Young people about career – career perception in adolescence and early adulthood
Abstract
Abstract
Introduction
Research and observations highlight the multiplicity of career patterns in the culture of postmodern societies. This phenomenon is inextricably linked to the emergence of a new, opaque social order in which the socio-cultural situation forces the abandonment of the linear narrative of life.
Research objectives
The primary aim of the research was to characterize and describe the perceptions, views, evaluations and attitudes of young people regarding the postmodern career construct. They have been captured at two stages immediately preceding the transition:
- from middle school education to high school and technical schools (15-16 year olds, sample size 179 respondents) and
- from higher education to the labour market (age range of respondents 20-30 years, sample size 223 respondents).
Research method
As part of the diagnostic survey the author's original questionnaire Career in Postmodern Reality has been applied. Only open-ended questions included within have been used, which allowed the respondents to speak freely, and then the answers were analyzed qualitatively.
Results
The ways of perceiving and defining a career and associations connected with it were presented. Also categories of people who, according to youth at the stage of adolescence and early adulthood, successfully pursue careers, as well as catalysts and inhibitors of careers mentioned in the statements of young people were discussed.
Conclusions
A review of the respondents' narratives leads to the following insights, among others. For them, career means the following:
- the need for achievements and successes, which are defined by others; the pattern of a career related to promotion, prestige and material gratification is most often evoked;
- the need to make it public, to appear in the media world, in virtual space;
- popularity and fame as an important component of a desired career;
- the inability to defer gratification in the professional sphere;
- perceiving dissonances in career development: on the one hand, valuing activity, creativity as catalysts for success, on the other hand, conformism, using patronage, connections;
- attributing the responsibility for failures and difficulties in career development to the outside.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bibliografia
Babbie E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Bańka A.(2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: PRINT – B
Baruch Y. (2004). “Transforming careers: from linear to multidirectional career paths. Organizational and individual perspectives”. Career Development International. 9 (1), 58-73; https://doi.org/10.1108/13620430410518147
Baruch Y. (2006). “Career development in organizations and beyond: Balancing traditional and contemporary viewpoints”. Human Resource Management Review, 16 (2), 125-138; https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2006.03.002
Bauman Z. (1960). Kariera. Cztery szkice socjologiczna. Warszawa: Iskry
Bauman Z. (2000). Globalizacja. Warszawa: PIW
Bauman Z. (2007a). Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Sic! s.c.
Bauman Z.(2007b). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie
Beck U.(2002).Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Buehler Ch.(1999). Bieg życia ludzkiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Cybal-Michalska A. (2016). “Młodzież w relacji do kariery jako „własności” zawodu albo „roli zawodowej” – perspektywa funkcjonalno-strukturalna”. Studia Edukacyjne, 38, 61-70
Cybal-Michalska A.(2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Erikson E.H.(2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka
Giddens A.(2007). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Guichard J., Huteau M. (2005) Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Jacyno M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Jakimiuk B. (2019). Wartości Postawy Wybory. Aksjologiczna koncepcja realizacji kariery. Lublin: KUL
Marody M.(2014). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Melosik Z.(2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Piorunek M. (2009). Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Piorunek M. (2010). “Od stabilizacji do chaosu zawodowego. Scenariusze biografii zawodowych etapu średniej dorosłości”. Studia Edukacyjne, 14, 67-89
Piorunek M. (2016). “Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy”. Studia Edukacyjne, 38, 83-96
Piorunek M. (2017). “Career in the narratives of early adolescents”. / “Kariera w narracjach młodzieży na etapie wczesnej adolescencji”. Culture-Society-Education /Kultura-Społeczeństwo-Edukacja 1(11), 37-49/39-52; https://doi.org/10.14746/kse.2017.11.3
Piorunek M.(2015). “Kariera zawodowa w ponowoczesnej rzeczywistości. Nowy paradygmat i jego edukacyjno-pomocowe implikacje”. W:J. Matejek, K. Białożyt (eds.), Praca w życiu człowieka i jej społeczno-edukacyjne uwarunkowania (pp.15-29) Kraków: Wydawnictwo „skriptum”
Piorunek M., Kozielska J., Drabik-Podgórna V., Podgórny M. (2020): “Postmodern market scenarios andcareer patterns: Challenges for education”. African Journal of Career Development, 2(1), 1-8
Sarzyńska-Mazurek E. (2013). Perspektywa przypadkowych zdarzeń w karierach doradców zawodowych. Lublin: Wydawnictwo UMCS
Savickas, M. L. (2012). “Life Designe: A Paradigme for Career Intervention in the 21st Century”. Journal of Counseling & Development, 90, 13 – 19; https://doi.org/10.1111/j.1556-6676.2012.00002.x
Savickas, M.L. (2011). Career counseling. Washington: APA.
Suchar M. (2003). Kariera i rozwój zawodowy. Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr
Tomaszewska-Lipiec R. (2018). Praca zawodowa – życie osobiste. Dysonans czy synergia?. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.87-106
Date of publication: 2021-07-08 10:34:16
Date of submission: 2021-03-22 19:46:56
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.