Planning and implementation of urban marketing communications. The case of Lublin

Renata Krukowska, Andrzej Świeca

Abstract


At present, effective city management requires the use of modern forms of communication. The progress that has been made over the Internet has provided huge opportunities for interactive communication and information transfer. The aim of the study is to review and characterize the activities carried out by the city of Lublin in creating its marketing communication over the last ten years. The basic methods used were expert interviews and quantitative and qualitative analysis of strategic documents and literature. The fi ndings concern on tools used in the process of shaping the image of the city and promoting urban tourism: the mobile application, profi les on FB and the Lublin Tourist Card. Activities undertaken in Lublin indicate that the huge role of social media and Web 2.0 tools in the promotion of the city has already been noticed. The tourist image of the city is being created by means of modern communication tools. This image is a key factor in decisions taken by tourists regarding their travel destination.


Keywords


marketing communication, tourist promotion, Internet, social media

Full Text:

PDF

References


Armstrong G., Kotler P., 2012: Principles of marketing, Pearson/Prentice Hall, Upper Saddle River, N.J.

Badania turystyczne Miasta Lublin 2016, 2017, Kantar Public, UM Lublin.

Biełuszko K., 2015: Media elektroniczne jako narzędzie promocji turystycznej miasta, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 349, 259–268. DOI: 10.15611/pn.2015.379.25

Cheng M., Edwards D., 2015: Social Media in Tourism: A Visual Analytic Approach. Current Issues in Tourism, 18(11), 1080–1087. https://doi.org/10.1080/13683500.2015.1036009

Glińska E., Florek M., Kowalewska A., 2009: Wizerunek miasta – od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa, 140–147.

Haysa S., Pageb S.J., Buhalis D., 2013: Social Media as a Destination Marketing Tool: Its Use by National Tourism Organisations. Current Issues in Tourism, 16(3), 211–239. https://doi.org/10.1080/13683500.2012.662215

Kaplan A.M., Haenlein M., 2010: Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003

Kołtun A. (ed.), 2017: Wpływ lubelskich festiwali plenerowych na rozwój gospodarczy i społeczny miasta. Raport końcowy z badania, Warsztaty Kultury w Lublinie.

Krępowska U., 2012: Promocja produktu turystycznego na przykładzie miasta Gdańska, Zarządzanie i Finanse, 2(2), 73–89.

Kruczek Z, Walas B., 2012: Miasto jako podmiot promocji. Ocena działań promocyjnych Krakowa jako destynacji turystycznej, (in:) T. Żabińska (ed.), Turystyka na obszarach miejskich. Uwarunkowania rozwoju. Narzędzia promocji. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 125–140.

Kuczamer-Kłopotowska S., 2009: Internet jako narzędzie komunikacji marketingowej, Ekonomiczne Problemy Usług, 42, 548–558.

Liburd J.J., 2012: Tourism Research 2.0. Annals of Tourism Research, 39(2), pp. 883–907.

Macalik J., 2013: Logotyp jako podstawowy element identyfikacji wizualnej miasta – wybrane problemy, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 1(33), 147–161. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.10.006

Minazzi R., 2015: Social Media Marketing in Tourism and Hospitality. Springer International Publishing Switzerland. DOI: 10.1007/978-3-319-05182-6

Olearnik J., 2016: Współczesny marketing w turystyce i jego specyfika. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(33), 9–20. DOI: 10.18276/ept.2016.1.33-01

Pawlicz A., 2008: Promocja uzupełniająca jako element turystycznego promotion-mix miasta, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 10, 45–54.

Pawlicz A., 2015: Wykorzystanie mediów społecznościowych jako narzędzia marketingu turystycznego przez gminy leżące na terenach parków narodowych w Polsce, Ekonomia i Środowisko, 4(55), 176–187.

Pioś K., Skoczylas K., Brzezińska-Wójcik T., 2014: Aktualny stan i możliwości rozwoju turystyki festiwalowej w województwie lubelskim, Polish Journal of Sport and Tourism, 21, 2, 119–134.

Rapacz A., Jaremen D.E., 2015: ICT a innowacje marketingowe w przedsiębiorstwach turystycznych, Logistyka, 2, 1346–1354.

Sigala M., Christou E., Gretzel U., 2012: Social Media in Travel, Tourism and Hospitality: Theory, Practice and Cases. Ashgate Publishing Company, Burlington

Smul P., 2013: Wykorzystanie Internetu w sprzedaży i promocji usług turystycznych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 1, 88–104.

Strategia rozwoju turystyki miasta Lublin do roku 2025, 2013, (online) https://lublin.eu/turystyka/strategia-rozwoju-turystyki/ date of access: 17.03.2018.

Zajadacz A., 2017: Media społecznościowe w procesie planowania rozwoju turystyki w skali regionalnej, Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(37), 127–146. DOI: 10.18276/ept.2017.1.37-10

https://lublin.eu/turystyka/niezbednik-turysty/aplikacja-mobilna/ date of access: 23.03.2018.

https://www.lublincard.eu/pl/ date of access: 23.03.2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/b.2018.73.0.145-154
Date of publication: 2019-06-05 09:01:35
Date of submission: 2018-11-21 10:01:08


Statistics


Total abstract view - 1878
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 630

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.