Smartphone as a Tool Supporting a Process of Absorption of Information During Shopping – Empirical Research Among Consumers of Generation Y

Sylwia Badowska, Liwia Delińska

Abstract


The aim of the paper is to identify selected manners of using the smartphone as a tool supporting absorption of information by young consumers during shopping in stationary shops. To verify the research goal, the survey conducted in 2017 among the consumer group at the age of 20–24 was used. The results suggest that the tested consumers have developed the habit of using a smartphone during a purchase in shops. The device has become a utility tool to absorb commercial information and others’ recommendations, what is changing the decision-making process actively. The results may be used in shaping marketing strategies for the Y generation properly.


Keywords


information absorption; smartphone; purchasing process; shopping; generation Y

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Dziadkiewicz A., Nieżurawska J., Świadomość ekonomii cyrkularnej Pokolenia Y jako czynnik przyspieszonego rozwoju gospodarczego regionu, „Marketing i Rynek” 2017, nr 10.

Edelman/StrategyOne, The 8095 Exchange: Millennials, their actions surrounding brands, and the dynamics of reverberation, 2010, www.slideshare.net/EdelmanDigital/8095-white-paper [dostęp: 10.08.2017].

Engel J., Kollat D., Blackwell R., Consumer Behavior, Holt, Rinehart & Winston, New York 1968.

Gołąb-Andrzejak E., Konsumenci pokolenia Y – nowe wyzwanie dla komunikacji marketingowej, „Handel Wewnętrzny” 2016, nr 2.

Gołąb-Andrzejak E., Lojalność eutokonsumentów pokolenia Y, „Handel Wewnętrzny” 2014, nr 1.

IAB Polska Mobile, Perspektywy rozwojowe Mobile Online w Polsce, 2014, www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/09/raport_iab_polska_mobile.pdf [dostęp: 15.08.2017].

IAB Polska, PwC, Raport strategiczny. Internet 2015/2016, 2016, www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2016/06/Raport-strategiczny-Internet-2015_2016.pdf [dostęp: 15.08.2017].

Izba Gospodarki Elektronicznej, Mobile Institute, M-commerce. Kupuję mobilnie, 2016, http://ecommercepolska.pl/files/7514/8000/0754/M-commerce_Kupuje_mobilnie_2.0_listopad_2016_2.pdf [dostęp: 15.08.2017].

Kavounis Y., The Millennial Effect, “Brand Strategy” 2008, No. 6.

Koniorczyk G., Smart shopping a zachowania zakupowe polskich konsumentów, „Handel Wewnętrzny” 2014, nr 3.

Kopecka-Piech K., Koncepcje konwergencji mediów, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 3.

Lecinski J., ZMOT Winning The Zero Moment od Truth, Google, 2011, www.thinkwithgoogle.com/_qs/documents/673/2011-winning-zmot-ebook_research-studies.pdf [dostęp: 12.07.2017].

Littman S., Welcome to the New Millennials, 2008, www.responsemagazine.com/response-magazine/welcome-new-millenials-1192 [dostęp: 12.08.2017].

Mazurek G., Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości, Poltext, Warszawa 2012.

Mediarun, Smartfon coraz ważniejszy dla handlu. Co z pozostałymi kanałami?, 2017, www.mediarun.com/pl/digital/smartfon-coraz-wazniejszy-dla-handlu-pozostalymi-kanalami.html [dostęp: 12.08.2017].

Mobile Institute, mShopper 2.0 – Polacy na zakupach mobilnych, 2016, www.wirtualnemedia.pl/artykul/smartfony-i-tablety-coraz-wazniejszym-elementem-cyklu-zakupowego-infografika [dostęp: 12.08.2017].

Rich M., Millennial Students and Technology Choices for Information Searching, “Electronic Journal of Business Research Methods” 2008, Vol. 6(1).

Scott D.M., Nie przeszkadzaj klientowi w zakupach, PWN, Warszawa 2015.

Sempruch-Krzemińska K., Proces zakupu odzieży fast fashion, „Marketing i Rynek” 2014, nr 3.

Sznajder A., Technologie mobilne w marketingu, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

Szymański G., Kuliberda P., Analiza efektu ROPO w branży spożywczej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie” 2016, nr 1209.

Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwo AiP, Warszawa 2010.

TNS Polska, Marketing mobilny w Polsce, 2016, www.tnsglobal.pl/coslychac/files/2015/05/POLSKA_JEST_MOBI_2015.pdf [dostęp: 14.08.2017].

Turak N., The Millennial effect: How Generation Y is shaping the way the world does business, 2015, www.fdiintelligence.com/Companies/The-Millennial-effect-how-Generation-Y-is-shaping-the-way-the-world-does-business?ct=true [dostęp: 14.08.2017].

Wolny R., Efekt ROPO w procesie zakupu usług konsumentów z Niemiec, „Marketing i Rynek” 2015, nr 8.

Van den Bergh J., Behrer M., Jak kreować marki, które pokocha pokolenie Y, Wydawnictwo Edgard, Warszawa 2012.

Voorveld A.M., Smit E.G., Neijens P.C., Bronner A.E., Consumers’ Cross-Channel Use In Online and Offline Purchases, “Journal of Advertising Research” 2016, Vol. 56(4), DOI: https://doi.org/10.2501/JAR-2016-044.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2018.52.2.7-16
Date of publication: 2018-07-27 07:47:37
Date of submission: 2017-12-01 14:21:09


Statistics


Total abstract view - 1258
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Sylwia Badowska, Liwia Delińska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.