Warhol’s work as an inspiration in education of the art students

Iwona Bugajska-Bigos, Anna Maria Steliga

Abstract


Pop-art was one of the most important artistic phenomena in the decade 1960-1970. In 2017 there was a thirty anniversary of andy Warhol’s death. This art revolutionist was a „painter of modern times”. He created, using mass culture products and at the same time showing the way the civilization is heading. a return to his creativeness in the international art project Warhol. pop contexts (30 years later) seems to be interesting: it presents students of art universities being representatives of the information generation who are inspired by Warhol’s work and also the direction in which the main aesthetics of pop style is currently migrating. young artists – are they creative or imitative? The article also describes educational dimension of the project.


Keywords


creativity, pop-art, Warhol’s art, education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bugajska-Bigos I., Steliga A. (red.), 2017, Międzynarodowy projekt artystyczny. WARHOL. POP KONTEKSTY. International Art Project WARHOL POP CONTEXT 30 years later. Nowy Sącz, Diagram.

Dziamski G., 2012, Andy Warhol: filozof sztuki i król popu. W: B. Górska (red.), Andy Warhol: konteksty = contexts. Kraków, Międzynarodowe Centrum Kultury, 37–45.

Hodge S., 2014, Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięciolatek nie mógł tego zrobić? Warszawa, Wydawnictwo Arkady.

Józefowski E., 2009, Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Józefowski E., 2017, Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce. Warszawa, Wydawnictwo Difin.

Kisiel P., 2017, recenzja publikacji w posiadaniu autorek artykułu.

Krupiński J., 2015, Interpretacje a inklinacje, inspiracje, intuicje, intencje… . „Wiadomości ASP w Krakowie”, nr 69, 12–19 [pozyskano z: http://www.wiadomosciasp.pl].

Kuśpit M., 2004, Postawa twórcza a poziom kompetencji społecznych. W: S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce. Lublin, Wydawnictwo UMCS, 179–190.

Pierre J., 1981, Pop-art. Malarstwo – rzeźba. Mała encyklopedia sztuki. Warszawa, Arkady.

Postawka-Lech H., 2012, Abstrakcja Warhola. W: B. Górska (red.), Andy Warhol: konteksty = contexts. Kraków, Międzynarodowe Centrum Kultury, 105–109.

Smorąg-Różycka M., 2012, Andy Warhol tworzy ikony. W: B. Górska (red.), Andy Warhol: konteksty = contexts. Kraków, Międzynarodowe Centrum Kultury, 65–69.

Steliga A., 2017, Być jak pop, być jak Andy …. W: I. Bugajska-Bigos, A. Steliga (red.), Międzynarodowy projekt artystyczny WARHOL. POP KONTEKSTY 30 lat później. International Art Project WARHOL POP CONTEXT 30 years later. Nowy Sącz, Diagram, 18–27.

Szarek A., 2016, Po co kształcić artystów? W: I. Bugajska-Bigos, K. Gąsienica-Szostak (red.), Twórczość i edukacja artystyczna. Nowy Sącz: Wydawnictwo Naukowe PWSZ w Nowym Sączu, 27–28.

Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości. Gdańsk, GWP.

Szmidt K. J., 2013, Pedagogika twórczości. Sopot, GWP.

Szmidt J.K., 2005, Pedagogika twórczości. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tatarkiewicz W., 1988, Dzieje sześciu pojęć. Warszawa, PWN.

Tomalski K., 2016, Pobudzać, zarażać! W: I. Bugajska-Bigos, K. Gąsienica-Szostak (red.), Twórczość i edukacja artystyczna. Nowy Sącz, Wydawnictwo Naukowe PWSZ w Nowym Sączu, 17–25.

Umesao T., 2003, An Ecological View of History: Japanese Civilization in the World Context, Melbourne, Trans Pacific Press.

Uszyńska-Jarmoc J., 2008, Aktywność twórcza jako narzędzie rozwoju i autokreacji człowieka w pełnym cyklu życia. W: W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Zdolności. Talent. Twórczość. Tom II. Toruń, WN UMK, 199–208.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.79-95
Date of publication: 2019-11-22 14:14:24
Date of submission: 2018-09-08 18:07:58


Statistics


Total abstract view - 925
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 524

Indicators





Copyright (c) 2019 Anna Maria Steliga, Iwona Bugajska-Bigos

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.