Generations towards COVID-19 Pandemic

Agnieszka Ewa Barczykowska, Katarzyna Pawełek

Abstract


Introduction: Generation affiliation is an important variable, differentiating perception and taking behaviour strategies in difficult situation of the pandemic.

Research Aim: The aim of the article is to present the characteristics of modern generations and the differences between them in terms of experiencing/ the COVID-19 pandemic.

Evidence-based Facts: The review and critical analysis of Polish and English literature of the subject, available reports and reportswas used as a method. Based on scientific literature and studies, the characteristics of modern generations were presented: Builders, Baby Boomers, Generation X, Millennials (Generations Y and Z), Alpha. The focus was on their chosen specific characteristics. The intergenerational differences in life experiencing and the consequences of the COVID-19 pandemic are shown.

Summary: The analyses indicate that each generation, to varying degrees, has faced the problem of coping with losses in three areas: behavioral and biological, psychosocial and material.

Conclusion: Covid-19 pandemic did not leave any of the presented generations without its influence. Apart from shared experiences and consequences, each generations has its own problems. There problems being identified is key to introduce assistance actions and overcoming of pandemic's negative aftermath.


Keywords


: generations, COVID-19 pandemic, areas of support/intervention

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bartodziej, M. (2020). Seniorzy pukają do e-sklepów. Puls Biznesu, 20 grudnia. Pobrano 14, Sierpnia, 2021 z: https://www.pb.pl/seniorzy-pukaja-do-e-sklepow-1103786.

Becker, H. A. (2008). Generations in European Science and Society. W: H. A. Becker, J.J.F. Schroots (ed.). Releasing the Potentials of Senior Scholars and Scientists. Emerging Productivity in a New Era (s. 51-80). Amsterdam: ERGO.

Białecka, B. (2017). Kidults – życie pasożyta. Polonia Christiana, 57, 41-43.

Black, T., C. (2020). Just a Robot Keeping it Real. Journal of Art, Media, and Visual Culture, 1, (1), 44-59. Pobrane 19, Sierpnia, 2021 z: https://ojs.lib.uwo.ca/index.php/tba/issue/view/892.

Brooks-Hay, O., Burman, M., Mirza, N., Reed, D., Saunders, K., Shaw, A., Wiseman, P. (2020). Domestic Abuse & Sexual Violence, w: Left Out and Locked Down. Impact of Covid-19 Lockdown for Marginalized Groups in Scotland. Report of the Scotland in Lockdown Study, December, University of Glasgow, s. 84-85. Pobrane 19, Sierpnia, 2021 z: https://scotlandinlockdown.files.wordpress.com/2020/12/scotlock_project_report_full_dec2020-2.pdf.

Chodkiewicz, J. (2020). Raport z pierwszej części badań: życie w dobie pandemii. Łódź. Pobrano 19, Sierpnia, 2021 z: http://psych.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2020/05/RAPORT-PIERWSZY-ETAP.pdf.

Diepstraten, I., Ester, P., Vinken, H. (1999). Talkin’ ‘Bout My Generation. Ego and Alter Images of Generations in the Netherland, The Netherlands’ Journal of Social Science, 35, 2, 91-109. Pobrane 18, Sierpnia, 2021 z: http://henkvinken.nl/wp-content/uploads/2019/09/talkingboutmygeneration.pdf.

Dragan, M., Skrodzka, M., Gajewski, P. (2020). Stresory, radzenie sobie oraz symptomy zaburzenia adaptacyjnego w czasie pandemii COVID-19, Uniwersytet Warszawski, Europejskie Towarzystwo Badań nad Stresem Traumatycznym, Warszawa, wrzesień. Pobrane 18, Sierpnia, 2021 z: http://psych.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/98/2021/01/Raport_Covid-19_PL.pdf.

El-Gabalawy, R., Sommer, J. L. (2021). “We Are at Risk Too”: The Disparate Mental Health Impacts of the Pandemic on Younger Generations, The Canadian Journal of Psychiatry, 11, 1-11. Pobrane 18, Sierpnia, 2021 z: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0706743721989162. https://doi.org/10.1177%2F0706743721989162

Federacja Konsumentów (2021). Wykluczenie cyfrowe podczas pandemii. Dostęp oraz korzystanie z internetu i komputera w wybranych grupach społecznych, Warszawa. Pobrane 14, Sierpnia, 2021 z: http://www.federacja-konsumentow.org.pl/s,1479,wykluczenie-cyfrowe-podczas-pandemii.html.

Field, A. (2021). The Lasting Impact of COVID-19 by Generation. Daytona Beach: Brown & Brown Insurance, 1-7. Pobrano 12, Sierpnia, 2021 z: https://www.bbinsurance.com/wp-content/uploads/2021/05/Brown-Brown-Lasting-Impact-of-COVID-by-Generation-White-Paper.pdf.

