Functional Assessment in Teachers' Experiences in the Specialist Inclusive Education Support Centers. Research Report

Beata Teresa Jachimczak, Dorota Podgórska-Jachnik

Abstract


Introduction: In June 2023, the pilot program for implementing the first Specialist Inclusive Education Support Centers into the Polish educational practice concluded. The authors conducted evaluative research within the Specialist Inclusive Education Support Centers (SIESCs) in Łódź, Poland.

Research Aim: The purpose of the research aim was to evaluate the support provided to teachers in mainstream educational institutions, and the purpose of the article was to show the experience of conducting functional assessment in recognizing the diverse needs of students.

Method: The research method employed was focused group interviews with teachers and school principals, along with content analysis of the opinions expressed by participants in the self-study network.

Results: The research results are their selected statements, evaluating against different areas of support, the experience of using school functional assessment.

Conclusions: The conclusions of the research confirm teachers’ concerns about functional assessment, perceived as a new form of educational diagnosis, but also highlight significant needs in this area arising from the inclusive approach in the Polish education system. The staff of special schools serving as SIESCs, can be instrumental in implementing the functional assessment process for inclusion purposes.


Keywords


education, inclusion, functional assessment, support, teacher's diagnosis

Full Text:

PDF

References


Bąbka, J. (2001). Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość. Wyd. Fundacji Humaniora.

Domagała-Zyśk, E., Mariańczyk, K., Chrzanowska, I., Czarnocka, M., Papuda-Dolińska, B., Jachimczak, B., Otrębski, W., Pawlak, K., Olempska-Wysocka, M., Podgórska-Jachnik, D. (2022). Szkolna Ocena Funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wyd. Nauk. KUL.

Kantowicz, E. (2010). Koncepcja multiprofesjonalnego wsparcia dziecka w środowisku szkoły – szanse i bariery. In M. Szurzykiewicz, M. Kulesza (Eds.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć (pp. 209–225). Wyd. UŁ.

Krause, A. (2000). Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Impuls

Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Impuls.

Jachimczak, B., Podgórska-Jachnik, D. (2022). Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą – model teoretyczny i perspektywa wdrożenia do praktyki oświatowej. Studia z Teorii Wychowania, 13(3/40), 333–348.

Jachimczak, B., Podgórska-Jachnik, D., Tomaszewska, A. (2023). Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w perspektywie uczestników projektu pilotażowego w powiecie łódzkim. In B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik, A. Tomaszewska (Eds.), Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację włączającą (pp. 80–108). Uniwersytet Łódzki, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.

Konieczna, A., Konieczna, I. (2010). Ocena i wyjaśnienie niepowodzeń edukacyjnych uczniów przez nauczycieli i rodziców. In A. Konieczna (Ed.), Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka (pp. 115–128). Wyd. APS.

MEN. (2020). Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się. Warszawa.

NIK. (2019). Wystąpienie pokontrolne. P/19/075 – Indywidualizacja kształcenia po wprowadzeniu zmian w przepisach oświatowych.

Pietkiewicz, I., Smith, J. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 361–369.

Piotrowicz, R., Mikler-Chwastek, A., Jegier, A., Walkiewicz-Krutak, A., Wereszka, K., Gelleta, I., Pawlak, K. (2022). Skrining rozwoju małego dziecka w okresie średniego dzieciństwa. (SRMD: 3–6 lat). Warszawa.

Richards, G. (2016). A new role for special schools? In G. Richards, F. Armstrong, Key Issues for Teaching Assistants. Routledge.

Sadowska, S., Janiszewska-Nieścioruk, Z. (2018). O diagnozie z wykorzystaniem ICF jako podstawie organizowania pomocy osobom z niepełnosprawnością – między polityką, wiedzą naukową a praktyką. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 29, 100–113.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Wyd. APS.

Tersa, K. (2014). Kompetencje diagnostyczne nauczycieli: oczekiwania i wyzwania. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 16, 90–105.

Waszkielewicz, A.M. (Ed.). Polska droga do Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ONZ. FIRR i PFON.

Wdówik, P. (2008). Dostęp do oświaty. In A.M. Waszkielewicz (Ed.), Polska droga do Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ONZ (pp. 126–129). FIRR i PFON.

www1: https://mwm.us.edu.pl/

www2: https://www.ore.edu.pl/2022/01/realizowane-granty-2/




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.1.7-22
Date of publication: 2024-05-10 09:15:33
Date of submission: 2023-09-11 17:20:32


Statistics


Total abstract view - 153
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 133

Indicators





Copyright (c) 2024

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.