Świadomość zdrowotna jako realny fenomen w świetle rozważań Johna R. Searla. Obecność pojęcia w pedagogice zdrowia

Izabella Maria Łukasik

Abstract


Pedagogika zdrowia jako subdyscyplina pedagogiki boryka się z problemem określenia jej tożsamości. Jedną z istotnych spraw jest opracowanie pojęć, którymi można posługiwać się w jej obszarze. Takim pojęciem jest świadomość zdrowotna, mająca wiele różnych określeń. Celem obecnej pracy jest wskazanie na dwuwymiarową strukturę świadomości zdrowotnej: 1) apercepcja kondycji zdrowotnej i jej kontekstów, 2) pragmatyczność świadomości zdrowotnej. Uzasadnieniem dla tego ujęcia są rozważania Johna R. Searla dotyczące świadomości.


Keywords


świadomość zdrowotna, model, pedagogika zdrowia

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Agarwal, G., Pirrie, M., Angeles, R., Marzanek, F., Parascandalo, J. (2019). Development of the Health Awareness and Behaviour Tool (HAB iT): reliability and suitability for a Canadian older adult population. Journal of Health, Population and Nutrition, 38(1). DOI: 10.1186/s41043-019-0206-0.

Choi, J. (2019). The Association Between Health Conditions, Consciousness, Involvement, and Knowledge and Dietary Supplement Intake among University Students in South Korea. International Journal of Environmental Research Public Health, 16(20): 4028. DOI : 10.3390/ijerph16204028.

Dutta, M.J. (2007). Health information processing from television: The role of health orientation. Health Communication, 21(1), 1–9. DOI : 10.1080/10410230701283256.

Dutta-Bergman, M.J. (2004). An alternative approach to social capital: Exploring the linkage between health consciousness and community participation. Health Communication, 16(4), 393–409. DOI :10.1207/s15327027hc1604_1.

Dutta-Bergman, M.J. (2006). A formative approach to strategic message targeting through soap operas: Using selective processing theories. Health Communication, 19(1), 11–18. DOI: 10.1207/s15327027hc1901_2.

Fedyn, B. (2017). Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna (wybrane zagadnienia). W: B. Zawadzka. T. Łączka (red.). Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce (s. 75–81). Kielce: Wyd. UJK.

Foucault, M. (2010). Historia seksualności. Tłum. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Gaweł, A. (2017). Refleksje wokół tożsamości naukowej pedagogiki zdrowia. W: B. Zawadzka. T. Łączka (red.). Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce (s. 15–28). Kielce: Wyd. UJK.

Gaweł, A. (2011). Świadomość zdrowotna jako kategoria wyznaczająca cele edukacji Zdrowotnej. W: A. Gaweł. B. Bieszczad (red). Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji (s. 83–99). Kraków: Wyd. UJ.

Gould, S.J. (1990). Health consciousness and health behavior: the application of a new health consciousness scale. American Journal of Preventive Medicine, 6(4), 228–237.

Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Olsztyn: Wyd. UWM.

Hong, H. (2009). Scale development for measuring health consciousness; Re-conceptualization. Downloaded from: https://instituteforpr.org/wpcontent/uploads/

ScaleDvlpmentMeasuring.pdf (access: 12.05.2018).

Iversen, A.C., Kraft, P. (2006). Does socio-economic status and health consciousness influence how women respond to health related messages in media? Health Education Research, 21(5), 601–610. DOI: 10.1093/her/cyl014.

Kraft, F.B., Goodell, P.W. (1993). Identifying the health-conscious consumer. Journal of Health Care Marketing, 13(3), 18–25.

Mesanovic, E., Kadic-Maglajlic, S., Cicic, M. (2013). Insights into Health Consciousness in Bosnia and Herzegovina. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 81, 570–575.

Searle, J.R. (2010). Umysł. Krótkie wprowadzenie. Tłum. J. Karłowski. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Syrek, E. (2019). Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki. Pedagogika Społeczna, 2(72), 9–23. DOI: 10.35464/1642-672X.PS .2019.2.01.

Woźniak, M., Brukwicka, I., Kopański, Z., Kollár, R., Kollárová, M., Bajger, B. (2015). Zdrowie i kultura zdrowotna. Journal of Clinical Healthcare, 4, 10–14.

Zaborowski, Z. (2000). Teoria treści i form świadomości. Warszawa: Żak.

Zimbardo, P.G. (1994). Psychologia i życie. Tłum. J. Radzicki. F.L. Ruch. Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.11-21
Date of publication: 2020-12-23 16:16:27
Date of submission: 2020-02-18 11:17:34


Statistics


Total abstract view - 551
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 346

Indicators





Copyright (c) 2020 Izabella Maria Łukasik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.