Firlej, M., Józefiak, B., Kowalska, K., Łach, O., Łukasik, M., Pałka, M., Pęczek, R., Piskorz, K., Przybył, A., Wolecka, P. (2021). Raport o samotności 2021. Pierwszy rok pandemii, Szlachetna Paczka, Warszawa. Pobrano 14, Sierpnia, 2021 z: https://www.szlachetnapaczka.pl/raport-o-samotnosci/.

Fundacja Dorastaj z Nami (2020). Trauma w dobie pandemii. Przewodnik Fundacji Dorastaj z Nami. Warszawa. Pobrane 18, Sierpnia, 2021 z: https://dorastajznami.org/wp-content/uploads/2020/07/Przewodnik-Fundacji-Dorastaj-z-Nami_Trauma-w-dobie-pandemii.pdf.

Generation coronavirus (2020). The Lancet, 395, June 27, s. 1949. Pobrane 17, Sierpnia, 2021 z: https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(20)31445-8.pdf.

Giddens, A. (2012). Socjologia, Warszawa: PWN.

Gliński, Z., Żmuda, A. (2020). Epidemie i pandemie chorób zakaźnych. Życie Weterynaryjne, (9) 5, 554-560. Pobrane 14, Sierpnia, 2021 z: https://www.vetpol.org.pl/dmdocuments/ZW-09-2020-02.pdf .

Gnaulati, E. (2016). To normalne!. Kraków: Znak.

Godawa, G. (2020). “A Forced, Necessary Inconvenience” – Distance Learning in the Covid-19 Pandemic Situation from the Parent’s Perspective. Konteksty Pedagogiczne, 2, 15, 207-225. Pobrane 19, Sierpnia, 2021 z: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/278/225. https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.27

González-Sanguino, C., Ausin, B., Castellanos, M. Á., Saiz, J., López-Gómez, A., Ugidos, C., Muñoz, M. (2020). Mental consequences during the initial stage of the 2020 Coronavirus pandemic (COVID-19) in Spain. Brain, Behavior, and Immunity, 87, 172-176. Pobrane 18, Sierpnia, 2021 z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7219372/pdf/main.pdf. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.05.040

Gusto-Alonso, A., García-Dantas, A., González-Vázquez, A. I., Sánchez-Martín, M., del Río-Casanova, L. (2020). How did Different Genreations Cope with the Covid-19 Pandemic? Early Stages of the Pandemic in Spain. Psicothema, 32 (4), 490-500. Pobrane 18, Sierpnia, 2021 z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33073754/. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.168

Heitzman, J. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne. Psychiatria Polska, 54, 187-198. Pobrane 14, Sierpnia, 2021 z: http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_2_2020/187Heitzman_PsychiatrPol2020v54i2.pdf. https://doi.org/10.12740/PP/120373

Honoré, C. (2011). Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!. Warszawa: Drzewo Babel.

Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniowa. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 97, 1964, 387-388. Pobrano 18, Sierpnia, 2021 z: https://www-arch.polsl.pl/wydzialy/ROZ/ZN/Documents/z97/30_po_rec_034_Hysa.pdf.

Kabali, H. K., Irigoyen, M. M., Nunez-Davis, R., Budacki, J.G., Mohanty, S.H., Leister, K.P., Bonner, R.L. (2015). Exposure and Use of Mobile Media Devices by Young Children. Pediatrics, 136, 6/ December. Pobrane 20, Sierpnia, 2021 z: https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2015/10/28/peds.2015-2151.full.pdf. https://doi.org/10.1542/peds.2015-2151.

Kliombka-Jarzyna J., Kuba M., Stankiewicz A., Staszewska E., Warwas I., Wiktorowicz J., Woszczyk P. (2016). Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kowalczyk-Anioła, J., Szafrańska, E., Włodarczyk, B. (2014). Dialog międzypokoleniowy w turystyce. W: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Międzypokoleniowe aspekty turystyki (s. 41-54), Warszawa: Wyd. PTTK "Kraj".

Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej (2020). Potrzeby i zdrowie Seniorów podczas pandemii COVID-19. Raport z badania przeprowadzonego przez Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej na zlecenie programy społecznego Adamed dla Seniora, Warszawa. Pobrane 15, Sierpnia, 2021 z: https://kigs.org.pl/raport-potrzeby-i-zdrowie-seniorow-podczas-covid-19/.

Kutwa, K. (współpraca:. Kubisiak, A., Suwalski, J. (2021). Corona Generation. Growing up in a Pandemic. Polish Economic Institute, Warsaw. Pobrane 16, Sierpnia, 2021 z: https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2021/03/PIE-Corona-Generation.pdf.

