Educational Dialogue – Opportunities and Threats

Krystyna Skurjat

Abstract


The purpose of this article is justification of the view that communication skills are the most important part of the process of education and that the difficult art to master the principles of open communication (both in the form of direct communication and indirect) is a prerequisite for an effective agreement. To build proper inter-human relationships, people should realise a good type of dialogue: content, language and climate talks should foster openness (i.e. the rank of problems), mindfulness and between the truth. Good conversation requires mandatory expulsion of habitual, automatic adoption of a defensive posture. It should facilitate building a sense of subjective closeness and security.

Keywords


dialogue; interpersonal communication; socialisation; effective communication

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bauman Z., Prawodawcy i tłumacze, tłum. A. Ceynowa, J. Giebułtowski, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 1966.

Bauman Z., Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Constantine L. L., Family paradigms: the practice of theory in family therapy, New York 1986.

Goffman E., Rytuał interakcyjny, PWN, Warszawa 2006.

Kawula W., Wsparcie społeczne – kluczowy wymiar pedagogiki społecznej, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” 1996, nr 1.

Kowalski S., Podejście systemowe w badaniu środowisk wychowawczych, [w:] Doskonalenie funkcjonowania systemu wychowawczego w środowisku, „Studia Pedagogiczne”, t. XLVII, Ossolineum, Wrocław 1984.

Kulpa A., Poziom poczucia bezpieczeństwa u młodzieży z zaburzeniami zachowania, [w:] Wychowanie – aktualne problemy i zagrożenia, red. B. Piątkowska, Wałbrzych 2006.

„Kultura i Wartości” 2013, nr 1(5), Instytut Filozofii UMCS Lublin, http://kulturaiwartosci.umcs.lublin.pl.

Laswell H. D., The Structure and Function of Communication in Society, [w:] The Communication of Ideas, red. E. Bryson New York 1948.

Lipiec J., Koło etyczne, Wydawnictwo FALL, Kraków 2005.

Mizińska J., Sztuka prowadzenia sporów. Aksjologiczne przesłanki dialogu, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1993.

Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków 2000.

Nęcki Z., Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, red. A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka, Instytut Kultury, Warszawa 1995.

Nichols M., Zatracona sztuka słuchania, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2008.

Olszak-Baran K., Zasady prawidłowej komunikacji rodziców z dzieckiem w opiece i wychowaniu, [w:] Kultura pedagogiczna współczesnej rodziny, red. J. Cichla, J. Herberger, B. Skwarek, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Głogowie, Głogów 2010.

Radlińska H., Egzamin z pedagogiki społecznej, Ossolineum, Warszawa 1961.

Radlińska H., Pedagogika społeczna, PWN, Warszawa 1961.

Tarnowski J., Pedagogika dialogu, [w:] Edukacja alternatywna – dylematy teorii praktyki, red. B. Śliwerski, Impuls, Kraków 1992.

Wieczorek K., W stronę definicji spotkania (Kilka uwag o zakresie i treści pojęcia), „Studia Filozoficzne” 1989, nr 10 (287).

Zięba R., O tożsamości nauk o bezpieczeństwie, „Zeszyty Naukowe AON” 2012, nr 1(86).

Zuber M., Wybrane teorie komunikowania masowego, [w:] Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dorobek-Ostrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2014.11.127
Date of publication: 2015-04-20 21:47:34
Date of submission: 2015-04-20 17:28:32


Statistics


Total abstract view - 770
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Krystyna Skurjat

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl