Constance of teachers’ beliefs concerning the fulfillment of their professional roles in the changing school in light of empirical research

Agata Popławska

Abstract


This article is an empirical article. The aim of the study was to compare teachers’ opinions on fulfilling their professional roles in the changing school over the last two decades. The exploration was carried out so as to provide the answer to the research question: Are there any differences, and if so, what differences are there, in teachers’ beliefs concerning the fulfillment of their professional roles, after successive changes introduced in school in the years 1998, 2009 and 2019? In the longitudinal comparison strategy, the survey method was used, and the research instrument was an original survey questionnaire prepared by Agata Popławska. The obtained results show that within the last two decades, teachers’ beliefs concerning themselves and their teaching practice have not changed. Their self-evaluation of autonomously carrying out the didactic and educational process has been quite high throughout this time. However, in each period (1998, 2009, 2019), only one-third of the respondents declared they were modernizing their didactic and educational activity. The paradox of the situation is that externally stimulated changes resulting from the introduction of successive educational reforms did not significantly translate into a change in teachers’ functioning.


Keywords


change, education expectations, professional role, school, teacher

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Andrzejewska, J. Zwierzchowska, I. (2017). Przestrzeń ku zrównoważonemu rozwojowi w szwedzkich placówkach edukacyjnych – wspólne konstruowanie znaczeń. Scientific Bulletin of Chełm - Section of Pedagogy, 1, 65–82.

Bańka, A. (2000). Psychologia pracy. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Borawska-Kalbarczyk, K. (2015). Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się. Warszawa: Żak.

Brzezińska, A. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.). Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wyd. UK W.

Day, Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk: GWP.

Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza – biegłość – refleksyjność. Toruń – Poznań: Edytor.

Konarzewski, K. (2012). Sztuka nauczania. Szkoła. Warszawa: PWN.

Kwiatkowska, H. (1997). Edukacja nauczycieli. Konteksty – kategorie – praktyki. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań – Olsztyn: Edytor.

Łukasik, J.M. (2018). Odpowiedzialność, wspólnotowość, współpraca w szkole. Nauczyciele i rodzice. Kraków: Impuls.

Michalak, J.M. (2010). Profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. W: J.M. Michalak (red.). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Olubiński, A. (2001). Podmiotowość roli nauczyciela i ucznia w świetle analizy opinii społecznej. Toruń: Adam Marszałek.

Paris, S.G., Ayres, L.R. (1997). Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem. Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne.

Popławska, A. (2001). Idea samorządności. Podmiotowość – autonomia – pluralizm. Białystok: Trans Humana.

Synal, J., Szempruch, J. (2017). Od zapału do wypalenia. Funkcjonowanie nauczycieli w codzienności szkolnej. Kielce: Wyd. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Impuls.

Śliwerski, B. (2008). Wyspy oporu edukacyjnego. Kraków: Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.89-104
Date of publication: 2020-12-23 16:16:43
Date of submission: 2020-03-31 22:39:10


Statistics


Total abstract view - 909
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 662

Indicators





Copyright (c) 2020 Agata Popławska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.