Lotzin, A., Acquarini, E., Ajdukovic, D., Ardino, V., Böttche, M., Bondjers, K.. Bragesjö, M., Dragan, M., Grajewski, P., Figueiredo-Braga, M., Gelezelyte, O., Javakhohvili, J.D., Kazlauskas, E., Knefel, M., Lueger-Schuster, B., Makhashvilli, N., Mooren, T., Sales, L., Stevanovic, A., Schäfer, I. (2020). Stressors, coping and symptoms of adjustment disorder in the course of the COVID-19 pandemic – study protocol of the European Society for Traumatic Stress Studies (ESTSS) pan-European study. European Journal of Psychotraumatology, 11, 1. Pobrane 19, Sierpnia, 2021 z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/20008198.2020.1780832. https://doi.org/10.1080/20008198.2020.1780832.

Mackay H., (1998). Three Generations: The Changing Values and Political Outlook of Australians. Papers on Parliament, 1. Pobrane 6, Sierpnia, 2021 z: https://www.aph.gov.au/senate/~/~/link.aspx?_id=55EBCBDD06BE48DD83503B1956A7366B&_z=z.

Majewska, M. (2020). Śmiertelność COVID-19 w Polsce i na świecie, Puls Medycyny, 12.11. Pobrano 10, Sierpnia, 2021 z: https://pulsmedycyny.pl/smiertelnosc-covid-19-w-polsce-i-na-swiecie-1006754.

Makaruk, K., Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Warszawa: Fundacja Dziejmy Dzieciom Siłę. Pobrane 14, Sierpnia, 2021 z: https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf.

Maples, M.F. (2007). Spirituality, wellness and the ‘Silver Tsunami’: Implications for counseling. Pobrano 18, Sierpnia, 2021 z: https://www.counseling.org/resources/library/VISTAS/2007-V-online-MSWord-files/Maples.pdf.

Maples, M.F., Abney P.C. (2006). Baby Boomers Mature and Gerontological Counseling Comes of Age. Journal of Counseling & Development, Winter, 84, 3-9.

Marczewski, P. (2020). Epidemia nierówności w edukacji. Komentarz. Forum Idei, Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego, 1-5.

Mazur, J. (2016). Oblicze fenomenu kidults. Tarnowskie Studia Teologiczne, 35 (2), s. 41-50.

Mazza, C., Ricci, E., Biondi, S., Colasanti, M., Ferracuti, S., Napoli, Ch., Roma, P. (2020). A Nationwide Survey of Psychological Distress among Italian People during the COVID-19 Pandemic: Immediate Psychological Responses and Associated Factors, International Journal of Environmental Research and Public Health”, 17(9), 3165. Pobrane 18, Sierpnia, 2021 z: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/9/3165. https://doi.org/10.3390/ijerph17093165

McCrindle, M., Wolfinger, E. (2011). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations, Sydney: UNSW Press.

Mielczarek-Żejmo, A. (2005). Pojęcie traumy w naukach społecznych. Kultura i Edukacja, 1, 7-21.

Murzyn, M., Nogieć J. (2015). Deklarowane wartości w opinii przedstawicieli wybranych pokoleń, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 1 (3), 373-380. Pobrane 18, Sierpnia, 2021 z: https://ojs.wsb.wroclaw.pl/index.php/WSBRJ/article/view/141. https://doi.org/10.29015/cerem.141

Panchal, U., Salazar de Pablo, G., Franco, M., Moreno, C., Parellada, M., Arango, C., Fusar-Polo, P. (2021). The impact of COVID-19 lockdown on child and adolescent mental health: systematic review. European Child & Adolescent Psychiatry, 18 August. Pobrane 26, Sierpnia, 2021 z: https://link.springer.com/article/10.1007/s00787-021-01856-w.

https://doi.org/10.1007/s00787-021-01856-w

Peszat, K., Cybulska, M., Murawska, E., Nowakowska, G. (2020). Pokolenie gniazdowników w Polsce, Warszawa: Urząd Statystyczny. Pobrane 19, Sierpnia, 2021 z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/6330/6/1/1/pokolenie_gniazdownikow_w_polsce.pdf

Pietrobelli, A., Pecoraro, L., Ferruzzi, A., Moonseong, H., Faith, M., Zoller, T., Antoniazzi, F., Piacentini, G., Fearnbach, S.N., Heymsfield, S.B. (2020). Effects of COVID-19 Lockdown on Lifestyle Behaviors in Children with Obesity Living in Verona, Italy: A Longitudinal Study. Obesity, 28, 8/August, s. 1382-1385. Pobrano 19, Sierpnia, 2021 z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/oby.22861. https://doi.org/10.1002/oby.22861.

