The values of contemporary music in the context of the content school education

Mirosław Grusiewicz

Abstract


Introduction: This paper is devoted to contemporary music, its value and its presence in schools of general education. Research Aim: The aim is to show that many phenomena of the contemporary music culture, even songs which are commonly regarded as a part of pop culture, have some artistic value and should be included in school curricula.  Evidence-based Facts: The general practice of school music education is based on the Polish concept of music education, which was developed in the 70s of the 20th century. One of the alternatives promoted by some of the media is the so-called pop culture education. The participants of the educational activity rely on the joint measures of art, leaving them on the margins of their artistic interests. Summary: The article not only critically assesses school practice based on the Polish concept of music education and some assumptions and demands of pop-cultural education, but also proposes alternative solutions. The overriding idea is the necessity to base education (which should be the practice of music rather than learning about music) on contemporary works with undeniable artistic values. Looking for such works, the author relies on his own classification, in which the basic categories are ‘subtlety’, ‘originality, uniqueness’ and ‘the creator’s intention’.


Keywords


music education, pop-cultural education, forms and content of teaching, contemporary popular and art music, artistic values

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Czapińska, K. (2015). Muzyka popularna w edukacji szkolnej. Wychowanie Muzyczne, 4 (296), s. 19–22.

Flis, M., Klimczyk, W. (2017). Brzmienia kultury: wyobraźnia muzyczna w naukach o kulturze. Kultura Współczesna, 3, s. 130−143. https://doi.org/10.26112/kw.2017.96.13

Frith, S. (2011). Sceniczne rytuały: o wartości muzyki popularnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gadamer, H. G. (1993). Aktualność piękna: sztuka jako gra, symbol i święto. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Gracyk, T. (2007). Listening to Popular Music: Or, How I Learned to Stop Worrying and Love Led Zeppelin. Michigan: University of Michigan Press.

Ingarden, R. (1973). Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości. Kraków: PWM.

Jakubowski, W. (2020). Muzyka popularna jako obszar edukacji kulturalnej, czyli kilka pytań możliwe strategie w edukacji popkulturowej. W: A. Białkowski. W. J. Burszta (red.). Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu. (s. 235−255). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, Wydawnictwo Uniwersytetu SWPS.

Kenar, S. (2008). Rock progresywny i jego specyfika. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 1 (258), s. 45–61.

Kirmuć, M. (2000). Narodziny gwiazdy – Queen: schody do nieba. Tylko Rock, 12 (112), s. 28−31.

Lutosławski, W. (1999). Postscriptum. Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich.

Michalak, M. (2011). Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Piotrowski, G. (2003). Zrozumieć krzyk: w stronę muzykologii rocka. W: W. J. Burszta. M. Rychlewski (red.). Między duszą a ciałem: a po co nam rock (s. 39−64). Warszawa: Twój Styl.

Ross, A. (2011). Reszta jest hałasem: słuchając dwudziestego wieku. Warszawa: PIW.

Siwak, W. (1993). Estetyka rocka. Warszawa: Semper.

Smoleńska-Zielińska, B. (2020). Muzyka „rzecz wielce złożona” – w codzienności i edukacji. W: A. Białkowski. W. J. Burszta (red.). Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu (s. 217−233). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, Wydawnictwo Uniwersytetu SWPS.

Smoleńska-Zielińska, B. (1991). Przeżycie estetyczne muzyki. Warszawa: WSiP.

Willis, P., (2005). Wyobraźnia etnograficzna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Żywiołek, A. (2020). „Children of the Revolution” – od Wagnera do Hendrixa (i nie tylko). „(Pop)kultura ucha” i „technologia ducha” wobec rewolucji estetycznych XIX i XX wieku. W: A. Białkowski. W. J. Burszta (red.). Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu (s. 15−30). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, Wydawnictwo Uniwersytetu SWPS.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.167-179
Date of publication: 2021-07-08 10:34:26
Date of submission: 2021-04-11 19:58:32


Statistics


Total abstract view - 1546
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 719

Indicators





Copyright (c) 2021 Mirosław Grusiewicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.