Dziecko w procesie kształcenia – konotacje stylów przyswajania wiedzy

Rafał Ireneusz Wawer

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Mózg człowieka wyposażony jest w złożony zespół połączeń, niezliczonych rozgałęzień oraz specyficznych blokad. Indywidualne cechy decydują o formie przyswajania informacji przez mózg. Możemy mówić o swoistym zaprogramowaniu metody przyjmowania i selekcji informacji.

Cel badań: W tych ramach możemy założyć celowość poszukiwania odpowiedzi na pytanie dlaczego, jeden człowiek potrafi przyjąć ogromną ilość informacji, inny może jedynie przetworzyć tylko niewielką ich część?

Stan wiedzy: Są ludzie, których mózgi gromadzą i udostępniają dane szybko i precyzyjnie, inni mają ograniczenia w postaci wolniejszego wyszukiwania i selekcji informacji. Są takie umysły, które wolą same poszukiwać indywidualnych rozwiązań, niż opierać się na projektach obcych. Znamy grupę ludzi, których umysły doskonale tworzą obrazy złożonych koncepcji wojskowych, ruchów religijnych czy doktryn politycznych. Są również i tacy, którzy własne myśli wyrażają za pomocą słów, obrazu czy muzyki.

Podsumowanie: Wynika z tego, że żyjemy z umysłem nakierowanym na działanie w jednej lub kilku dziedzinach. Dlatego istotne jest, aby odkryć drogę, która odpowiada specjalności naszego umysłu, a także życiowej pasji. To, jakie duże niedogodności odczuwamy, zmuszając nasz umysł do uczenia się czegoś, do czego nie jesteśmy predestynowani, jest codziennością dla uczniów w szkole.


Słowa kluczowe


uczenie się, edukacja, style uczenia się, niepowodzenia szkolne, zmiany trwałe

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Aronow, E., Weiss, K.A., Reznikoff, M. (2001). A Practical Guide to the Thematic Apper-ception Test: The TAT in Clinical Practice. Philadelphia: Taylor and Francis.

De Porter, B., Hernacki, M. (1993). Quantum Learning: Unleashing the Genius in You. New York: Dell Publishing.

Dunn, R., Dunn, K., Price, G.E. (1985). Learning styles inventory (LSI): An inventory for the identification of how individuals in grades 3 throught 12 prefer to learn. Lawrence: Price System.

Evans, D. (2002). Emocje. Naukowo o uczuciach. Poznań: Wyd. Rebis.

Gregorc, A.F. (1982). An Adult’s Guide to Style. Maynard: Gabriel Systems.

Kolańczyk, A., Fila-Jankowska, A., Pawłowska-Fusiara, M., Sterczyński, R. (2004). Serce w rozumie. Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu. Gdańsk: Wyd. GWP.

Kozielski, J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

Łukaszewski, W. (2000). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. t.2: Psychologia ogólna (s. 427-440). Gdańsk: GWP.

Łukaszewski, W., Doliński, D. (2000). Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. t.2: Psychologia ogólna (s. 441-468). Gdańsk: GWP.

Maslow, A. (1964). Teoria hierarchii i potrzeb. W: Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej (s. 135-164). Warszawa: PWN.

Niemierko, B. (1990). Ogólnopolskie badania osiągnięć uczniów, nauczycieli i szkół. Synteza badań. Warszawa: Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Reykowski, J. (1992). Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość. Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.79-88
Data publikacji: 2021-11-23 10:35:36
Data złożenia artykułu: 2021-05-06 20:54:28


Statystyki


Widoczność abstraktów - 939
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 774

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Rafał Ireneusz Wawer

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.