Raport Bezpieczeństwo w Internecie wśród dzieci 8-16 lat (2000), TREND MICRO, czerwiec. Pobrane 19, Sierpnia, 2021 z: https://resources.trendmicro.com/rs/945-CXD-062/images/RAPORT_trend%20micro_PL.pdf.

Rider, E., A., Ansari, E., Varrin, P. H., Sparrow, J. (2021). Mental health and wellbeing of children and adolescents during the covid-19 pandemic. BMJ, 374, 1730, 24 August. Pobrane 26, Sierpnia, 2021 z: https://www.bmj.com/content/374/bmj.n1730. https://doi.org/10.1136/bmj.n1730

Słownik języka polskiego PWN, Pokolenie. Pobrano 19, Sierpnia, 2021 z: https://sjp.pwn.pl/sjp/pokolenie;2503544.html.

Solandet, J., Kuhfeld, M., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E., Liu, J. (2020). The impact of COVID-19 on student achievement and what it may mean for educators, May 27. Pobrane 19, Sierpnia, 2021 z: https://www.brookings.edu/blog/brown-center-chalkboard/2020/05/27/the-impact-of-covid-19-on-student-achievement-and-what-it-may-mean-for-educators/.

Solar, O., Irwin, A. (2010). A conceptual framework for action on the social determinants of health. Social Determinants of Health Discussion, Paper 2 (Policy and Practice), Geneva: WHO. Pobrane 19, Sierpnia, 2021 z: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44489/9789241500852_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Survey Results: Generational Impact of Covid-19 Pandemic in the US (2020). Evanston, 4-10. Pobrane 14, Sierpnia, 2021 z: https://www.aqityresearch.com/uploads/5/2/6/9/52698183/aqity_research_covid-19_survey_results_-_generational_impact_of_covid-19.pdf.

Świda-Ziemba, H. (2010). Młodzież PRL – portrety pokoleń w kontekście historii, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Taleb, N.N. (2015). Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń, Warszawa: Kurhaus Publishing.

UNICEF (2020). Averting a Lost COVID Generation: A Six Point Plan to Respond, Recover and Reimagine a Post-Pandemic World for Every Child. New York, November. Pobrane 17, Sierpnia, 2021 z: https://www.unicef.org/media/86881/file/Averting-a-lost-covid-generation-world-childrens-day-data-and-advocacy-brief-2020.pdf.

Urząd Komunikacji Elektronicznej (2019). Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów. Raport z badania klientów indywidualnych w wieku 60+, Warszawa-Gdańsk. Pobrano 17, Sierpnia, 2021 z: https://uke.gov.pl/akt/badania-konsumenckie-2019,286.html.

Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C.S., Ho, R.C. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 490-500. Pobrane 17, Sierpnia, 2021 z: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/5/1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729

Wątroba, W.T. (2019). Transgresywność systemów wartości pokoleń we współczesnym kapitalizmie, Folia Oeconomica, 5 (344), 143-144. Pobrano 18, Sierpnia, 2021 z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_0208-6018_344_09/c/4074-5484.pdf. http://dx.doi.org/10.18778/0208-6018.344.09

Wojtaszczyk, K. (2016). Przynależność generacyjna jako determinanta postaw wobec pracy. Stereotypy a rzeczywistość. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 1 (39), s. 29-40. Pobrane 16, Sierpnia, 2021 z: http://31.186.81.235:8080/api/files/view/134098.pdf. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.7502.

Wucker, M. (2016). The Gray Rhino: How to Recognize and Act on the Obvious Dangers We Ignore, New York: St. Martin’s Press.

Xiong, J., Lipsitz, O., Nasri, F., Lui, L.M.W., Gill, H., Phan, L., Chen-Li, D., Iacobucci M., Ho R., Majeed A., McIntyre R.S., (2020). Impact COVID-19 pandemic on menthal health in the general population: A systematic review. Journal of Affective Disorders, 277, 55-64. Pobrane 18, Sierpnia, 2021 z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7413844/pdf/main.pdf. https://dx.doi.org/10.1016%2Fj.jad.2020.08.001

Zajadacz, A. (2014). Pokolenie X, Y, Z a fenomen turystyki. W: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.). Międzypokoleniowe aspekty turystyki (s. 55-69). Warszawa: Wyd. PTTK "Kraj".




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.25-42
Date of publication: 2021-12-31 11:12:47
Date of submission: 2021-08-31 19:15:09


Statistics


Total abstract view - 2631
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2028

Indicators





Copyright (c) 2021 Agnieszka Ewa Barczykowska, Katarzyna Pawełek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.