Pasifika Festival w Auckland i Festiwal Łódź Czterech Kultur jako czynniki zachowania i promowania wielokulturowego dziedzictwa w miastach

Waldemar Cudny, Ole Maiava

Streszczenie w języku polskim


Głównym celem artykułu jest przedstawienie roli dwóch festiwali multikulturowych, Pasifika Festival organizowanego w Auckland w Nowej Zelandii oraz Festiwalu Łódź Czterech Kultur, dla zachowania i promowania wielokulturowego dziedzictwa w dużych miastach. Z jednej strony, te dwa wybrane do porównania wydarzenia funkcjonują w różnych obszarach i kulturach. Z drugiej strony, istnieje między nimi wiele podobieństw. Oba festiwale opierają się na dziedzictwie kulturowym związanym z wielonarodowymi i wielokulturowymi społecznościami zamieszkującymi dziś Auckland, a przed II wojną światową także Łódź. Pomimo różnych lokalizacji i historycznego tła oba festiwale pełnią zbliżone funkcje. Dzięki istnieniu obu imprez promowana jest tolerancja i międzykulturowy dialog. Widzowie festiwali mogą zapoznać się z dziedzictwem kulturowym mniejszości etnicznych zamieszkujących oba miasta. Dzięki imprezom zwalczane są też negatywne stereotypy narodowościowe i rasowe oraz rozwija się międzynarodowa współpraca. Mniejszości etniczne są aktywnie zaangażowane w organizacje opisanych festiwali. Należy podkreślić, że zarówno festiwal w Auckland, jak i impreza organizowana w Łodzi stanowią też doskonałą okazję do kultywowania i zachowania dziedzictwa kulturowego bazującego na wielokulturowości. Pełnią one także funkcje walorów turystycznych i przyczyniają się do rozwoju miejskiej turystyki festiwalowej.

Słowa kluczowe


festiwal multikulturowy, Auckland, Łódź, Pasifika People, międzynarodowe porównanie festiwali

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Arcodia, C. and Whitford, M. (2006) Festival Attendance and the Development of Social Capital, Journal of Convention & Event Tourism, 8(2), pp. 1-18.

Brennah - Horley, C., Connell, J. and Gibson, C. (2007) The Parkes Elvis Revival Festival: Economic development and contested place identities in rural Australia, Geographical Research, 45(1), pp. 71-84.

Buch, T., Milne, S. and Dickson, G. (2011), Multiple stakeholder perspectives on cultural events: Auckland's Pasifika festival, Journal of Hospitality Marketing and Management,

(3-4), pp. 311-328.

Caffyn, A. and Lutz, J. (1999) Developing the heritage tourism product in multi-ethnic cities, Tourism Management, 20(2), pp. 213-221.

Cudny, W. (2006) Festiwal Dialogu Czterech Kultur jako przykład strategicznego produktu turystycznego dla Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 10, pp. 117-128.

Cudny, W. (2008) The Radegast Station Holocaust Monument – its history, contemporary function and perception in the eyes of tourists and Lodz inhabitants, Bulletin of Geography. Socio–economic Series, 9, pp. 97-106.

Cudny, W. (2011) Film festivals in Łódź as a main component of urban cultural tourism, Bulletin of Geography. Socio–economic Series, 15, pp. 131-141.

Cudny, W. (2012) Socio –Economic Changes in Lodz – the Results of Twenty Years of the System Transformation, Geografický Časopis – article in press.

Cudny, W. (2014) The Phenomenon of Festivals – Their Origins, Evolution and Classifications, Anthropos, 109, 2, pp. 640-656.

Cudny, W. and Rouba, R. (2011) Theatre and multicultural festivals in Lodz as a free time management factor among the inhabitants and tourists in the post-industrial city, Acta Geographica Universitatis Comenianae 55 (1) pp. 3-22.

Cudny, W., Gosik, B. and Rouba, R. (2011) Festiwal kultury chrześcijańskiej w Łodzi jako przykład produktu turystycznego – wydarzenie, Ekonomiczne Problemy Usług, 66 / 648, pp. 89 – 100.

Cudny, W., Korec, P. and Rouba, R. (2012) Resident’s perception of festivals – the case study of Lodz, Sociologia – Slovak Sociological Review – article in review process.

Dallen, J.T. and Boyd, S.W. (2003) Heritage tourism, Pearson Education, Harlow.

Dawson, D. (1991) Panem et circenses? A critical analysis of ethnic and multicultural festivals, Journal of Applied Recreation Research, 16(1), pp. 35-52.

De Bres, K. and Davis, J. (2001), Celebrating group and place identity: a case study of new regional festival, Tourism Geographies, 3(3), pp. 326-337.

Derret, R. (2003) Making sense of how festivals demonstrate a community’s sense of place, Event Management, 8(1), pp. 49-58.

Duffy, M. (2005). Performing identity within a multicultural framework, Social & Cultural Geography, 6(5), pp. 677 - 692.

Duvignaud J. (1989), The festive spirit. In: The UNESCO Courier, XII 1989, pp. 11-17.

Getz, D. (2000) Developing a research agenda for the event management field. In: Events beyond 2000: setting the agenda, Proceedings of conference on event evaluation, research and education Sydney, pp. 9-20. Australian Centre for Event Management School of Leisure, Sport and Tourism University of Technology, Sydney.

Getz, D. (2010), The nature and scope of festival studies, International Journal of Management Research, 5 (1), pp. 1-47.

Getz, D. and Andesson, T. (2010) Festival stakeholders: exploring relationships and dependency through a four – country comparison, Journal of Hospitality & Tourism Research, 34(4), pp. 531 – 556.

