Rosyjskie kosmetyki z Europy czy europejskie kosmetyki z Rosji - kraj pochodzenia w komunikacji marki Natura Siberica w kontekście bojkotu rosyjskich produktów.

Dorota Janina Kokowicz

Streszczenie w języku polskim


Celem niniejszego artykułu jest ukazanie problematyki rozumienia kraju pochodzenia marki i produktu w kontekście bojkotu rosyjskich produktów po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. Autorka omawia w nim najważniejsze zagadnienia związane z rozumieniem „narodowości” marek oraz na przykładzie założonej w  Rosji Natura Siberica ukazuje, jak komunikowanie o  kraju pochodzenia wpływa na budowanie tożsamości marki, jej postrzeganie oraz funkcjonowanie na rynku. Wskazuje także na problemy i zmianę komunikacji marki dotychczas czerpiącej korzyści wizerunkowe z wplatania w swoją narrację marketingową skojarzeń związanych z Syberią.


Słowa kluczowe


efekt kraju pochodzenia, bojkot rosyjskich produktów, Natura Siberica, marka, tożsamość marki, narracja marketingowa, marki a wojna w Ukrainie

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Monografie:

Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2021;

Anholt S., Sprawiedliwość marek. Jak branding miejsc i produktów może uczynić kraj bogatym, dumnym i pewnym siebie, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2006;

Healey M., Czym jest branding?, przeł. J. Mikołajczyk, Warszawa 2008;

Hereźniak M., Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011;

Kotler Ph., Marketing, analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Warszawa 1994;

Olins W., Podręcznik brandingu, przeł, M. A. Boruc, Warszawa 2009.

Artykuły naukowe:

Aichner T., Counry-of-origin marketing: A list of typical strategies with examples, “Journal of Brand Management”, Tom 21, Nr/ wydanie 1 (Jan 2014);

Kokowicz D., Marka jako nośnik wizerunku kraju pochodzenia – Rosja w narracji marketingowej Moscow Centre of SPARC Technologies o marce Elbrus, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywiczne i Ekonomiczne”, 38 (Dec. 2021);

Koschate-Fischer N., Diamantopoulos A., Oldenkotte K., Are Consumers really willing to pay more for a favorable country image? A study of country-of-origin effects on willingness to pay, “Journal of International Marketing”, 20 (1)/ 2012;

Margulies, W.P., Make the most of your corporate identity, “Harvard Business Review”, Vol. 55, No. 4, (1977);

Roth M.S., Romeo J.B., Matching Product Category and Country Image perceptions: A Framework for Managing Country-of-Origin Effects, “Journal of International Business Studies”, Tom 23, no. 3 (1992);

Zaichkowsky, J.L., Strategies for distinctive brands, “Journal of Brand Management” 17/8, 2010.

Artykuły:

Bojkot rosyjskich produktów. Jak to zrobić? 28.02.2022, Wirtualnemedia.pl, www.wirtualnemedia.pl;

Bojkot rosyjskich towarów i producentów w sieciach handlowych i e-sklepach, 1.03.2022, Press.pl, www.press.pl;

Natura Siberica: Co dalej z marką w Polsce? 10.03.2022, Fashion Biznes, https://fashionbiznes.pl;

Natura Siberica i Babuszka Agafia są produkowane w Estonii a nie w Rosji – oświadcza dystrybutor marek ,28.02.2022, Wiadomości Kosmetyczne, www.wiadomoscikosmetyczne.pl;

Natura Siberica wstrzymała produkcję i zawiesiła pracę 80 sklepów, 5.09.2021, Wiadomości Handlowe, www.wiadomoscihandlowe.pl;

Rosyjski producent stracił licencję na marki Natura Siberica i Receptury Babuszki Agafii, 6.09.2021, Wiadomości Kosmetyczne, www.wiadomoscikosmetyczne.pl;

Smale W., The cosmetics company selling Siberia to the world, 21.02.2018, BBC News, www.bbc.com;

Zmarł twórca marek Receptury Babci Agafii i Natura Siberica, 8.01.2022, Wiadomości kosmetyczne, www.wiadomoscikosmetyczne.pl.

Inne źródła internetowe:

www.facebook.com/IzbaSpozywcza

www.gs1pl.org

www.ikea.com/pl

https://www.instagram.com/naturasibericapolska/

www.naturasiberica.com.pl




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/we.2022.8.2.193-207
Data publikacji: 2023-03-30 08:34:59
Data złożenia artykułu: 2022-11-30 12:54:02


Statystyki


Widoczność abstraktów - 623
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Dorota Janina Kokowicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.