Obraz matki i obraz ojca w percepcji młodzieży przebywającej w placówkach opiekuńczo- -wychowawczych typu socjalizacyjnego

Lilianna Klimek

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Gdy rodzina przestaje wypełniać swe funkcje, nie sprzyja rozwojowi swoich członków, a wszelkie możliwe działania na rzecz integralności rodziny okażą się bezskuteczne, konieczne staje się umieszczenie dziecka w środowisku zastępczym. Dla rozwoju wychowanka domu dziecka ogromne znaczenie ma obraz rodziców jaki istnieje w jego świadomości, gdyż odgrywa on istotną rolę w regulacji stosunków jednostki ze światem, a także ukierunkowuje pracę z rodziną.

Cel badań: Celem podjętych badań jest diagnoza obrazu matki i ojca w percepcji młodzieży wychowującej się w domu dziecka.

Metoda badań: W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Wzięło w nich udział 67 wychowanków domów dziecka z województwa lubelskiego oraz 66 osób wychowujących się w pełnych rodzinach własnych.

Wyniki: Obraz rodziców u sierot społecznych jest mniej korzystny niż u młodzieży wychowującej się w domu rodzinnym. Ponadto ocena postaw rodzicielskich ojca, jego akceptacja oraz postawy wobec niego są istotnie mniej korzystne w grupie młodzieży z domów dziecka.

Wnioski: Istnieje potrzeba profesjonalnej diagnozy obrazu rodziny wychowanka domu dziecka, zapewniająca właściwe ukierunkowanie pracy wychowawczej i terapeutycznej z dzieckiem i z rodziną.


Słowa kluczowe


dom dziecka; instytucjonalna piecza zastępcza; obraz matki; obraz ojca; rodzina

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baran B. (1981). Rola więzi społeczno – emocjonalnej w kształtowaniu osobowości dziecka. Warszawa – Poznań: PWN.

Czeredrecka B. (1999). Klimat i atmosfera życia w domu dziecka, a zaburzenia rozwoju i zachowania sierot społecznych. W: G. Gajewska, M. Haine (red.). Sieroctwo społeczne i jego kompensacja (s. 113-119). Zielona Góra: WSP

Doliński A., 1999, Tworzenie i akceptacja wzorów zachowań przez dzieci z domów dziecka i pełnych rodzin. W: G. Gajewska, M. Haine (red.) Sieroctwo społeczne i jego kompensacja (s. 157-161). Zielona Góra, WSP.

Doliński D., Strelau J. (2012). Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 2. Gdańsk: GWP.

Firlit E. (1984) Rodzina w świadomości młodzieży z domu dziecka. Problemy Rodziny, 3, 16-24.

Gomułka E. (2002). Reintegracja rodzin wychowanków. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 1, 26-27.

Jaworowska A., Matczak A. (2008) Test Niedokończonych Zdań Rottera. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Jaworska – Maj H., 1987, Wychowankowie domów dziecka o swojej rodzinie. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 10.

Jurga M. (1975). Z badań nad rozwojem osobowości dorastających wychowanek Państwowych Domów Dziecka. Psychologia Wychowawcza, 5.

Kozak S., 1986, Sieroctwo społeczne. Psychologiczna analiza zaburzeń w zachowaniu się wychowanków domów dziecka. Warszawa: PWN.

Kozielecki J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Król A. (1992). Sytuacja emocjonalna wychowanków domów dziecka. Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 5- 6, 245-248.

Matyjas B. (1995). Rodzice wychowanków domu dziecka. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 2, 32.

Obijalski M. (2008). Modele pracy z wychowankiem. W: M. Krawiec (red.). W stronę zmian… Specyficzne modele opieki i pracy z wychowankiem. Łódź, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, 39-68.

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (DZ.U.2019 poz.1111 z późniejszymi zmianami).

Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J. (2014). Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. W: A. I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania. Seria I, Tom 5 [pozyskano z: eduentuzjasci.pl/image/.../NDN_Rozwoj_dziecka_5_Wczesna_faza_dorastania.pdf]

Plopa M. (2019). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Poraj G. (1985). Wychowankowie domów dziecka o swoich rodzinach. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 6.

Regulska A. (2016). Odejście od instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym? Zmiany w funkcjonowaniu placówek opiekuńczo – wychowawczych w latach 2000-2014. Społeczeństwo i Rodzina, 4, 85-99.

Rembowski J. (1986). Postawy uczuciowe dzieci wobec dorosłych członków rodziny. W: M. Ziemska (red.). Rodzina i dziecko. (s. 127-142) Warszawa: PWN

Skwara D. (1977). Zależność między poziomem aktywności społecznej dzieci a ich percepcją więzi emocjonalnej w rodzinie. Psychologia Wychowawcza, 5.

Socha W. (1984). Stosunek wychowanków domów dziecka do swych rodziców. Problemy Rodziny, 3, 11-15.

Turos M. (1990). Wychowankowie domu dziecka o rodzinie. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 5-6, 187-192.

Zaborowski Z. (1994). Współczesne problemy psychologii społecznej i psychologii osobowości. Warszawa: Profi.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.1.157-174
Data publikacji: 2021-04-16 14:27:15
Data złożenia artykułu: 2019-06-30 19:16:24


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1211
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 962

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Lilianna Klimek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.