Reason in Mediaevel Philosophy

Bogumił Chmiel

Abstract


The purpouse of this paper is to examine main factors determining the medieval understanding of reason and explain differences among contemporary historians in their evaluation of medieval rationalism. According to this interpretation proper characteristic of scholastic thought should take into account teleological orientation of medieval culture. Religious faith and revelation were considered by most of philosophers not as external authority but rather as a internal ,,frame” which settled either aim and boundaries for rational investigations. This ,,frame” appoined by revelation pointed out scope not only for philosophical investigations but organised whole medieval culture providing its unity. Medieval reason was independent within this theological limitations in a similar manner as contemporary analitic philosophy is independent from science and scientific rationalism. Contemporary criticism toward medieval rationalism is caused by transposition of Enlighment's criterions of rationality on medieval thought.

Keywords


medieval philosophy; rationalism; reason; theology

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Abelard z Bath, O zjawiskach natury, [w:] Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku, red. M. Frankowska-Terlecka, PWN, Warszawa 2006.

Alan z Lille, Skarga natury, [w:] Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku, red. M. Frankowska-Terlecka, PWN, Warszawa 2006.

Amsterdamski S., Między historią a metodą, PIW, Warszawa 1983.

Anderson J. F., Is Scholastic Philosophy Philosophical, „Philosophy and Phenomenological Research”1949, t. 10, nr 2.

Bonawentura, O stworzeniach świata, [w:] Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku, red. M. Frankowska-Terlecka, PWN, Warszawa 2006.

Gilbert P. P., Wprowadzenie do teologii średniowiecza, Wydawnictwo WAM, Kraków 1997.

Grant E., Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej, tłum. T. Szafrański, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005.

Huizinga J., Jesień średniowiecza, tłum. T. Brzostowski, PIW, Warszawa 1996.

Koestler A., Lunatycy. Historia zmiennych poglądów człowieka na wszechświat, tłum. T. Biedroń, Zysk i S-ka, Warszawa 2002.

Searle J. R., Umysł na nowo odkryty, tłum. T. Baszniak, PIW, Warszawa 1999.

Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1993.

Swieżawski S., Rozum i tajemnica, Znak, Kraków 1960.

Swieżawski S., Święty Tomasz na nowo odczytany, W Drodze, Poznań 2002.

Sylvestris B., O wszechświecie, [w:] Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XII wieku, red. M. Frankowska-Terlecka, PWN, Warszawa 2006.

Torrell J.-P., Tomasz z Akwinu. Człowiek i dzieło, tłum. A. Kuryś, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2008.

Twardowski K., O filozofii średniowiecznej wykładów sześć, nakład H. Altenberga, Lwów 1910.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2013.7.125
Date of publication: 2015-07-07 01:57:12
Date of submission: 2015-07-05 22:48:54


Statistics


Total abstract view - 551
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Bogumił Chmiel

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl