A helpless or dyspractic child? A case study

Barbara Katarzyna Cygan

Abstract


Abstract: Sensory integration disorders, including dyspraxia and related motor planning disorders, are often observed in the pedagogical practice. Teachers and parents are usually unable to pinpoint the reasons for the children's behavior. The children are clumsy and chaotic and they are giving the impression of being lost in a task situation. They also have school problems, such as: difficulty with handwriting and drawing, difficulty using tools such as scissors, rulers, difficulty learning new motor skills, concentration and attention problems. It should be emphasized that these children are in the intellectual norm.

Objective: The effects of ASI treatment on functioning the children with sensory processing disorders was examined.

Method: The researcher used a qualitative approach based on the case study method, participant observation and interview with parents.

Results: Improvement in motor planning was found. The subject's self-esteem increased as well. The results show an improvement in social functioning.

Conclusion: Changes in the child's functioning and progress in development indicate the effectiveness of the ASI (Ayers Sensory Integration) therapy.



Keywords


dyspraksja;zaburzenia integracji sensorycznej;zaburzenia planowania motorycznego.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Ayres, A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Jacków-Sowa, K. (2016). Ruch — rozwój — nauka, czyli jak ruch wpływa na uczenie się. Integracja Sensoryczna, 1, 37–39.

Koomar, J., Kranowitz, C., Szklut, S., Bazer-Martin, L., Haber E., Sawa D. I. (2016). Integracja Sensoryczna. Odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Kranowitz, C.S. (2012). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego — diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Kranowitz, C.S. (2015). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postepowanie. Gdańsk: Harmonia Universalis.

McGuinness, S. (2019). Zaburzenia motoryczno-sensoryczne współistniejące ze spektrum autyzmu. Wystąpienie Konferencja SI-PSTIS w 2019 r. Warszawa.

Miller, L.J. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego? Gdańsk: Harmonia Universalis.

Odowska-Szlachcic, B. (2014). Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Odowska-Szlachcic, B. (2013). Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Odowska-Szlachcic, B., Mierzejewska, B. (2013). Wzrok i słuch - zmysły wiodące w uczeniu się w aspekcie integracji sensorycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Orzechowska-Ostaszewska, D. (2016). O zbuntowanych złośnikach, których pobił głupi rower - czyli kilka słów o dyspraksji. Integracja Sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Dodatek dla nauczycieli i rodziców, 3, 8-9.

Przyrowski, Z. (2014). Kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego. Warszawa: Empis.

Sher, B. (2014). Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Netografia

www.zbigniewprzyrowski.pl [dostęp: 13.01.2021]




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.53-66
Date of publication: 2021-07-08 10:34:13
Date of submission: 2021-03-01 09:08:12


Statistics


Total abstract view - 2401
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1403

Indicators





Copyright (c) 2021 Barbara Katarzyna Cygan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.