A Conceptual Map of Academic Knowledge as an Image of the Condition of Universities

Kazimierz Przyszczypkowski

Abstract


Introduction

The article confronts the concept of academic knowledge, pointing to the main overlapping and interpenetrating areas of science.

Research aim

The aim of the article is to show the consequences of the fusion / clash of distant disciplines and the consequences of closing the narrative within one-dimensional paradigms. The aim of the text is also an attempt to look at the problems of the construction of academic knowledge.

Evidence-based facts

When building a knowledge-based society, it is worth taking the path of cognitive and scientific diversity that will allow us to maintain a balance in times that are uncertain for us. it is worth paying attention to diversity, which is the basic manifestation of the architecture of academic knowledge. This is its value and foundation. This differentiation also contains the message that non-scientific cognition (a) has a verbal form, lasts and has its infinity. Diversity and the resulting difference in defining specific problems in the architecture of academic knowledge should be treated equally, as it is not a difference in value.

Summary

A conceptual map of academic knowledge reflects the scientific and didactic condition of universities. The type and nature of these concepts indicate the scope of research and education. They are also an expression of the degree of autonomy of universities. The article is a proposal to build academic knowledge from the perspective of a generation, breaking the existing horizontal research perspective and opening up to a vertical perspective, simultaneously embracing various areas of science.


Keywords


concept map, academic knowledge, diversity, different, interdisciplinarity

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Brzeziński, J., Wallas, T. (2019). Wprowadzenie. W: J. Brzeziński i T. Wallas (red.) Uniwersytet XXI. Między uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Drozdowicz, Z.. (2019). Korporacyjny i świątynny typ kultury akademickiej W: J. Brzeziński, T. Wallas (red.). Uniwersytet XXI. Między uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.

Figlerowicz, M., Stolarek, I. (2021). Genomika w poznawaniu naszej przeszłości. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Filipowicz, S. (2020). Kultywując fikcję w żelaznej klatce rozumu i kilka uwag dotyczących wiedzy, władzy i demokracji. Nauka, 3, 17-48.

Heller, M. (2009). Jak być uczonym. Kraków: Wyd. Znak.

Kodeks Etyki Pracownika Naukowego. (2020). Nauka.

Legocki, A.. (2021). Czy tak się właśnie zaczęło? Hipotezy i dylematy wokół pojawiania się życia. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Marciniec, B. (2021). Synergia nauki i biznesu. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy . Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Mlodinow, L., Hawking, S. (2020). O przyjaźni i fizyce. Poznań: Wyd. Zysk i Spółka.

Pokorska, B., Węcławski, T. (2007). Pracownia Pytań Granicznych UAM. Idea i pierwsze doświadczenia. Nauka 4, 61-78.

Pokorska, B. (obecnie Polak), Węcławski T. (obecnie Polak) (2007). Kolonizacja cudzego świata. Tygodnik Powszechny, 44.

Polak, T. (2021). Krytyka religijnego poszukiwania sensu wobec Szoa. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Potulicka, E. (2021). Uniwersytet neoliberalny. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Przyszczypkowski, K., Cytlak, I. (2021). Architektura wiedzy akademickiej. Otwarte przestrzenie dyskursu. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak. Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Przyszczypkowski, K. (2012). Polityczność (w:) edukacji. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Sztompka, P. (2019). Misja uniwersytetu dzisiaj. W: J. Brzeziński, T. Wallas (red.). Uniwersytet XXI. Między uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Wolff-Powęska, A. (2021). Tak umierają demokracje. W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.

Wronkowska, S. (2021). Czy prawo jest zdolne obronić demokratyczne państwo prawa? W: K. Przyszczypkowski, I. Cytlak (red.). Uniwersytet. Wspólnota różnorodności i różnicy. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.7-24
Date of publication: 2021-12-31 11:12:45
Date of submission: 2021-07-23 20:41:56


Statistics


Total abstract view - 860
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 485

Indicators





Copyright (c) 2021 Kazimierz Przyszczypkowski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.