Oświecenie – nawigowanie między Scyllą omnipotencji Boga a Charybdą omnipotencji człowieka

Jacek Breczko

Streszczenie w języku polskim


Artykuł jest próbą spojrzenia na filozofię i kulturę oświecenia w sposób bardzo ogólny (z dużego dystansu) i zarazem w kontekście porównawczym: będę miał na uwadze epokę poprzedzającą i po nim następującą. Inspiracją są dla mnie refleksje Jerzego Stempowskiego, wybitnego znawcy i miłośnika oświecenia. Owo spojrzenie jest przede wszystkim pod „jednym kątem”: stosunku do ludzkich możliwości, do „potęgi człowieka”. Twierdzę, że oświecenie było opoką, w której dominował umiar i roztropność oraz wiara w „gradualny” postęp (jako reakcja na fanatyzm wojen religijnych), a przeto – w swoim mainstreamie – oświecenie było epoką pośrednią między średniowiecznym przekonaniem o omnipotencji Boga (nastawionym na konserwowanie scala naturae), a częstym w nowoczesności przekonaniem o omnipotencji człowieka. W oświeceniu wolność przestała być środkiem do dobra, a stała się wartością autoteliczną. W nowoczesności zaś wiara w omnipotencję człowieka przekształcała się nierzadko w wiarę w omnipotencję jednego człowieka uosabiającego klasę, naród lub ludzkość: wodza, przewodnika duchowego, quasi-Mesjasza. Przejście to dokonywało się na radykalnym gruncie ideowym, zarówno po prawej, jak i po lewej stronie ideowego spektrum: w radykalnym nacjonalizmie, w utopiach scjentystycznych, a szczególnie wśród egalitarnych utopistów i komunistów. Wiązało się z odrzuceniem liberalnej koncepcji wolności i powrotem do koncepcji wolności jako „zgody na dobrą konieczność”; wolności jako „akceptacji woli wodza”.


Słowa kluczowe


oświecenie; Jerzy Stempowski; omnipotencja; wolność; radykalizm; mesjanizm; utopizm; autorytaryzm

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Carlyle, Thomas. Bohaterowie. Tłum. nieznany. Kraków: Zielona Sowa, 2006.

Chaunu, Pierre. Cywilizacja wieku oświecenia. Tłum. Eligia Bąkowska. Warszawa: PWN, 1989.

Condorcet, Antoine Nicolas. Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje. Tłum. Ewa Hartleb, Jan Strzelecki. Warszawa: PWN, 1957.

Deklaracja niepodległości Stanów Zjednoczonych; https://biolog.pl/encyklopedia/index.php?haslo=Deklaracja_Niepodleg%C5%82o%C5%9Bci_Stan%C3%B3w_Zjednoczonych (dostęp: 26.05.2025).

Kant, Immanuel. „Co to jest Oświecenie?”. Tłum. Irena Krońska. W: Tadeusz Kroński, Kant. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1966.

Kowalczyk, Andrzej Stanisław. Kryzys świadomości europejskiej w eseistyce polskiej lat 1945–1977 (Vincenz-Stempowski-Miłosz). Warszawa: Quantum, 1990.

Manteuffel, Tadeusz. Narodziny herezji. Warszawa: PWN, 1964.

Manteuffel, Tadeusz. „W oczekiwaniu ery wolności i pokoju. Historiozofia Joachima z Fiore”. Przegląd Historyczny 1969, nr 60/2: 233–256.

Mickiewicz, Adam. „Oda do młodości”. W: Adam Mickiewicz, Poezje, t. 1. Lwów: Nakład Gu-brynowicza i Syna, druk W.L. Anczyca i Spółki, 1929. Reprint: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/oda-do-mlodosci.html (dostęp: 26.05.2025).

Milczarek, Michał. Z martwych was wskrzesimy. Filozofia Nikołaja Fiodorowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.

Popper, Karl Raimund. Nędza historycyzmu. Tłum. Stefan Amsterdamski. Warszawa: PWN, 1999.

Stempowski, Jerzy. Klimat życia i klimat literatury. Warszawa: Czytelnik, 1988.

Śniadecki, Jan. O pismach klasycznych i romantycznych, https://zanotowane.pl/1069/4716/ (dostęp: 26.05.2025).

Wojtczak, Jerzy. „Pojęcie kultu Boga w «Divinae institutiones» Firmianusa Laktancjusza”. Studia Theologica Varsaviensia 1980, nr 18/2: 307–312.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2025.39.79-98
Data publikacji: 2025-08-13 14:59:52
Data złożenia artykułu: 2025-05-26 14:47:58


Statystyki


Widoczność abstraktów - 0
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2025 Jacek Breczko

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.