Educational and careful school function – challenges and threats

Katarzyna Wołk

Abstract


The article aims to show the challenges faced by the organization of work in the school common room, but also by educators. The inevitable change is the development of technologies and the possibilities of using them in education. The purpose of the diagnostic survey was to find out the opinion on the image of the teacher - the educator of the school common room and to check what activities are undertaken by the educators to work on this image. The study included 30 tutors of school common rooms in Lublin primary schools. It has been shown that teachers working in school common rooms are divided into those involved in their work and those who perform the minimum of their duties. Educators from the first group are looking for new attractive methods and work tools. The study group showed that they use information technology in their work. Teachers from the second group face many challenges, among others improving your workshop and changing attitude towards the position.


Keywords


school lounge, main teacher, information technologies

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bereza A., Wilczewska A., 2015, Świetlica szkolna na miarę XXI w. „Rozprawy Społeczne”, nr 3(IX), 21–28.

Frączek Z., 2008, Świetlica szkolna jako placówka opiekuńczo-wychowawcza. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 8, 48–49.

Gajewska G., 2019, Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców. „Studia

z Teorii Wychowania”, nr 1(X), 103–125.

Grabowski H., 1992, Kalejdoskop pedeutologiczny. „Kultura Fizyczna”, nr 1–2, 12–15.

Krajewska B., 2011, Świetlica szkolna – ważne ogniwo w procesie wychowania opiekuńczego dziecka. „Forum Pedagogiczne”, nr 1, 169–183.

Odalska E., 2005, Świetlica w gimnazjum. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 4, 43–44.

Pery A., Kmita D., 2014, Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Pietkiewicz M., 1988, Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. Warszawa, WSiP.

Raport NIK 2017: Informacja o wynikach kontroli Funkcjonowanie świetlic opublikowano: nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-funkcjonowaniu-swietlic-szkolnych.html [dostęp: 20.10.2019].

Raport o stanie świetlic szkolnych, 2015, Raport otwarcia: MegaMisja, opublikowano: https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/ [dostęp: 20.10.2019].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. 2017 r. poz. 1646).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. 2017 r. poz. 59).

Terapeutyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, 2005, G. Gajewska, K. Bazydło Stodolna (red.). Zielona Góra, Gaja, 60–64.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U z 2017 r. poz. 59 ze zm.).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.

Wołk K., 2018, Współpraca rodziców ze szkołą – zagrożenia i realia. „Problemy opiekuńczo-wychowawcze”, nr 8, 42–50.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.2.169-179
Date of publication: 2020-06-03 13:24:51
Date of submission: 2019-12-11 13:41:54


Statistics


Total abstract view - 5742
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1447

Indicators





Copyright (c) 2020 Katarzyna Wołk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.