43, 2016, pp. 53–61.

Frąckiewicz, E., Senior jako uczestnik rynku e-usług – stan obecny i perspektywy, “Marketing i Rynek”, no. 11, 2014, pp. 356–364.

Gołąb-Andrzejak, E., Lojalność w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie „pokolenia Milenium”, “Marketing i Rynek”, no. 11, 2014, pp. 11–21.

Gołąb-Andrzejak, E., Lojalność eurokonsumentów pokolenia Y, “Handel Wewnętrzny”, no. 1, 2015, pp. 110–119.

Gołąb-Andrzejak, E., Konsumenci pokolenia Y – nowe wyzwanie dla komunikacji marketingowej, “Handel Wewnętrzny”, no. 2, 2016, pp. 140–151.

Gwarek, A., Samitowska, W., Smoguła, M., Zderzenie pokoleń a rynek pracy, “Zeszyty Naukowe”, no. 840, “Ekonomiczne Problemy Usług”, no. 114, 2014, pp. 127–142.

Jaciow, M., Pokolenie Y na zakupach – wyzwania dla współczesnego marketingu, “Handel Wewnętrzny”, no. 2, 2016, pp. 183–191.

Kuczamer-Kłopotowska, S., Rola mediów społecznościowych w komunikacji pokolenia Y, “Handel Wewnętrzny”, no. 3, 2016, pp. 216–227.

Lipowski, M., How We Buy the Services? – Preliminary Observation Results, Make Learn & TIM Conference Proceedings, Italy, Bari 27–29 May 2015.

Lipowski, M., Multikanałowość dystrybucji usług w gospodarce sieciowej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016.

Lipowski, M., Bondos, I., Omnikanałowość – czy rynek zweryfiuje koncepcję teoretyczną? “Kwartalnik Naukowy Organizacja i Zarządzanie”, vol. 1, no. 33, 2016, pp. 71–82.

Olejniczuk-Merta, A., Kult młodości – moda czy długofalowa zmiana stylu życia, “Marketing i Rynek”, no. 8, 2012, pp. 2–8.

Prensky, M . Digital Natives, Digital Immigrants, “On the Horizon”, vol. 9, no. 5, NCB University Press, 2001, pp. 1–6.

Rosa, G . Formy komunikacji Polaków na podstawie badań pokoleń Y, X i baby boomers, “Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, no. 29, “Problemy Zarządzania, Finansów Marketingu”, no. 751, 2013, pp. 135–145.

Smolbik-Jęczmień, A., Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawicieli generacji X i Y – podobieństwa i różnice, “Nauki o Zarządzaniu”, no. 1(14), 2013a, pp. 89–97.

Smolbik-Jęczmień, A., Rozwój kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia X i Y w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, “Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy”, no. 36, 2013b, pp. 228–238.

Sobków, A., Wpływ starzenia się na podejmowanie decyzji, “Decyzje”, no. 15, 2011, pp. 23–42.

Szmigielska, B., Bąk, A., Hołda, M., Seniorzy jako użytkownicy Internetu, “Nauka”, no. 2, 2012, pp. 141–155.

Tomczyk, Ł., Seniorzy w świecie nowych mediów, “e-Mentor”, vol. 36, no. 4, 2010, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/776 (access: 28.03.2017).

Valentine, D.B., Powers, T.L., Generation Y Values and Lifestyle Segments, “Journal of Consumer Marketing”, vol. 30, no. 7, 2013, pp. 597–606.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2017.51.2.159
Date of publication: 2017-08-16 10:52:21
Date of submission: 2017-04-18 09:56:12


Statistics


Total abstract view - 2716
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.