Gibson, C. and Connell, J. (2011) (eds.) Festival places : revitalising rural Australia, Channel View Publications, Bristol, Tnawanda.

Gibson, C. and Davidson, D. (2004) Tamworth, Australia’s country music capital: place marketing, rurality, and residents reactions, Journal of Rural Studies, 20, pp. 387-404.

Gibson, C., Waitt, G., Walmsley, J. and Connell, J. (2010) Cultural Festivals and Economic Development in Nonmetropolitan Australia, Journal of Planning Education and Research,

, pp. 280 – 293.

Gotham, K.F. (2005) Theorizing urban spectacles. Festivals, tourism and the transformation of urban space, City, 9(2), pp. 225-246.

Grbic, D., Ishizawa, H. and Crothers, C. (2010) Ethnic residential segregation in New Zealand, 1991–2006, Social Science Research, 39(1), pp. 25–38.

Inglis, C. (1996) Multiculturalism and the Need for New Policy Responses to Diversity, Management of Social Transformation (MOST) – UNESCO Policy Paper, 4, pp. 1-37.

Lee, I., Arcodia, C. and Lee, T.J. (2012), Benefits of visiting a multicultural festival: The case of South Korea, Tourism Management, 33(2), pp. 334 – 340.

Liszewski, S. ed.. (2009) Łódź monografia miasta, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.

Maiava, O. (2007) Pasifika Festival – Pushing the Boundaries, Conference Proceedings Journeys of Expression VI: Diaspora Community Festivals and Tourism, Published by the Centre for Tourism & Cultural Change Leeds Metropolitan University United Kingdom.

McClinchey, K. A. (2008). Urban ethnic festivals, neighbourhoods, and the multiple realities ofmarketingplace, Journal of Travel and Tourism Marketing, 25(3), pp. 251 - 264.

Milne, L. (2011) Pacific Events Evaluation DRAFT, report obtained from the Auckland Pasifika Festival organizers.

Parekh, B. (2006) Rethinking multiculturalism: Cultural diversity and political theory, Palgrave Macmillan, New York.

Prentice, R. and Andersen, V. (2003), Festival as creative destination, Annals of Tourism Research, 30(1), pp. 7-30.

Quinn, B. (2005) Arts festivals and the city, Urban Studies, 42(5-6), pp. 927-943.

Quinn, B. (2010), Arts festivals, urban tourism and cultural policy, Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 2(3), pp. 264-279.

Ratkowska, P. (2010), O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventowa raz jeszcze, Turystyka Kulturowa, 4-6, pp. 109-129, available from: www.turystykakulturowa.org (accessed 12 september 2011).

Rodzooś, J. Szczęsna, J, Multiculturalism as an element of Lublin’s tourism product, Annales UMCS Sectio B, LXVII, 1, pp. 199-217.

Roto, L., Hodgetts, D., Chamberlain, K., Waimarie Nikora, L., Karapu, R. and Barnett, A. (2006) Pasifika in the news: the portrayal of Pacific peoples in the New Zealand press, Journal of Community & Applied Social Psychology, 16(2), pp. 100-118.

Saleh, F., and Wood, C. (1998) Motives of Volunteers in Multicultural Events: The Case of Saskatoon Folkfest, Festival Management and Event Tourism, 5(1-2), pp. 59-70.

Segal J., Giorgi L. (eds.) (2009), Euro – festival Project. European arts festivals and public culture. Main report. Project no: 215747, available from: http://www.euro-festival.org/docs/Euro-Festival_D2.pdf (accessed 10 july 2011).

Shaw, S. and Karmowska, J. (2006) The Multicultural Heritage of European Cities and its Representation Through Regeneration programmes, pp. 41-56, in: Arvastson, G. & Butler, T. (eds.) Multicultures and cities, Museum Tusculanum Press, University of Copenhagen, Copenhagen.

Smith, P.M. (2012) A Concise History of New Zealand, Cambridge University Press, Cambridge.

Spiropoulos, S., Gargalianos, D. and Sotiriadou, K. (2006), The 20th greek Festival of Sydney: a stakeholder analysis, Event Management, 9(4), pp. 169-183.

Talo, R.R. (2008) Festival of Fusion The celebration, representation and identification of Pacific cultures at Auckland’s Pasifika festival, A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the degree of Masters of Arts in Geography The University of Auckland 2008

Tondo, J.S.F. (2010), Popular religiosity and the transnational journey: Inscribing filipino identity in the Santo Niño fiesta in New Zealand, Asia Pacific Journal of Anthropology, 11(3), pp. 219-244.

Vijver van de F.J.R., Breugelmans S.M. and Schalk-Soekar, S.R.G (2008) Multiculturalism: Construct validity and stability, International Journal of Intercultural Relations 32(2),

pp. 93–104.

Visser, G. (2005) Let’s be festive: exploratory notes on festival tourism in South Africa, Urban Forum, 16(2-3), pp. 155-175.

Waitt, G. (2008) Urban Festivals: Geographies of Hype, Helplessness and Hope, Geography Compass, 2(2), pp. 513–537.

Waterman, S. (1998) Carnivals for elites? The cultural politics of arts festivals, Progress in Human Geography, 22(1), pp. 54-74.

http://www.stats.govt.nz/ - Internet website of New Zealand Statistical Office.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/b.2016.71.2.61
Data publikacji: 2017-08-10 10:30:05
Data złożenia artykułu: 2016-05-26 17:17:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 511
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 346

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2017 Waldemar Cudny, Ole Maiava

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.