Szokowanie innych: fenomenologia szoku emocjonalnego i polaryzacji politycznej

Pierrick Simon

Streszczenie w języku polskim


Niniejszy artykuł wykorzystuje metodę fenomenologiczną do wyjaśnienia emocji szoku, która stanowi sedno polaryzacji politycznej. Odpowiada na następujące pytanie: czym jest to często paradoksalne uczucie niedowierzania, które odczuwamy, gdy coś nas szokuje, i dlaczego ono sprawia, że ludzie stają się sobie obcy? W przeciwieństwie do innych koncepcji szoku (Stockdale, Osler), staramy się wykorzystać ramy fenomenologiczne "traumatycznego doświadczenia" Lorelle'a, by podkreślić pozytywny aspekt szoku: pokazując, że szok jest doświadczeniem samym w sobie, a nie tylko niepowodzeniem w asymilacji doświadczenia. Wniosek jest taki, że zaskoczenie nie powinno być zawsze postrzegane jako bierne uznanie luki między naszymi oczekiwaniami a rzeczywistością; zamiast tego powinno być w pełni uznane za aktywną siłę. W ten sposób niedowierzanie może być standardem moralnym, który sam się potwierdza i nadaje atmosferę obcości ludziom, z którymi się nie zgadzamy.

Słowa kluczowe


zaskoczenie; szok; niedowierzanie; trauma; inność; obcość; oburzenie; fenomenologia; polaryzacja; Levinas

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Dennet, Daniel. “Surprise, surprise,” Behavioral and Brain Sciences 24, issue 5 (2001): 982–982. https://doi.org/ 10.1017/S0140525X01320113

Iyengar, Shanto, Yphtach Lelkes, Matthew Levendusky, Neil Malhotra, and Sean J. Westwood. “The Origins and Consequences of Affective Polarization in the United States,” Annual review of political science 2019, Vol. 22: 129–146. https://doi.org/10.1146/annurev-polisci-051117-073034

Levinas, Emmanuel. Totalité et Infini: Essai sur l’extériorité. 14th ed. Paris: Librairie générale française, 1971.

Levinas, Emmanuel. Autrement qu’être ou au-delà de l’essence. 10th ed. Paris: Librairie générale française, 1978.

Lorelle, Paula. “L’expérience traumatique: Emmanuel Levinas et Claude Romano.” In: La raison et l’événement, autour de Claude Romano, ed. Philippe Cabestan, 47–71. Paris: Le Cercle Herméneutique, 2016. https://www.academia.edu/36757948/Lexp%C3A9rience_traumatique_Emmanuel_Levinas_et_Claude_Romano (accessed: January 30,2023).

Osler, Lucy. “WTF?! Covid-19, indignation, and the internet,” Phenomenology and the Cognitive Sciences 2023, vol. 22: 1215-1234. https://doi.org/ 10.1007/s11097-023-09889-z

Stockdale, Katie. “Moral Shock,” Journal of the American Philosophical Association 8, no. 3 (2022): 496–511. https://doi.org/ 10.1017/apa.2021.15




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2023.36.123-139
Data publikacji: 2023-12-31 21:51:42
Data złożenia artykułu: 2023-03-15 16:05:44


Statystyki


Widoczność abstraktów - 104
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Pierrick Simon

##submission.licenseURL##: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/