Tworzenie miejsca do rozmowy o śmierci w celu kształtowania poglądu na życie i śmierć – badania w działaniu w społeczności lokalnej

Kazumi Tomoi

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Poglądy na życie i śmierć stanowią podstawę codzienności dla osób u kresu życia do wyrażania swoich intencji dotyczących tego, gdzie i jak chcą spędzić swój czas, a dla osób zdrowych są podstawą życia pełnią życia.

Cel badań: Dialog w społeczności byłby skuteczny w pomaganiu mieszkańcom społeczności lokalnej w kształtowaniu poglądów na życie i śmierć. Badanie to miało na celu stworzenie miejsca, w którym zdrowi mieszkańcy mogliby rozmawiać o śmierci i kształtować poglądy na życie i śmierć.

Metoda badań: Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu metody badanie w działaniu. Mieszkańcy badanej społeczności niezaznajomieni ze śmiercią spotykali się i rozmawiali na wyznaczony przez siebie temat związany z życiem i śmiercią. Spotkania odbywały się co miesiąc przez rok. Za każdym razem uczestniczyło w nich kilkanaście osób. Notatki ze spotkań poddano analizie jakościowej.

Wyniki: W społeczności lokalnej stworzono bezpieczne miejsce do dzielenia się czasem i przestrzenią. Proces tworzenia miejsca został podzielony na trzy fazy: fazę zwiększania zainteresowania, fazę inicjowania uczestnictwa i fazę aktywności wiodącej, koncentrując się na temacie dialogu, świadomości uczestników i równowadze między autorem a uczestnikami.

Wnioski: Uczestnicy badań pogłębili swoje przemyślenia na temat śmierci poprzez wewnętrzne i zewnętrzne dialogi i ukształtowali swoje unikalne poglądy na życie i śmierć, jednocześnie dążąc do dobrostanu psychicznego. Grupa przyjęła dialog z empatią, tworząc zbiorową narrację o śmierci, która rekurencyjnie wzmacniała uczestników. Potwierdzono podwójną dynamikę odkrywania śmierci zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo.


Słowa kluczowe


poglądy na życie i śmierć, badania w działaniu, dialog, narracja, mieszkańcy społeczności lokalnej, tworzenie miejsca

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Ariès, P. (1975). Essais sur ll’histoire de la mort en Occident. Éditions du Seuil.

Baldwin, P.K. (2017). Death Cafés: Death doulas and family communication. Behavioral Sciences, 7(2), 26. https://doi.org/10.3390/bs7020026

Borrat-Besson, C., Vilpert, S., Borasio, G.D., & Maurer, J. (2020). Views on a “Good Death”: End-of-life preferences and their association with socio-demographic characteristics in a representative sample of older adults in Switzerland. OMEGA – Journal of Death and Dying, 85(2), 409–428. https://doi.org/10.1177/0030222820945071

Breen, L.J., Kawashima, D., Joy, K., Cadell, S., Roth, D., Chow, A., & Macdonald, M.E. (2022). Grief literacy: A call to action for compassionate communities. Death Studies, 46(2), 425–433. https://doi.org/10.1080/07481187.2020.1739780

Death Café. (n.d.). Welcome to Death Café. https://deathcafe.com/

Edmondson, A.C., & Lei, Z. (2014). Psychological safety: The history, renaissance, and future of an interpersonal construct. Annual Review of Organization Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 23–43. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091305

Erikson, E.H., Erikson, J.M., & Kivnick, H.Q. (1986). Vital Involvement in Old Age. W.W. Norton & Company.

Fong, J. (2017). The Death Café Movement: Exploring the Horizons of Mortality. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-54256-0

Fujii, T. (2006). Sankagataakushonrisachi. The Journal of Social Problems, 55(2), 45–64. [In Japanese]

Hiroi, Y. (2001). Shiseikan wo Toinaosu. Chikuma-Shobou. [In Japanese]

Jacobsen, M.H., &Petersen, A. (2020). The return of death in times of uncertainty – a sketchy diagnosis of death in the contemporary ‘corona crisis’. Social Sciences, 9(8), 131. https://doi.org/10.3390/socsci9080131

Kashimoto, N. (2014). Tetsugakukafue niokerutokunokanyou. In Café Philo (Ed.), Tetsugakukafue no tukurikata (pp. 3–15). The University of Osaka Press. [In Japanese]

Kellehear, A. (2005). Compassionate Cities Public Health and End-of-Life Care. Routledge.

Koksvik, G.H., & Richards, N. (2021). Death Café, Bauman and striving for human connection in ‘liquid times.’ Mortality, 1–18. https://doi.org/10.1080/13576275.2021.1918655

Kondo, M. (2010). Kankeihattaturon kara Toraeru Shi. Kazama-Shobou. [In Japanese]

Kohno, T. (2019).Hito ha Kataritudukerutoki Kangaeteinai. Iwanami-Shoten.[In Japanese]

Levinson, D.J. (1978). The Seasons of a Man’s Life. Knopf.

Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34–46. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x

McAdams, D.P., & de St Aubin, E.D. (1992). A theory of generativity and its assessment through self-report, behavioral acts, and narrative themes in autobiography. Journal of Personality and Social Psychology, 62(6), 1003–1015. https://doi.org/10.1037/0022-3514.62.6.1003

McAdams, D.P., Hart, H.M., & Maruna, S. (1998). The anatomy of generativity. In D.P. McAdams & E.D. de St. Aubin (Eds.), Generativity and Adult Development: How and Why We Care for the Next Generation (pp. 7–43). American Psychological Association.

McLoughlin, K., McGilloway, S., Lloyd, R., O’Connor, M., Rhatigan, J., Shanahan, M., Richardson, M., & Keevey, A. (2016). Walls, wisdom, worries, and wishes: Engaging communities in discussion about death, dying, loss, and care using Café Conversation. Progress in Palliative Care, 24(1), 9–14. https://doi.org/10.1179/1743291X15Y.0000000011

Morioka, M. (2018).Imikousei no jenerateibuitei. In Y. Okamoto, Y. Kamite, Y. Takano. (Eds.), Sedaikeishouseikenkyu no tenbou (pp. 31–43). Nakanishiya-shuppan. [In Japanese]

Oldenburg, R. (1989). The Great Good Place Cafes, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons and Other Hangouts at the Heart of a Community. Da Capo Press.

Phillips, C. (2001). Socrates Café: A Fresh Taste of Philosophy. W.W. Norton.

Rappaport, J. (1995). Empowerment meets narrative: Listening to stories and creating settings. American Journal of Community Psychology, 23(5), 795–807. https://doi.org/10.1007/BF02506992

Strupp, J., Köneke, V., Rietz, C., & Voltz, R. (2021). Perceptions of and attitudes toward death, dying, grief, and the finitude of life – a representative survey among the general public in Germany. OMEGA – Journal of Death and Dying, 84(1), 157–176. https://doi.org/10.1177/0030222819882220

Sun, Y., Yamori, K., & Tanisawa, R. (2016). Bousai-genenkatsudouniokerutoujisha no shutaisei no kaihuku wo mezashitaakushonrisachi. The Japanese Journal of Experimental Social Psychology, 55(2), 75–87. [In Japanese] https://doi.org/10.2130/jjesp.1507

Tagaki, M. (2022). The narratives of a researcher with disability as interventions in local disability policy-making. Integrative Psychological & Behavioral Science, 1–23. https://doi.org/10.1007/s12124-022-09720-5

Takenouchi, H. (2016). Taiwasurusiseigaku-Sousitutotomoniikirutameni. In H. Takenouchi & S. Asahara (Eds.), Sousitu to tomoniikiru (pp. 7–16). Porano-shuppan. [In Japanese]

Takenouchi, H. (2020). Taiwa wo tooshite sei to shi wo tankyusuru. Culture and Philosophy, 37, 31–69. [In Japanese]

Tomoi, K. (2020). Chiikijumin ga shi wo kangaeshiseikan wo jouseisiteikukatei. The Journal of Social Problems, 69(148), 67–80. [In Japanese]

Tomoi, K. (2021). Nihon no shiseikannikansurukenkyuchiken to kadai. The Journal of Social Problems, 70(149), 81–93. [In Japanese]

Tomoi, K. (2022). Death attitudes among middle-aged and older adults in Japan: A qualitative study based on Erikson’s theory of generativity. OMEGA – Journal of Death and Dying, 90(2), 536–553. https://doi.org/10.1177/00302228221108296

Von Blanckenburg, P., Leppin, N., Nagelschmidt, K., Seifart, C., & Rief, W. (2021). Matters of life and death: An experimental study investigating psychological interventions to encourage the readiness for end-of-life conversations. Psychotherapy and Psychosomatics, 90(4), 243–254. https://doi.org/10.1159/000511199

Walter, T. (2017). What Death Means Now Thinking Critically about Dying and Grieving. Policy Press. https://doi.org/10.56687/9781447337416

Yamada, Y. (2000). Jinsei wo monogataru. Mineruva-Shobou. [In Japanese]

Yamori, K. (2007). Owaranaitaiwanikansurukousatsu. The Japanese Journal of Experimental Social Psychology, 46(2), 198–210. [In Japanese] https://doi.org/10.2130/jjesp.46.198

Yamori, K. (2010). Akushonrisachi. Shinyo-sha. [In Japanese]




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.1.123-140
Data publikacji: 2025-03-25 23:48:55
Data złożenia artykułu: 2024-12-29 13:53:29


Statystyki


Widoczność abstraktów - 108
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 42

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2025 Kazumi Tomoi

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.