Szerokie rozumienie prawdy i niepesymistyczne ujęcie natury ludzkiej: forma i treść filozofii Oświecenia

Francesco Allegri

Streszczenie w języku polskim


Niniejszy artykuł charakteryzuje filozofię Oświecenia poprzez jej dwie zasadnicze cechy: na poziomie formalnym – szerokiej koncepcji prawdy, oraz na poziomie treściowym – niepesymistycznego ujęcia natury ludzkiej. Właśnie te dwa elementy odróżniają Oświecenie od innych form wolnomyślicielstwa, które istniały już w XVII i XVIII wieku. W szczególności odróżniają je od libertynizmu, w którym – na poziomie treści – odnaleźć można wiele tez, które później stały się charakterystyczne dla myślicieli oświeceniowych. Przykładowo, w kwestiach religijnych już w myśli libertynów pojawiają się stanowiska o charakterze deistycznym, ateistycznym czy agnostycznym. Jednakże w ramach libertynizmu prawdy tego rodzaju nie miały być upowszechniane. Powinny pozostawać wyłączną domeną arystokratycznej elity, ponieważ ich rozpowszechnienie uznawano za społecznie i politycznie niebezpieczne – mogło bowiem prowadzić do podważenia autorytetu religii objawionej bądź zakwestionowania istnienia Boga. Co więcej, libertynizm opierał się na pesymistycznej wizji natury ludzkiej, zakładającej jej fundamentalną ułomność i irracjonalność. Obie te cechy – elitarystyczna koncepcja prawdy oraz antropologiczny pesymizm – zostają przezwyciężone przez filozofię Oświecenia. Oświeceniowi myśliciele opowiadają się za powszechnym dostępem do prawdy oraz za optymistycznym przekonaniem o zdolności człowieka do rozumu, postępu i moralnego doskonalenia się.


Słowa kluczowe


Oświecenie; libertarianizm; ludzka natura; prawda; pesymizm antropologiczny; Wolter; Pascal

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bayle, Pierre. Dictionnaire historique et critique [1697, 1704 second edition]. English translation, with the title The Dictionary Historical and Critical of Mr. Peter Bayle. London, Knapton, 1734. Reprint New York: Garland Publishing, 1984.

Bayle, Pierre. Pensées diverses sur le comète [1682]. English translation: Various Thoughts on the Occasion of a Comet. Albany, NY: State University of New York Press, 2000.

Cohen, Joshua. Rousseau: A Free Community of Equals. Oxford: Oxford University Press.

D’Holbach, Paul Henri Thiry. Essai sur les préjugés, ou De l’influence des opinions sur les moeurs & le bonheur des hommes [1770]. Paris: Coda, 2007.

D’Holbach, Paul Henri Thiry. Système de la nature, ou des Lois du Monde Physique et du Monde Moral [1770)]. 2 volumes; English translation: System of Nature, edited by Robert D. Richardson. New York: Garland Press, 1984.

D’Holbach, Paul Henri Thiry. Le Bons Sense [1772]. Paris: Editions rationalists, 1971.

Diderot, Denis. Pensées sur l’interprétation de la nature [1754]. Paris: Flammarion, 2005.

Filangeri, Gaetano. La scienza della legislazione. Mariano del Friuli: Laguna, 2003–2004.

Fontanelle, Bernard Le Bouvier de. Nouvelles libertés de penser [1743]. In Oeuvres Complètes de Fontenelle, edited by Georges-Bernard Depping. Genève: Slatkine Reprints, 1968.

Fréret, Nicolas. Lettre de Thrasibule à Leucippe, edited by Sergio Landucci, Firenze: Olschky, 1986.

Helvétius, Claude-Adrien. De l’homme, de ses facultés intellectuelles et de son éducation [1772]. English translation: A Treatise of Man, His Intellectual Faculties and His Education. New York: Franklin, 1969.

Hobbes, Thomas. De Cive. Edited by Howard Warrender. Oxford: Clarendon Press, 1983.

Hobbes, Thomas. Leviathan [1651]. In Leviathan, with selected variants from the Latin edition of 1668, edited by Edwin Curley. Indianapolis: Hackett, 1994.

Hume, David. An Inquiry Concerning the Principles of Morals [1751]. Chicago: Open Court, 1930.

Huxley, Thomas Henry. Agnosticism: A Symposium. In The Agnostic Annual, edited by Charles Watt. London: Cattell, 1884.

Kant, Immanuel. Kritik der reinen Vernunft [1781, revised second edition 1787]. English translation: Critique of Pure Reason, edited by Paul Guyer and Allen W. Wood, Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Landucci, Sergio. I filosofi e i selvaggi. Torino: Einaudi, 2014.

La Mettrie, Julien Offray de. L’homme machine [1748]. English translation: Man a Machine. La Salle, ILL.: Open Court Press, 1912.

Melzer, Arthur M. The Natural Goodness of Man: On the System of Rousseau’s Thought. Chicago: University of Chicago Press, 1990.

Paganini, Gianni. La philosophie clandestine. Paris: Puf, 2005.

Pomponazzi, Pietro. Tractatus de immortalitate animae (On the Immortality of the Soul) [1516]. French translation: Traité de l’immortalitaté de l’âme, edited by Thierry Gontier. Paris: Les Belle Lettres, 2012.

Pascal, Blaise. Pensées [1670]. French edition, edited by Phillippe Sellier. Paris: Bordas/Classiques Garnier, 1991. English translation in Pensées and Other Writings, edited by Anthony Levi. Oxford: Oxford University Press, 1995.

Rousseau, Jean-Jaques. Discours sur l’origine et les fondements de l’inégalité parmi les hommes [1755]. English translation: Discourse on the Origin of Inequality. Indianapolis, Indiana: Hackett Publishing, 1992.

Rousseau, Jean-Jaques. Émile, ou de l’éducation [1762]. English translation: Emile or On Education, edited by Allan Bloom. New York: Basic Books, 1979.

Voltaire, Lettres écrites de Londres sur les Anglois et autres sujets [1734]. English translation: Philosophical Letters. Or, Letters Regarding the English Nations, edited by John Leigh, and Prudence L. Steiner. Indianapolis and Cambridge: Hackett Publishing Company, 2007.

Voltaire, Traité sur la tolérance [1763]. English translation: A Treatise on Tolerance and Other Writings, edited by Brian Masters. Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1994.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2025.39.9-22
Data publikacji: 2025-08-13 14:59:42
Data złożenia artykułu: 2025-04-29 02:07:15


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Francesco Allegri

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.