Individualization in integrated primary education – myth or reality

Alicja Kubik

Abstract


The brain researchers persuade that school in its present form does not support natural process of learning and it is not the place where the individual development of every student is enabled. A lot of scientists claim that school ought to be re-invented again but at first we need to know why we send children to school, what they are going to learn there, what we want them to be prepared for. Do we want to prepare children to be creative and innovatively thinking creators or maybe we prefer supporting and awarding those students who are able to follow well-known patterns? Applying individualization in the didactic process is one of the conditions of effective teaching. This individualization is closely connected to varied education. This article presents conclusions based on the observations of integrated lessons of primary education in grade 1 and grade 3.

Keywords


individualization; individual differences; varied education; neurodidactics

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamek I., Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka. Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Dryden G., Vos J. (1999). Rewolucja w uczeniu. Zysk i S-ka, Kraków.

Gardner H. (2009). Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wydawnictwo Laurum, Warszawa.

Grzegorzewska S. (2009). Różnicowanie kształcenia w klasach początkowych. Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Klus-Stańska D. (2013). Szkoła dla dziecka czy dziecko dla szkoły, czyli garść uwag o gotowości szkolnej. „Dysleksja” 2.

Kot S. (1996). Historia wychowania. T. II. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Kujawiński J. (1978). Indywidualizacja w problemowym nauczaniu uspołeczniającym w szkole podstawowej. Wydawnictwo Instytutu Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych, Poznań.

Kuligowska K. (1975). Problemy indywidualizacji nauczania. WSiP, Warszawa.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M. (2009). Słownik pedagogiczny. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Lewowicki T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Palka S. (1988). Pedagogiczne czynniki różnicujące szanse edukacyjne uczniów. W: H. Moroz (red.). Czynniki różnicujące szanse edukacyjne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Palka S. (2003). Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Piasta W., Potyrała P., Wasylkowska K. (1982). Różnicowanie kształcenia wczesnoszkolnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Rose C., Nichol M. J. (2009). Ucz się szybciej, na miarę XXI wieku. Wydawnictwo Logos, Warszawa.

Sterna D. (2008). Ocenianie kształtujące w praktyce. Wydawnictwo Civitas, Warszawa.

Sterna D. (2014). Uczę (się) w szkole. Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa.

Więckowski R. (1973). Problem indywidualizacji w nauczaniu. Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.

Więckowski R. (1975). Nauczanie zróżnicowane. Nasza Księgarnia, Warszawa.

Wolny H. (1979). Zasada indywidualizacji w nauczaniu języka polskiego. WSiP, Warszawa.

Wołoszyn S. (wybór i oprac.) (1965). Źródła do dziejów i myśli pedagogicznej. T. I. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Żylińska M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.112
Date of publication: 2015-09-25 09:11:53
Date of submission: 2015-09-03 10:20:42


Statistics


Total abstract view - 1350
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 594

Indicators





Copyright (c) 2015 Alicja Kubik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.